کد خبر 1332766
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
عربستان لبنان

محافل آگاه لبنانی اعلام کردند شروط مربوط به قطعنامه ۱۵۵۹ (که مربوط به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس در رابطه با خلع سلاح حزب‌الله و حذف آن از صحنه سیاسی لبنان است) قابل اجرا نیست.

به گزارش مشرق، منابع لبنانی اعلام کردند که «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان امروز برای شرکت در کنفرانس وزرای خارجه کشورهای عربی به کویت می‌رود و قرار است پاسخ لبنان به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس که توسط «احمد ناصر الصباح» وزیر خارجه کویت در قالب شروط ۱۲ گانه به بیروت ارائه شد را با خود به این اجلاس ببرد.

روزنامه لبنانی الاخبار در این زمینه گزارش داد که «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور و همچنین «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه، قبل از هماهنگی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و احزاب سیاسی این کشور در تلاش برای آماده کردن پاسخ لبنان به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس بودند.

بیشتر بخوانید:

جورج قرداحی: باز هم می‌گویم جنگ یمن بیهوده است

الاخبار با استناد به اطلاعات موثق گزارش داد که سه طرف مذکور تصمیم گرفته‌اند پاسخی به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس بدهند که اوضاع لبنان را منفجر نکند. در همین زمینه نبیه بری به میشل عون و میقاتی پیغام داد: «به کاری که قادر به انجام آن نیستید متعهد نشوید».

از طرف دیگر عربستان سعودی طی روزهای گذشته از طریق حزب نیروهای لبنانی و اعضای جریان ۱۴ مارس تهدیدهایی را برای لبنان ارسال کرده مبنی بر اینکه این کشور باید به آنچه که از آن خواسته می‌شود پایبند باشد و به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد؛ در غیر این صورت در معرض خطر قرار می‌گیرد و ممکن است تصمیم‌های بزرگ علیه لبنان اتخاذ گردد.

قابل توجه است که برخی از مسئولان لبنانی این موضع‌گیری عربستان را به تمسخر گرفته و گفتند: اجازه دهید سعودی‌ها اول از شرّ مشکلات خودشان در یمن خلاص شوند.

همچنین منابع آگاه در گفتگو با روزنامه الاخباراعلام کردند در حالی که ظاهراً برخی شروط مندرج در برگه درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس از لبنان در زمینه همکاری‌های امنیتی و کنترل مرزها در رابطه با جلوگیری از قاچاق مواد مخدر می‌تواند مثبت باشد، اما با این حال شروط مربوط به قطعنامه ۱۵۵۹ (که مربوط به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس در رابطه با خلع سلاح حزب‌الله و حذف آن از صحنه سیاسی لبنان است) قابل اجرا نیست.

همچنین وزیر امور خارجه لبنان در آستانه سفر خود به کویت برای مشارکت در کنفرانس وزرای خارجه کشورهای عربی تأکید کرد: من به منظور پایان دادن به حضور حزب‌الله در لبنان به این اجلاس نمی‌روم و همچنین هرگز لبنان بستری برای ضربه زدن به کشورهای عربی نبوده است.

از طرف دیگر پایگاه اینترنتی رأی الیوم در گزارشی اعلام کرد: پیش‌نویس پیامی از دولت لبنان منتشر شده که نشان می‌دهد این کشور به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس آن‌گونه که این کشورها می‌خواهند پاسخ نخواهد داد و هرگز گامی در راستای اجرای قطعنامه شماره ۱۵۵۹ و شروط کشورهای حوزه خلیج فارس برای خلع سلاح حزب‌الله بر نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش قرار است امروز وزیر خارجه لبنان در نشست وزرای خارجه عرب در کویت پیامی را که شامل پاسخ لبنان به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس است ابلاغ کند.

در سفر هفته گذشته وزیر خارجه کویت به لبنان که با عنوان نجات لبنان و احیای روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس با این کشور انجام شد مشخص شد که وزیر کویتی برگه‌ای شامل شروط ۱۲ گانه که هر کدام بیانگر عنوانی جهت ایجاد یک درگیری سیاسی داخلی و منطقه‌ای است، با خود به همراه داشت. این شروط ۱۲ گانه در واقع محصول اقدام مشترک آمریکا و ابزارهای آن در کشورهای حوزه خلیج فارس است و شروط و خواسته‌های عربستان سعودی را نیز نشان می‌دهد. در بند پایانی این شروط ۱۲ گانه تأکید شده که اگر لبنان به این شرایط پایبند باشد نهادهای بین‌المللی برای حل بحران مالی این کشور همکاری خواهند کرد.

از طرف دیگر محافل لبنانی ابراز نگرانی کرده و اظهار داشتند در صورتی که لبنان بدون هیچ اعتراضی این شروط را اجرا کند مورد تأیید طرف‌های بین‌المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار می‌گیرد و در ازای موافقت لبنان با این شروط که در واقع به معنی چشم‌پوشی از حاکمیت خود است، کشورهای مذکور شاید گامی برای کمک به لبنان بردارند. البته هیچ تعهدی در این زمینه نمی‌دهند و در این میان لبنان باید فقط سر تعظیم فرود آورده و شروط مذکور را اجرا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    سعودی ها دارند به مرز جنون‌میرسن و البته در دنیای امروز،رسیدن به مرز جنون مساوی با سقوطه. احتمالا یک‌حرکت خطرناک در یمن انجام بدند که خسارت باره. بنظر یمن‌باید بدون هیچ تعارفی به سعودی تفهیم کنه که کار خطرناکشون مساوی با کار خطرناک
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    خلع سلاح حزب‌الله را درگور می ببينيد به خواست خدا حزب‌الله وانصارالله بساط شما نوکران صهیونی جمع می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس