مجازات دسته جمعی اسرای فلسطینی در زندان‎های رژیم صهیونیستی

شرایط وخیم زندان‌های رژیم صهیونیستی و نحوه برخورد با اسرای فلسطینی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده است.

به گزارش مشرق، گروه‌های مرتبط با حقوق اسرای فلسطینی، می‌گویند که اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی یک سری اقدامات را علیه محدودیت‌های اعمال شده از سوی مقام‌های این رژیم انجام داده‌اند و اعلام کردند که اقدامات رژیم صهیونیستی به منزله «مجازات دسته جمعی» است.

به گزارش «الجزیره»، گروه نظارتی باشگاه اسرای فلسطینی، در بیانیه‌ای اعلام کرد «از آنجایی که مقام‌های زندان‌های اسرائیل در ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، بر خلاف توافقات قبلی بین اسرا و اداره زندان‌ها، زمان و تعداد زندانیان را که اجازه خروج از سلول‌هایشان دارند به یکباره کاهش دادند، همه زندانیان از خروج از سلول خودداری می‌کنند.»

زندانیان پیشتر هر روز به طور متوسط به پنج تا شش ساعت به حیاط زندان دسترسی داشتند که به شیفت‌های صبح و عصر تقسیم می‌شود اما این مدت زمان به بیش از نصف کاهش یافته است.

باشگاه اسرای فلسطینی اعلام کرده که دو روز را «روز خشم» نامگذاری کرده است.

روز جمعه گذشته، اسرای فلسطینی پس از اقامه نماز در حیاط زندان از بازگشت به سلول‌های خود خودداری کردند.

انجمن اسرای فلسطینی، می‌گوید که مقام‌های رژیم صهیونیستی نیروهای ویژه را برای مقابله با هرگونه تشدید درگیری به حیاط این زندان اعزام کردند.

سخنگوی باشگاه اسرای فلسطینی، می‌گوید که چنین سیاست‌های تنبیهی بر زندگی و روحیه زندانیان تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی، «زندانیان در یک برنامه روزانه معین زندگی می‌کنند؛ بنابراین زمانی که مقام‌ها زمان [حیاط] را کاهش می‌دهند، هدف، تحت تاثیر قرار دادن زندگی روزمره زندانیان است.»

وی با بیان اینکه «اداره زندان‌های اسرائیل می‌داند که هرگونه تغییر در جزئیات روز زندانی به تنش منجر می‌شود»، گفت «این موضوع فشار را بر زندانیانی که در اتاق‌هایی با شش یا هفت زندانی دیگر مستقر هستند، افزایش می‌دهد.»

این مقام فلسطینی، افزود که مقام‌های زندان رژیم صهیونیستی چند روز قبل زندانیان زندان در شمال اراضی اشغالی را به ممنوعیت ملاقات با خانواده و دسترسی به غذاخوری به مدت یک ماه تهدید کردند.

هفته گذشته نیز زندانیان در چندین زندان، سیستم نمایندگی خود را منحل کردند، جایی که زندانیان از احزاب مختلف سیاسی برای نمایندگی از خواسته‌های دیگر زندانیان در مذاکرات با مقام‌های زندان‌های رژیم صهیونیستی انتخاب می‌شوند.

به گزارش باشگاه اسرای فلسطینی، چند روز قبل، بخش‌هایی در زندان «عوفر» در نزدیکی رام‌ الله مورد حمله نیروهای ویژه صهیونیستی قرار گرفت؛ همچنین بازداشت‌ شدگان مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها به سلول انفرادی منتقل شدند.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، زندانیان زندان «نفحه» نیز در صحرای نقب جنوبی نیز به زور برای بازرسی سلول‌ها دستبند زده شده و از سلول‌های خود خارج شدند.

در دسامبر ۲۰۲۱، مقام‌های یک زندان زنان فلسطینی در اراضی اشغالی به سلول‌های زندانیان زن در زندان «دیمون» یورش بردند و بسیاری را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که تعدادی از این اسرای زن به دلیل هوای سرد در محوطه حیاط، حاضر به خروج از سلول خود نشده بودند.

اندکی پس از آن، یک زندانی وابسته به حماس در بند ۱۲ با یک سلاح دست ساز به صورت یک نگهبان ضربه زد و او را مجروح کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه «واکنشی طبیعی به تشدید تنش» برای زنان زندانی است.

در ادامه حدود ۸۰ نفر از بازداشت شدگان بند ۱۲ با دستبند بسته شده و مجبور شدند ساعت‌ها در بیرون در سرما بمانند و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

این در حالی است که بر اساس آمارها، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ فلسطینی از جمله ۱۸۰ کودک و ۳۴ زن در زندان‌های رژیم صهیونیستی در حبس به سر می‌برند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس