کد خبر 1339969
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
گمانه‌زنی ها در مورد انتقال قدرت در ترکمنستان؛ آیا «سردار» بر مسند قدرت می‌نشیند؟

برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در حالی صورت خواهد گرفت که رئیس جمهور این کشور در نشست اخیر مجلس خلق مصلحتی از واگذاری قدرت به نیروهای جوان در این کشور نام برد.

به گزارش مشرق، نشریه «مسکوفسکی» در مطلبی به انتقال قدرت در ترکمنستان در ماه آینده و واگذاری پست ریاست جمهوری از «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به پسر ۴۰ ساله خود «سردار بردی محمداف» اشاره کرد.

در این مطلب آمده است : این عجله در انتخابات زود هنگام دو دلیل دارد: اول سلامتی رئیس جمهور ترکمنستان «قربان قلی بردی محمداف» و دوم اعتراضات ماه ژانویه در قزاقستان که منجر به تغییر قدرت در این کشور شد.

«آژدار کورتوف» کارشناس  سیاسی آسیای مرکزی در این زمینه عنوان کرد: اطلاعات کامل در زمینه انتقال قدرت در ترکمنستان به دلیل بسته بودن فضای سیاسی این کشور وجود ندارد.

«قربانقلی بردی محمداف» ۶۴ ساله در فضای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکی از جوانترین حاکمان به حساب می آید که از نظر سنی پس از روسای جمهور ارمنستان و اوکراین در رتبه دوم قرار دارد.

وی تصمیم خود را در ۱۱ فوریه سال جاری در جلسه مجلس خلق مصلحتی(مجلس مردمی) اعلام کرد.

بردی محمداف گفت: مدیریت دولتی در مرحله جدیدی از توسعه کشور باید در اختیار رهبران جوانی قرار گیرد که در این کشور تربیت شده اند و محیط معنوی و مطابق با الزامات مدرنیته را حس می‌کنند.

روز بعد، کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که دقیقاً یک ماه بعد، در ۱۲ مارس برگزار می‌شود را اعلام کرد.

دوره ریاست جمهوری بردی محمداف طبق قانون تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد اما اصلاحات قانون اساسی که در سال ۲۰۱۶ تصویب شد به وی اجازه داد تا زمان مرگ حکومت کند.  

به این دلایل، انتقال قدرت در آینده برای بسیاری غافلگیر کننده بود. طبق قانون اساسی ترکمنستان یک شهروند حداقل ۴۰ سال که به زبان دولتی  آشنا باشد و از ۱۵ سال گذشته در قلمرو این کشور به طور دائم اقامت داشته باشد، می‌تواند برای پست ریاست ترکمنستان نامزد شود.

کورتوف در ادامه از جانشینی سردار بردی محمد اف در ترکمنستان نام برد، وی از آبان ماه سال گذشته کنترل مجتمع نفت و گاز کشور را در دست داشت و در بهمن ماه نیز به سمت معاونت اقتصادی نخست وزیری منصوب شد.

به گفته «کورتوف»، انتقال قدرت از پدر به پسر به آرامی انجام خواهد شد، زیرا هیچ مخالفت جدی در کشور وجود ندارد که بتواند از این امر جلوگیری کند. علیرغم برخی آزادسازی ها از زمان روی کار آمدن «بردی محمداف»، رژیم سیاسی ترکمنستان در بین تمام کشورهای آسیای مرکزی سخت ترین رژیم باقی مانده است، بنابراین هرگونه اعتراضی در اینجا غیرممکن است.

این کارشناس معتقد است که پس از روی کار آمدن «سردار»، حتی ممکن است آرامش  بیشتری در ترکمنستان آغاز شود.  

«قربانقلی بردی محمداف» سخت‌تر از «صفرمراد نیازوف» رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان نبود، این کشور پس از نیازوف دستخوش اصلاحات شد، سیستم چند حزبی ظاهر شد، اینترنت مجاز شد و به طور کلی دولت بازتر شد.  

این کارشناس خاطرنشان کرد: دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این کشور مسیر کره شمالی را دنبال خواهد کرد.

«استانیسلاو پریچین» محقق ارشد در مرکز مطالعات پس از شوروی، مطمئن است که «سردار» تنها به صورت رسمی رئیس جمهور خواهد شد، بنابراین صحبت در مورد تغییرات عجولانه است.

بردی محمداف رئیس جمهور فعلی نیز در آینده رئیس پارلمان  باقی خواهد ماند و در واقع نفوذ کلیدی در کشور را حفظ خواهد کرد. اگر «سردار» را با پدرش مقایسه کنید، وی از نظر تحصیلی تجربه غنی تری دارد، زیرا در مسکو و ژنو تحصیل کرده است. سردار برخلاف پدرش که عمدتاً به بهداشت و درمان اشتغال داشت، در سمت‌های مختلفی کار ‌کرده است.  

کارنامه وی بسیار گسترده تر است، اما من شک دارم که با توجه به اینکه پدرش تأثیر کلیدی در کشور خواهد داشت سردار بتواند ابتکارات خود را رواج دهد و اعمال نماید.

به گزارش ریانووستی، روز دوشنبه، ۱۴ فوریه، ستاد انتخابات ریاست جمهوری و اولین مرحله آن یعنی معرفی نامزدها در ترکمنستان آغاز شد.

بر اساس قانون انتخابات ترکمنستان، نامزدها متعلق به احزاب سیاسی و همچنین گروه هایی از شهروندان حق دارند در انتخابات ثبت نام نمایند.  

احزاب سیاسی در کنگره های خود نامزدهای ریاست جمهوری را معرفی می‌کنند. در ترکمنستان ۳ حزب سیاسی از جمله حزب دمکرات ترکمنستان، حزب ارضی ترکمنستان و حزب صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان وجود دارد.

اگر یک نامزد برای ریاست جمهوری ترکمنستان توسط گروه‌هایی از شهروندان معرفی می‌شود، باید حداقل آنها ۱۰ هزار رای را جمع کند و مورد حمایت حداقل ده هزار نفر باشند.  

خاطر نشان می‌شود که  آخرین بار انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در سال ۲۰۱۷ برگزار شد که ۸ نامزد برای انتخابات اعلام آمادگی کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس