منابع لبنانی: اقدامات عربستان ضد لبنان جنبه امنیتی و خرابکارانه دارد

منابع لبنانی ضمن اشاره به اینکه اقدامات عربستان ضد لبنان جنبه امنیتی و خرابکارانه دارد تاکید کردند که سخنان سید حسن نصرالله مقدمه‌ای برای یافتن راهی جهت حل بحران بود.

به گزارش مشرق، منابع جریان آزاد ملی لبنان اعلام کردند که سخنان سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله درباره بحران به وجود آمده میان عربستان سعودی و لبنان به هیچ وجه در چارچوب تشدید اوضاع نبود و زمینه را برای پیدا کردن یک راه حل مناسب باز کرد.

این منابع در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط ،سخنان دبیر کل حزب‌الله را به دیدار «جورج قرداحی» وزیر رسانه لبنان با «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور که طی یک ماه گذشته در برابر بحران به وجود آمده میان عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس سکوت کرده و واکنش خاصی نشان داده بود ربط داده و تاکید کردند، سید حسن نصرالله شروع به صحبت درباره راه حلی کرد که ممکن است نزدیک باشد یا ممکن است مدتی طول بکشد و همچنین این راه حل ممکن است به شکل مشترک به حل و فصل مسئله جورج قرداحی و نیز تحقیقات انفجار بندر بیروت کمک کند.

بیشتر بخوانید:

اهداف رزمایش‌های تل‌آویو/ «نصرالله» چگونه صهیونیستها را غافلگیر کرد

تحلیلگران معتقدند که سخنان دو روز گذشته سید حسن نصرالله از چارچوب تعیین شده برای رویارویی با عربستان که به بهانه مواضع و اظهارات جورج قرداحی درباره جنگ یمن، بحران اخیر را به لبنان تحمیل کرده است خارج نشد.

به گفته محافل جریان ۸ مارس با وجود اینکه سید حسن نصرالله با لحنی آرام مواضع خود را بیان کرد؛ اما سخنان او نشان میداد که عرصه تقابل با ریاض همچنان باز است. البته نشانه خاصی برای تشدید تقابل میان لبنان و عربستان دیده نمی‌شود و اقداماتی که عربستان در قالب تهمت و افتراء ضد همسایه لبنانی خود انجام خواهد داد تلاش برای محاصره بیشتر این کشور است و پیش از این نیز کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.

به گفته کارشناسان، این اقدامات در مرحله نزدیک شامل جلوگیری از سفرهای خانوادگی و توریستی از لبنان به عربستان و کویت است که ممکن است اقدامات مشابه جهت جلوگیری از ورود توریستهای لبنانی به بحرین و دبی نیز انجام گیرد.

محافل آگاه لبنانی اعلام کردند که گزینه‌های تشدید تنش میان لبنان و عربستان محدود است و در عین حال هیچ گونه چشم‌اندازی برای حل و فصل بحران به وجود آمده میان دو طرف دیده نمی‌شود.

محافل لبنانی به اتفاقی که در سال ۲۰۱۷ برای قطر رخ داد اشاره می‌کنند؛ جایی که عربستان سعودی در کنار هم پیمانان خود به مدت سه سال یک تحریم همه جانبه ضد دوحه اعمال کردند اما بعد از ۳ سال مجبور شدند به این تحریم‌ها پایان دهند.

محافل مذکور افزودند، بعد از شکست ابتکار اتحادیه عرب و دیکته‌هایی که «حسام زکی» معاون دبیرکل این اتحادیه قصد تحمیل آنها به لبنان را داشت، هیچ گونه میانجی جدیدی میان عربستان و لبنان برای حل بحران دو طرف وجود ندارد. علاوه بر آن شروطی که عربستان مطرح کرده صرفا شامل استعفای جورج قرداحی یا تقابل با حزب‌الله نیست بلکه سعودی‌ها سقوط دولت لبنان را می‌خواهند.

این منابع تصریح کردند، علاوه بر همه اینها عربستان سعودی خواستار بسته شدن شبکه‌های ماهواره‌ای است که از لبنان برای شیعیان معارض نظام سعودی در عربستان پخش می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان شروع به تزریق پول در میان برخی محافل لبنانیِ هم پیمان خود از جمله «سمیر جعجع»رئیس حزب نیروهای لبنانی کرده تا در چند ماه مانده به آغاز انتخابات پارلمانی لبنان زمینه لازم برای پیروزی متحدان عربستان را فراهم کند.

محافل مذکور تاکید کردند، با توجه به اینکه جنگ عربستان علیه لبنان صرفا یک جنگ رسانه‌ای یا سیاسی یا دیپلماتیک و انتخاباتی نیست و می‌تواند جنبه امنیتی و خرابکارانه نیز داشته باشد، سید حسن نصرالله از عربستان خواست از این اقدامات خود عقب نشینی کند ؛ چرا که این اقدامات به نتیجه نمی‌رسد و حزب الله و سایر طرف‌های خیرخواه لبنانی تسلیم باج خواهی ریاض نمی‌شوند.

از طرف دیگر سید حسن نصرالله با لحنی آرام به بررسی بحران دولت و قوه قضاییه و پرونده‌های جنایت‌های منطقه «الطیونه» و «خلده» پرداخته و با جدا کردن پرونده‌ها از یکدیگر مانع تشدید تنشها شد. منابع لبنانی گزارش دادند که در ادامه مواضع آرام سیدحسن نصرالله برای ایجاد آرامش در لبنان و جلوگیری از کشیده شدن کشور به انفجار اوضاع امنیتی، حزب‌الله سلسله جلساتی با متحدان خود برگزار می‌کند تا پرونده‌های حیاتی به ویژه پرونده اقتصادی که در چند روز گذشته با نوسانات نرخ دلار و گرانی سوخت و تاثیر آن بر همه ابعاد زندگی لبنانی‌ها به سطح خطرناکی رسیده است، مورد بررسی قرار دهند.

«جورج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده و گفته بود که این نیروها نیز همانند حزب الله از خود و کشورشان حفاظت می‌کنند. این اظهارات منطقی که در بازه زمانی کنونی منتشر شده با واکنش غیرعادی و تند عربستان مواجه شد که سفیر خود را از بیروت فراخوانده، سفیر لبنان را اخراج و واردات از این کشور را ممنوع کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس