حاج عماد مغنیه

درحالی صهیونیست‌ها تصور می‌کردند که با ترور حاج عماد مغنیه می‌توانند روند پیشرفت و پیروزی‌های حزب‌الله را متوقف کنند که امروز مقاومت قدرتمند تر از هر زمانی است.

به گزارش مشرق، درحالی وارد چهاردهمین سالگرد شهادت «عماد مغنیه» فرمانده شاخه نظامی مقاومت لبنان و مغز متفکر حزب‌الله در شکست دشمنان و اسطوره جهاد و مقاومت، می‌شویم که ثمرات راهبرد وی اکنون صراحتا دیده می‌شود؛ جایی که دشمن بعد از دو دهه جرات انجام هیچ گونه اقدام تحریک آمیز علیه مقاومت را ندارد.

خیال باطل صهیونیست‌ها با ترور فرمانده مقاومت

۱۴ سال قبل یعنی ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ صهیونیست‌ها با همان طرز تفکر نخ‌نما شده خود که تصور می‌کردند حذف یک فرمانده بزرگ مقاومت، مسیر پیشرفت و پیروزی‌های آن را متوقف خواهد کرد با ترور عماد مغنیه بار دیگر چهره جنایتکار خود را در جهان به نمایش گذاشتند.

درحالی که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله عماد مغنیه را عامل موثر در دو پیروزی بزرگ مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ می‌دانست، سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت‌های اطلاعاتی چندین سرویس امنیتی غربی و عربی بسیج شدند تا شاید بتوانند با ترور ، اندکی از پیروزی مقاومت در جنگ جولای ۲۰۰۶ را جبران کنند.

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان ( ۱۹۶۲ - ۲۰۰۸ م) بنیانگذار یگان نظامی حزب‌الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود. وی در اوایل دهه ۸۰ به شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین و از همان زمان به جنبش امل و پس از آن به حزب‌الله پیوست.

عماد مغنیه؛ مرد استثنایی مقاومت

شهید مغنیه در اوایل دهه ۱۹۸۰ به نیروی ۱۷ ــ گارد حفاظتی جنبش آزادی‌بخش فلسطین که نیرویی ویژه برای محافظت از مبارزانی مانند ابو عمار، ابو جهاد و ابو ایاد بود ــ پیوست. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان ــ که در حزب‌الله و جنبش امل نمود دارد ــ جایگاهی اساسی داشت، اما در پی اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ به دست نیروهای رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور شدند لبنان را ترک کنند.

عماد مغنیه , حزب‌ الله لبنان ,

در دوران محاصره بیروت، که سه ماه به طول انجامید،شهید مغنیه رشادت‌هایی از خود نشان داد که از همان زمان نام او را در لیست سیاه ارتش رژیم صهیونیستی برای ترور وارد کرد. با خروج مبارزان فلسطینی و سازمان آزادی‌بخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به صفوف رزمندگان افواج مقاومت اسلامی (جنبش امل) پیوست که از سوی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران تأسیس شده بود، اما در ادامه و هم‌زمان با انتقال سید حسن نصرالله از امل به حزب تازه‌تأسیس حزب‌الله، به این حزب پیوست.

شهید مغنیه پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات‌ به سمت فرمانده گارد محافظتی مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد و پس از آن مسئول عملیات ویژه حزب‌الله گردید.

مرد سایه که خواب از چشمان اشغالگران ربود

وی به عنوان «مرد سایه» و مغز متفکر حزب‌الله لبنان شهرت داشت. دولت ایالات متحده برای دریافت هر اطلاعاتی از عماد مغنیه جایزه تعیین کرده بود.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های وی در مورد تدابیر امنیتی این بود که حتی در زمان دیدنش نیز کسی او را نمی‌شناخت، این موضوع باعث شده بود او به صورت یک فرد عادی و ساده بدون ناظر و محافظ به فعالیت‌هایش ادامه دهد. وی در نشست‌های رسمی و عمومی حاضر می‌شد، اما به عنوان یک فرد عادی در مقاومت مانند دیگر اشخاص حضور پیدا می‌کرد، زیاد در مناقشه‌ها شرکت نمی‌کرد، بلکه فقط گوش می‌کرد.

بسیاری از رهبران مقاومت معتقدند اگر قرار باشد برای مبارزه با اسرائیل در لبنان مبارزی را به عنوان الگو معرفی کنیم قطعا نام «حاج عماد مغنیه» سرلیست مبارزان است؛ فرد دوم حزب‌الله لبنان و نفر اول عملیات نظامی حزب‌الله لبنان که اتفاقا در حوزه‌های اسراتژیک و سیاسی نیز متخصص بود.

بسیاری از مأموران اطلاعاتی جهان اظهار می‌دارند که عماد یک نابغه بوده است؛ استعداد وی تا حدی است که تنها در ۱۳ سالگی محافظت از یاسر عرفات را برعهده می‌گیرد. معروف است که این چریک استثنایی که هیچ گاه از دری که وارد می‌شد، خارج نگردید؛ به طور مرتب اتومبیل شخصی‌اش را تغییر داده و هیچ گاه قراری را با تلفن یا موبایل هماهنگ نکرد. همچنین گفته می‌شود دستگاه‌های اطلاعاتی بیش از ۴۰ کشور عربی و غربی در پی به دست آوردن نشانه‌ای از وی بوده و در این راه ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

روایت شهید سلیمانی از نقش حاج عماد در شکست اسرائیل

در این بین رابطه صمیمانه و دوستی عمیق سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» با عماد مغنیه بسیار جالب توجه بود. به گونه‌ای که سید حسن نصرالله می‌گوید تا مدت‌ها بعد از شهادت حاج عماد، حاج قاسم ناراحت بود و ناراحتی‌اش را بروز می‌داد.

عماد مغنیه , حزب‌ الله لبنان ,

این دو فرمانده شهید مقاومت همکاری عمیقی در جنگ جولای داشتند که ثمرات آن در شکست خفت‌بار اسرائیل دیده شد. عملکرد حاج قاسم و حاج عماد در جنگ ۳۳ روزه موجباب تضعیف و تحقیر همه ارکان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را به وجود آورد.

از جمله اقدامات مهم شهید مغنیه در جنگ جولای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تلاش برای بالابردن توان عملیاتی و نظامی حزب الله لبنان پیش از جنگ.

- مدیریت عملیات اسارت نظامیان صهیونیست در روز ۱۲ جولای.

- مدیریت صحنه سیاسی لبنان با هدایت‌های سیدحسن نصرالله به سوی حفظ سلاح حزب الله و تبیین استراتژی دفاعی از طریق میز گفتگوهای ملی.

- انحراف و فریب سران نظامی و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی با ایجاد این توهم در آنها که بانک اهداف حزب الله را در اختیار دارند و می‌توانند در جنگ علیه لبنان به سادگی پیروز شوند.

-اجرای استراتژی حملات موشکی حزب الله به عمق رژیم صهیونیستی که روند جنگ را در سال ۲۰۰۶ کاملا تغییر داد.

در بخشی از خاطرات شهید سلیمانی درباره شهید مغنیه آمده است: «در جنگ ۳۳ روزه عماد غافلگیری جدیدی برای دشمن ایجاد کرد و عجیب این بود که خداوند تعالی این کار را در لحظه‌ای انجام داد که این جمله از دهان مبارک دبیرکل حزب‌الله لبنان خارج شد که گفت «الان می‌بینید در جلوی خودتان در دریا ناوچه اسرائیلی که به تاسیس زیرساختی ما حمله کرد دارد می‌سوزد و به همراه آن ده‌ها نظامی اسرائیلی غرق خواهند شد». هنگامی که کلمه «ببینید» از دهان دبیرکل حزب‌الله لبنان او خارج شد، این موشک شلیک شد و ناوچه اسرائیلی را منهدم کرد و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی را به طور کامل از جنگ خارج کرد».

۱۴ سال بعد از شهادت حاج عماد؛ مقاومت قدرتمندتر از همیشه

اما امروز مقاومت در جایگاهی ایستاده که ثابت می‌کند هرچند شهادت فرماندهان بزرگ آن غم و اندوهی جبران ناپذیر است، اما این شهادت آنها تاثیری بر روند پیشرفت و پیروزی‌های مقاومت نداشته و پیروان آنها راهشان را به همان شکل ادامه می‌دهند.

حزب الله پس از شهادت عماد مغنیه توان نظامی به دست آورده که به قول سید حسن نصرالله در مخیله هیچ کس نمی‌گنجد، دیگر سخن از موشک‌های نقطه زن قدیمی شده و الان حزب الله موشک‌هایی با قدرت تخریب بسیار بالا در اختیار دارد که می‌تواند همه سرزمین های اشغالی را در نوردیده و با دقت بسیار زیاد اهداف مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی را منهدم کند.

علاوه بر آن جبهه‌های مقاومت در برابر اسرائیل از سوریه گرفته تا لبنان و نوار غزه یکی شده و اسرائیل دیگر نمی‌تواند به صورت مجزا با هر کدام از عناصر این محور جداگانه مبارزه کند.

اگر خون شهید «راغب حرب» و سید «عباس موسوی» زمینه‌ساز خروج اشغالگران از جنوب لبنان و پیروزی و سرافرازی مقاومت اسلامی لبنان گردید، خون عماد مغنیه آن گونه که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد، به اذن خدا موجب نابودی اسرائیل خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    6 9
    شهید بزرگوار برای ما هم دعا کن----اللهم العجل لولیک الفرج
  • NL ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 3
    (فارغ از متن این خبر) لطفا همه برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • NL ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 6
    خدایا ما به تو یه جان بدهکاریم و یک جانان طلبکار، یا طلبمان را بده یا طلبت را بگیر-----اللهم العجل لولیک الفرج
  • حمیدرضا IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    با سلام ..... *** شاید روزی دیده شود شهدا چه جایگاهی در عالم دیگر دارند ... آنوقت میتوان اهمیت و ارزش شهدای گمنام در قرن 21 که در محور مقاومت موجبات فنا ی صهیونیست جعلی را بوجود آوردند در چه درجه و اعتباری در عالم دیگر هستند ..... صهیونیست طراحی شده توسط انگلیس در قرن های پیش و حمایت مستقیم آمریکا و پشتیبانی دولت های اروپایی در حال حاضر بدنبال جلوگیری از غرق شدن هست ..... روح ش شاد .. التماس دعا ***
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 0
    ۱۴ پیش در چنین ساعتی بود که در محله کفرسوسه دمشق یکی از بزرگترین و رشیدترین فرماندهان مقاومت به دست عوامل رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. نام جاودانه سردار حاج عماد مغنیه هیچ وقت از ذهن پلید صهیونیست‌ها پاک نخواهد شد... هر چند با حذف فیزیکی او این وجود نازنین را از ما گرفتند اما واقعیت آن است که راهی که حاج عماد برای نابودی این رژیم هموار کرد بدون شک سرانجام منجر به نتیجه خواهد شد. اما موضوعی که همواره بر دل امثال من سنگینی می‌کند، انتقام از این رژیم قاتل و تروریست است. اگر این رژیم بابت هر یک از جنایاتی که انجام داده بود پاسخ می‌گرفت هیچ‌گاه این اندازه جلو نمی‌آمد و دست درازی نمی‌کرد. صهیونیست‌ها در طول سه دهه گذشته بهترین و عزیزترین فرماندهان ما را به شهادت رساندند اما موضوع انتقام هیچ‌وقت آن‌گونه که باید به نتیجه نرسید. ما هنوز منتظر انتقام خون‌ این شهید، برادران و فرزندش برومندش هستیم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس