«بهاء الحریری» چه چینشی برای شطرنج سیاست در لبنان در نظر دارد؟

«بهاء الحریری» که به جای برادر خود وارد صحنه سیاسی لبنان شده در گفت‌وگویی مفصل به تشریح پروژه سیاسی خود و نیز مواضعش در قبال حزب‌الله و برخی مسائل دیگر پرداخت.

به گزارش مشرق،   «سعد الحریری» رئیس حزب المستقبل لبنان، چهارم بهمن ماه با صدور بیانیه‌ای کناره‌گیری خود از امور سیاسی کشورش و انصراف از مشارکت در انتخابات پارلمانی پیش رو و تعلیق فعالیت خود در عرصه سیاسی را اعلام کرد.

در پی این اقدام سعد الحریری، کسی که به دلیل عدم موفقیت در پیشبرد سیاست‌های ریاض در لبنان مغضوب ولی‌عهد سعودی شد، برادر بزرگ وی «بهاء الحریری»، تاجری که فعالیت سیاسی نداشت، به یکباره با انتشار ویدئویی در صحفه توییتر خود، رسما از بازگشت به صحنه سیاسی لبنان خبر داد.

در همین ارتباط، «بهاء الحریری» فرزند «رفیق الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان، در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی «الحره» درباره موضوعات مختلف از جمله پروژه سیاسی خود، رابطه‌ با برادر بزرگ‌ترش «سعد الحریری»، موضعش در قبال حزب‌الله و دیگر مسائل به اظهارنظر پرداخت.

رابطه با برادر کوچکتر

بهاء در این گفت‌وگو که قرار است مشروح آن روز دوشنبه پخش شود، گفت، برادرش سعد را دوست دارد اما با وی در تفکر و بینش درباره چگونگی حرکت رو به جلو اختلاف‌نظر بسیار دارد.  

موضع در قبال حزب‌الله

بهاء الحریری در ادامه خواستار اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و برچیدن سلاح‌های غیرقانونی در لبنان شد و حزب‌الله را جنبشی تروریستی خواند. وی گفت: در زمان رفیق الحریری لبنان تحت قیمومیت مشروع سوریه بود و جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای با آن موافق بودند اما امروز هیچ قیمومیتی وجود ندارد یک گروه تروریستی است که سه چهارم جهان آن را تروریستی می‌داند و هیچگونه قیمومیت مشروعی ندارد.

وی در ادامه ادعاهای خود تصریح کرد: این گروه همه ملت را به باتلاق برده؛ زمانی که تحت قیمومیت بودیم توانستیم برنده شویم پس چرا اکنون نتوانیم.

بهاء الحریری درباره سیاستی که در قبال حزب‌الله در پیش خواهد گرفت، گفت: از نظر ما انتخابات، پایه و اساس است. ائتلاف چهارجانبه‌ای که پس از ترور رفیق الحریری شکل گرفت کفر سیاسی است. ما با حزب‌الله همکاری نمی‌کنیم، همکاری با حزب‌الله در کار نخواهد بود.

با حزب‌الله همکاری نمی‌کنیم

وی هرگونه ارتباط با جنبش «امل» (به ریاست نبیه بری) را نیز تکذیب کرد و گفت، این جنبش نماینده اعتدال (میانه‌روی) شیعی نیست و ارتباط با میانه‌روهای شیعه انجام می‌شود. افراد بسیاری در مذهب شیعه (در لبنان) اعتقاد به میانه‌روی دارند نه مسیری که منجر به این فاجعه شده است.

رابطه با ترکیه

بهاء در پاسخ به این سوال که دستورکارهای وی با ترک‌ها چگونه خواهد بود، گفت، به یاد نمی‌آورد که با یک روزنامه ترکیه‌ای صحبت کرده باشد در طول زندگی‌اش به ترکیه نرفته و کاری آنجا ندارد و هیچ ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با این کشور ندارد.

پروژه سیاسی

وی درباره پروژه سیاسی‌اش گفت، این پروژه اجرای توافق «طائف» (+) است که در آن دین از قوه مجریه و مقننه جدا می‌شود. یک مجلس سنا به اقلیت‌ها اختیارات می‌دهد و عدم تمرکز اداری را اجرا می‌کند. همچنین مستقل بودن قوه قضائیه و مقابله با فساد از طریق یک دستکاه قضایی مستقل را محقق می‌کند.

پروژه ما اجرای توافق طائف است

بهاء الحریری درباره دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» ادعا کرد: در دوره میشل عون شاهد فروپاشی کامل و انزوای بین‌المللی و عربی کامل لبنان بودیم. در اتحادیه عرب علیه برادران عرب خود رأی دادیم و این در تاریخ لبنان اتفاق نیفتاده بود. به همین دلیل مسؤولیت این اتفاقات را بر عهده «العهد» (جریان ریاست‌جمهوری لبنان) می‌دانیم و آنها باید مسؤولیت آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: خواهان ارتباط با تمامی طیف‌هایی هستیم که به اصول «۱۴ مارس» احترام می‌گذارند اما هر کسی که از ارزش‌ها فاصله گرفت و از سلاح و فساد چشم‌پوشی کرد، او را مسؤول فاجعه کنونی لبنان می‌دانیم.

پروژه ما فراجناحی و اعتدال است

بهاء تصریح کرد که در موضوع اقتصادی بر چهار بُعد تمرکز خواهد کرد: بخش بانکی، گردشگری، پزشکی و آموزش و همچنین بحث لبنانی‌های خارج از کشور.

وی درباره طایفه سنی در لبنان و آنچه از ناامیدی در صفوف آن گزارش می‌شود، گفت: از هم پاشیدگی طایفه سنی در لبنان خط قرمز است و راضی نخواهیم شد مگر اینکه در معادله لبنان حق کامل خود را بگیرد و بر سر حقوق آن چانه زنی نشود. در عین حال، پروژه ما فراجناحی و اعتدال است.

رابطه با عربستان سعودی

در حالی که به گزارش رسانه‌ها، سعد الحریری در زمان نخست‌وزیری در ریاض، مورد ضرب و شتم و اهانت مقامات سعودی قرار گرفت، بهاء درباره رابطه‌اش با عربستان سعودی گفت: هیچ روزی توهینی از برادران در خلیج [فارس] در قبال خودم نشنیده‌ام و تا آنجا که من می‌دانم رابطه ما خوب است؛ در گذشته و امروز به ما توهین نشده و در آینده نیز توهین نخواهد شد. در زندگی‌مان با عزت (به عربستان سعودی) رفته‌ایم و با عزت برگشته‌ایم.

عربستان هیچ وقت به من توهین نکرده است

وی در ادامه گفت، لبنان باید روابطش را با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و جامعه بین‌الملل تصحیح کند.

بازگشت به لبنان

بهاء درباره اینکه چرا به لبنان نمی‌آید، گفت: این یک موضوع صرفا امنیتی است و اگر به من تضمین امنیتی بدهند امروز می‌آیم اما موضوع با دقت بررسی می‌شود.   وی در این خصوص که آیا از نظر امنیتی مورد تهدید است، مدعی شد، تمام ادله و شواهد متحدان و دوستان در زمینه امنیتی به این امر اشاره دارند.

بهاء الحریری یک تاجر است که در کنار تابعیت لبنانی، تابعیت سعودی نیز دارد و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های وی در بخش املاک و مستغلات لبنان و اردن انجام شده است.

«جری ماهر» مشاور رسانه‌ای بهاء به خبرگزاری رویترز گفت، وی شخصا برای انتخابات پارلمانی لبنان که قرار است در ماه می آینده برگزار شود نامزد نخواهد شد اما از لیست‌های انتخاباتی در مناطق مختلف لبنان با شعار «سوا للبنان» حمایت خواهد کرد.

«سوا للبنان» حزبی است که بهاء الحریری خود را آن تأسیس کرده و از آن حمایت مالی می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس