نگاهی به اهداف سفر مشاور اردوغان به سرزمین‌های اشغالی

سفر ابراهیم کالن و هیات همراه او به سرزمین‌های اشغالی، رویداد مهمی است که نشان از برخی چانه زنی‌های جدید ترکیه و صهیونیست‌ها در پشت پرده دارد.

به گزارش مشرق، ظاهراً ترکیه به مراتب شوق و ذوق بیشتری برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی دارد. چرا که با وجود مخالفت گروه های مختلف و چندین راهپیمایی اعتراض آمیز در آنکارا و استانبول، سفر قریب الوقوع هرتزوگ لغو نشده است. حالا در این بین، سفر مرد شماره یک تیم اردوغان یعنی ابراهیم کالن و هیات همراه او به سرزمین های اشغالی، رویداد مهمی است که نشان دهنده برخی چانه زنی های جدید ترکیه و صهیونیست ها در پشت پرده است.

کشور ترکیه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

کالن در حالی با مقامات صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کرده که مقامات حماس از روند فعلی خشنود نیستند. گفته می شود که صهیونیست ها به سادگی از آنکارا خواسته اند که با حماس قطع رابطه کند و حتی برای یک مقطع کوتاه، این خواسته به یک شرط تبدیل شده است.

از قهرمان ضداسرائیل تا پافشاری بر میزبانی

تا همین دو سال پیش، شبکه های تلویزیونی وابسته به حزب حاکم ترکیه، فیلم ها و سریالهایی را پخش می کردند که در اغلب آنها، چند مامور سرویس اطلاعاتی میت ترکیه با شراکت و همکاری مبارزان فلسطینی، در قدس و رام الله نفوذ کرده و در فضایی قهرمانانه و هالیوودی به صهیونیست ها ضربه می زدند. اما حالا فتیله پایین کشیده شده و قرار است هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به آنتالیای زادگاه چاووش اوغلو سفر کند و در آنجا مورد پیشواز اردوغان و چاووش اوغلو قرار بگیرد.

چرخش سیاسی ترکیه مورد انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی اسلامگرای داخل ترکیه و فلسطینی های مقیم این کشور قرار گرفته است.

کالن کیست و چرا سفر او مهم است؟

پروفسور ابراهیم کالن، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه و رئیس مشاورین امنیت و سیاست خارجی است. قبلاً در همه پرونده های مهم و حساس کشور، هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی میت بود که حرف اول و آخر را می زد، اما حالا این ابراهیم کالن است که در عمل، هندلینگ و هدایت خلوصی آکار وزیر دفاع، چاووش اوغلوی وزیر امور خارجه و  فخرالدین آلتون اطلاع رسانی را بر عهده دارد.

کشور ترکیه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

کالن تحصیلات خود را در جرج تاون آمریکا به پایان رسانده و استاد مطالعات فلسفه اسلامی، صدرا شناس و تحلیلگر تاریخ تمدن اسلامی است. او علاوه بر کار سیاست و تحقیق، ساز می نوازد، صدای خوبی دارد، عکس های هنری می گیرد و بسیار مورد اعتماد اردوغان است.

کالن همچنین به عنوان یکی از معدود مقاماتی شناخته  می شود که تاکنون نام او با ثروت و سرمایه گره نخورده و پیشنهادهای او مورد تایید و وثوق اردوغان است. تلاش برای عادی سازی رابطه با امارات، اسراییل، عربستان و مصر نیز از ایده های کالن بوده است.

ابراهیم کالن درباره سفر خود نوشته است: «در سفر به فلسطین و اسرائیل، درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای فلسطین، بیت المقدس و مسجدالاقصی و سفر جناب هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه و اقدامات بعدی برای صلح و ثبات منطقه ای گفتگو کردیم. امیدوارم این سفر مایه خبر و برکت شود.»

به نظر می رسد مهم ترین ماموریت کالن در سفر به سرزمین های اشغالی، این بوده که با طرف صهیونیستی به یک جمع بندی نهایی برسد و با توجه به حجم بالای انتقادات داخلی ترکیه، سفر هرتزوگ به گونه ای مدیریت شود که هزینه سیاسی سنگینی برای آکپارتی به دنبال نیاورد. به موازات این، تلاش کند از حساسیت اسرائیلی ها به حضور چهره های حماس در خاک ترکیه بکاهد.

ابراهیم کالن که خودش هم عکاس توانمندی است و از تاثیر روانی و بصری عکس آگاه است، تلاش کرده تا با حضور در کنار کودکان فلسطینی فضا را تغییر دهد. اما واقعیت این است که در ترکیه اسلامگرایان کثیری از این سفر قریب الوقوع هرتزوگ ناخشنود هستند.

کشور ترکیه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در عکس هایی که کالن منتشر کرده، ردی از هاکان فیدان دیده نمی شود اما گفته می شود که علاوه بر هاکان فیدان، عمر چلیک سخنگوی آکپارتی که قبلاً در مذاکرات غزه و قاهره با اسرائیلی ها طرف حساب بوده، در این سفر نیز با کالن همراه بوده اند.

آیا وقت رفتن حماسی ها است؟

برخی از تحلیلگران ترکیه به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بودند که صهیونیست ها برای عادی سازی رابطه با ترکیه شرط تعیین کرده اند. آنان از اردوغان خواسته اند که به رابطه با حماس پایان دهد و حتی این موضوع را به عنوان پیش شرط مطرح کرده اند. اما در سفر ابراهیم کالن، گفتگوهای جدیدی صورت گرفته و جروزالم پست به نقل از یک منبع نزدیک به هرتزوگ گفته: اسرائیل از تعیین پیش شرط منصرف شده است. تنها به این اکتفا شده که از این به بعد، نباید مقامات نظامی حماس در ترکیه اقامت کنند.

در همین چند ماه اخیر تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی و رسانه ای اخوانی مصری در استانبول و آنکارا، دعوت به سکوت و احتیاط شده اند و از آنها خواسته شده به تلاش های ترکیه برای عادی سازی رابطه با مصر، لطمه نزنند. این مساله موجبات گلایه اخوانی ها و هواداران ترک اسلامگرای آنها را فراهم آورده است.

بسامدی به نام دولت تروریست

روزنامه ملی گازته ارگان رسانه ای حزب اسلامگرای سعادت (شاگردان مرحوم نجم الدین اربکان)، سفر کالن به اسرائیل را به چالش کشیده و با ادبیاتی شفاف و انتقادی، رژیم صهیونیستی را«دولت تروریستی» قلمداد کرده است. اما دیگر رسانه ها از کنار این موضوع گذشته اند.

منافع اقتصادی

حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و رژیم صهیونیستی، رقمی بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار در سال است.

ترکیه بر روی جذب گردشگران اسرائیلی حساب ویژه ای باز کرده و در عین حال، در شرق مدیترانه هم در حوزه گاز و انرژی، خود را نیازمند به همکاری و همراهی با صهیونیست ها می داند.

کشور ترکیه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

ایلهان اوزگل از تحلیلگران ترکیه گفته است: «عقب نشینی و چرخش در سیاست خارجی دولت اردوغان ادامه دارد. تا دیروز می گفتند کل فاکتور و حساب و کتاب کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی بر دوش امارات بوده، اما حالا اردوغان به امارات می رود تا ارز بیاورد. سیسی را دیکتاتور و قاتل مرسی می دانست و حالا می خواهد روابط خود را با او نیز عادی کند. اما مساله اسرائیل خیلی فرق می کند. ظاهراً حزب حاکم ترکیه می خواهد با این ترفند، راهی برای بقای خود پیدا کند.»

در نگرشی هیبریدی و عملگرایانه، دولت ترکیه در برابر صهیونیست ها به دنبال کسب چندین منفعت سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. حال باید دید در ماه های پیش رو، دولت اردوغان برای توجیه توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی، بر کدام ابعاد و مفاهیم، تاکید خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • NL ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    4 11
    اررتش خود ترک پندار ترکیه که درصد زیادشون اصلا ترک نیستند و کرد هستند ارتش ترکیه حتی جراعت ندارند پایگاه اینجرلیک رو خراب کنند. حتی در جنگ قرباغ2 هم نرفتند بجنگند. یونان داره گازشون رو میبره ارتشش داره فقط نگاه میکنه. حتی جرات ندارند رجب یهودی رو پایین بکشند ویک مسلمان رو به رییس جمهوری برسونند. جدیدا هم رجب صنعت دفاعی ترکیه رو به قطری ها فروخت. ارتش ترکیه فرماندهی داعش را به عهده گرفتند و شکست خوردند. ارتش ترکیه فقط تبلیغات رسانه ای پوچ است
    • DE ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 1
      یادت باشه قراره 5 هزار نیروی چینی جهت حفاظت از تجار چینی وارد ایران شوند
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 9
    دیکه معلوم شد ایران عزیز در مبارزه برای راه سرورمان مهدی ع تنها امید بشریت هست.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 7
    ملت های مدرن فرانژادی جهان مثل امریکا، ایران، اتحادیه اروپا، روسیه، موشک به فضا میفرستند اونوقت ترکیه تازه به تفکرات قرون وسطی یعنی نژادپرستی برگشته.
  • نیما IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 6
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 8
    رجب فکر میکنه‌با سواری دادن به یهودی ها میتونه ترکیه رو از تجزیه نجات بده
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    بزرگترین اشتباه وخریت وخیانت اوکراین ورئیس جمهور خائن یهودی اوکراین این بود که مزدور وحمال اسرائیل شد که با دستور ودسیسه اسرائیل فتنه وجنگی در اوکراین درست کند که رابطه وتعامل امریکا وروسیه را بر سر توافق برجام برهم بزند وبرجام فرو بپاشد.اوکراین با هم دستی با اسرائیل به ایران خیانت کرد وحالا دارد تاوان خیانتش را می دهد.وباید زیر مشت ولگد روسیه له شود وامریکا وناتو هم به دادش نخواهند رسیدچون می دانند اوکراین مزدور اسرائیل است برای برهم زدن برجام.تنها فریاد رس اوکراین خود اسرائیل است. که اسرائیل هم از ترس امریکا واروپا جرات کمک به اوکراین را ندارد. اسرائیل فقط می تواند دیگر حمال منطقه ای اش یعنی ترکیه را بخواهد که اردوغان تروریستهای جنایتکارش در شمال سوریه را برای جنگ به اوکراین اعزام کند. اوکراین با همدستی اسرائیل متهم به ایجاد نا امنی در اروپا واشغال اروپاست . اسرائیل با مزدوران منطقه ای اش نظیر اوکراین وترکیه وآذربایجان قصد ایجاد ناامنی در اروپا وبه دنبال ان اشغال اروپا و انتقام هولوکاست از اروپائیان ومسیحیان وکشورگشایی دارد.سناریوی پلید اسرائیل را امریکا واروپا خوانده اند ودستتان رو شده. روسیه باید مواظب باشد اسرائیل خریت نکند وجلو خریتش را بگیرد .چون سر نخ فتنه اوکراین دست اسرائیل همان خانه عنکبوت است. مذاکرات هسته ای به کوری چشم اسرائیل به توافق منجر خواهد شد و در نهایت پدر اوکراین وبعد از آن اسرائیل در خواهد آمد. واسرائیل ومزدوران اسرائیل یعنی ترکیه،اوکراین واذربایجان به زودی توسط ابرقدرتهای شرق وغرب محو ونابود خواهندشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس