کد خبر 1339606
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
۵۳ درصد آمریکایی ها خواستار عدم مداخله در بحران اوکراین هستند

یک شبکه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که ایالات متحده ظرف ۴۸ ساعت آینده تمامی پرسنل خود را از پایتخت اوکراین خارج می‌کند.

به گزارش مشرق، سه منبع آگاه برای شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تأیید کردند که ایالات متحده آمریکا آماده می‌شود تا ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، تمامی کارکنان خود را از «کی‌یف» خارج کند. پیش از این ایالات متحده به تمامی کارکنان غیرضروری خود دستور داده بود که سفارتخانه آمریکا در کی‌یف را ترک کنند.

طی روزهای اخیر، مقام‌های آمریکایی در مناسبات مختلف، تبلیغات منفی در خصوص حمله روسیه به اوکراین را تشدید بخشیده‌اند و سفارت ایالات متحده در اوکراین صبح روز شنبه هفته جاری (۲۳ بهمن ماه) در صفحه توییتری خود مدعی شد که «گزارش‌های مستمر از افزایش حضور نظامیان روس در مرز اوکراین نمایانگر اقدام نظامی چشمگیر است». در همین راستا، ایالات متحده خدمات کنسولی در سفارتخانه آمریکا در کی‌یف را روز گذشته (یکشنبه) به حالت تعلیق درآورد.

ایالات متحده طی روزهای اخیر فضاسازی علیه روسیه را با هدف اعمال فشار به این کشور تشدید کرده است و هشدار داده در صورت حمله روسیه به اوکراین، پیامدهای اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای دامن روسیه را فراخواهد گرفت.

طبق این گزارش، آمریکا می‌گوید که روسیه هم‌اکنون ۸۰ درصد نیروهای لازم برای یک حمله تمام عیار به اوکراین را در اختیار دارد و باقی این نیروها در مسیر رسیدن به مرز اوکراین هستند. واشنگتن مدعی است که بیش از یکصد هزار نظامی روس در امتداد مرزهای اوکراین، مرز شرقی با روسیه و شمالی با بلاروس تجمع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

موضع آمریکا و اروپا در قبال حمایت از اوکراین چیست؟

از طرف دیگر، «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز گذشته طی مصاحبه‌ای مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ممکن است «اساساً در هر زمانی» دستور حمله صادر کند و گفت: «ما در طول ۱۰ روز گذشته شاهد شتاب چشمگیر در افزایش تعداد نیروهای روسی و چیدمان این نیروها به گونه‌ای بوده‌ایم که اساساً می‌توانند در هر زمانی اقدام نظامی انجام دهند. آن‌ها می توانند این کار را در هفته آینده انجام دهند اما البته، هنوز در انتظار دستور پوتین هستند».

یکی از مقام‌های کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که سالیوان صبح امروز (دوشنبه) به وقت محلی برای به روزرسانی نمایندگان کنگره در خصوص جدیدترین تحولات روسیه و اوکراین به کنگره می‌رود و صبح دوشنبه گزارش‌هایی را در این خصوص به رهبری مجلس نمایندگان و اعضای ارشد کمیته‌های مرتبط با امنیت ملی ارائه می‌دهد و پس از آن بعد از ظهر امروز نیز رهبری سنا و اعضای ارشد کمیته‌های مرتبط با امنیت ملی سنا را در جریان جدیدترین تحولات اوکراین و روسیه قرار می‌دهد.

طبق این گزارش،«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد و زلنسکی بایدن را برای سفر به اوکراین دعوت کرد و گفت که این امر «یک سیگنال قدرتمند ارسال می‌کند و به تنش‌زدایی کمک می‌کند».

رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد کی‌یف متوجه تمامی خطرات فعلی است و آماده هرگونه تحولاتی است و ادامه داد: «ما هرگونه تنش علیه اوکراین را متوقف می‌کنیم. پایتخت اوکراین و دیگر شهرهای کشور ما، خارکف و لویو، دنیپرو و اودیسه امن و تحت حفاظت قابل اعتماد است».

کاخ سفید گفت که طی این تماس، بایدن بر تعهد ایالات متحده بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرده است و به صراحت گفته است که ایالات متحده «به همراه متحدان و شرکای خود به هر گونه تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

کاخ سفید همچنین در خصوص گفت‌وگوی تلفنی بایدن و زلنسکی اعلام کرد که دو طرف در خصوص اهمیت تداوم رویکرد دیپلماسی و بازدارندگی در واکنش به افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین توافق کردند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین ادعاهای بدون سند و مدرکی را طی مصاحبه اخیر خود مطرح کرده است مبنی بر اینکه ممکن است از شرق اوکراین عملیات «پرچم دروغین» راه بیاندازد تا حمله به اوکراین را توجیه کند و گفت: « ما همچنین با دقت در حال مشاهده این احتمال هستیم که بهانه یا یک عملیات پرچم دروغین برای آغاز عملیات روسیه وجود داشته باشد که در آن سرویس‌های اطلاعاتی روسیه نوعی حمله به نیروهای نیابتی روسیه در شرق اوکراین یا شهروندان روسی انجام می‌دهند و سپس اوکراین را مقصر جلوه دهند».

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز روز شنبه هفته جاری گفت که ۱۶۰ عضو گارد ملی فلوریدا که از نوامبر در اوکراین به نیروهای اوکراینی مشاوره می‌دادند، محض احتیاط به مکان دیگری در اروپا منتقل خواهند شد.

ایالات متحده طی هفته‌های اخیر تحرکات علیه روسیه را تشدید بخشیده است و در همین راستا مدعی شده است که نیروهای بیشتری را برای تقویت حضور نظامی آمریکا در شرق اروپا مستقر می‌کند. پنتاگون نیز روز جمعه اعلام کرد ۳۰۰۰ سرباز دیگر را به لهستان اعزام می‌کند که این تعداد سه هزار نیروی دیگری که از قبل در لهستان و رومانی بودند، خواهند پیوست تا متحدان خود را در صورتی که پوتین تصمیم به حرکتی اتخاذ کند، تقویت کنند.

طبق این گزارش، کاخ سفید می گوید ارتش آمریکا برای جنگ با روسیه یا حتی برای کمک به تخلیه به اوکراین نمی رود. بایدن در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» در این خصوص گفت: «وقتی آمریکایی‌ها و روس‌ها شروع به شلیک به یکدیگر کنند، جنگ جهانی خواهد بود» و پوتین می‌داند که نباید جان آمریکایی‌ها را به خطر بیندازد سپس توضیح داد: «امیدوارم اگر در واقع به اندازه کافی احمق است که وارد خانه شود، به اندازه کافی باهوش باشد که عملاً کاری را انجام ندهد که بر شهروندان آمریکایی تأثیر منفی بگذارد».

مقامات آمریکایی و ناتو مدعی هستند که روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند و به این بهانه در حال ارسال تجهیزات نظامی و سلاح به اوکراین و استقرار نظامیان خود در شرق اروپا هستند. ادعایی که مقامات روس آن را رد کرده‌اند.

ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به شرق اروپا و اوکراین یکی از نگرانیهای امنیتی روسیه است که بارها به مقامات غربی درباره آن هشدار داده است. 

 سفارت آمریکا در اوکراین روز یک شنبه با اشاره به ارسال محموله جدید نظامی به اوکراین اعلام کرد: «دو فروند هواپیمای ایالات متحده صبح روز یکشنبه برای تقویت دفاع اوکراین وارد کی‌یف شدند. این بخشی از کمک ۲۰۰ میلیون دلاری  است که کنگره آمریکا اخیراً مجوز ارسال آن را به اوکراین داده و شامل مهمات و دستگاه نارنجک‌ انداز می‌شود».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    پس از خاتمه جنگ دوم جهانى ظاهرا امريكا وانگليس دست اشغال ايران برداشتند واز كشورخارج شدند ولى درواقع اين اتفاق نيفتاد وتا زمان انقلاب بنام شاه كشوررا اداره ميكردند به رئيس جمهور اكراين حتما گفته شده كشورتورا درناتو نمى پذيريم از قبول درخواست پذيرش درناتو انصراف بده واو بنام خودش وكشورش به زودى اين كارا خواهد كرد
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    اگه جرات داری وایسا
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    جای موشک های سرگردان خالی!!
  • علـی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    تروریست‌های آمریکایی در کی‌یف چه غلطی میکنن اونوقت؟!!
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      مناظر تروریستهای شما رو تارومار کنن
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      فعلا که دارن فرار می‌کنن اونوقت کیو تار میکنن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس