کد خبر 1338791
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
فراز و فرود شاخص‌ها در حاشیه اخبار جهانی

بازار سهام امروز اگرچه کار خود را پرانرژی آغاز کرد اما از میانه‌های بازار با توجه به فضای ابهام و سرگردانی حاکم بر رفتار معامله گران با عقب نشینی تقاضا مواجه و معاملاتی سرد را نظاره گر بود.

به گزارش مشرق، امروز شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۳۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳۲ واحدی عدد ۲۰۴ هزار و ۷۵۱ واحد را به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید:

معامله ۱۴۴۱میلیارد سهم در بورس از ابتدای سال

شاخص بازار اول اما با یک هزار و ۳۱۵و احد کاهش به رقم ۹۸۰ هزار و ۴۷ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۳ هزار و ۹۰۱ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۵۸۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۵۸ هزار و ۱۶ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۲ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۵۶۷ واحد دست یافت.

در این بازار، طی روز جاری ۵ میلیارد و ۴۶۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش سه هزار و ۸۷ میلیارد تومان معامله شده که از این رقم مبلغ ۴۶۹ میلیارد تومان مربوط به معاملات عملیات باز بانک مرکزی در بازار اوراق مالی اسلامی بوده است.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۸۶۱ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۶۰۰ واحد و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ۳۷۸ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه با ۵۱۳ واحد، بانک ملت با ۴۲۴ واحد و پتروشیمی نوری با ۳۳۳ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بازار سهام این روزها بیش از آنکه به چارت‌ها و جداول آماری و قیمت توجه کند در انتظار به ثمر نشستن یک معامله بین خریدار و فروشنده به خبرهای ضد و نقیض در آنسوی مرزها چشم دوخته است.
بازاری معلق و حیران از سیاست گذاری‌های اقتصادی که نمی‌داند نرخ ارز در سال آینده چه خواهد شد و یا هدف نرخ بهره بانکی کجاست؟

نبود اعتماد به سیاست گذاران اقتصادی و ابهام از متغییر های کلان تأثیر گذار در سال آینده در کنار اخبار حوزه سیاست خارجی از جمله در حوزه بالکان و آینده نرخ جهانی نفت در کنار آثار احتمالی ناشی از توافق هسته‌ای ایران با غرب به کلافی درهم برای معامله گرانی تبدیل شده که هنوز به آینده بازارسهام پس از عبور از این ابهام‌ها خوشبین هستند.

هر چه هست بدون تردید سیاست گذاری‌های بانکی بویژه در زمینه ترسیم افق تداوم سیسات های انقباضی بانک‌های تجاری و عزم حاکمیت در مهار تورم ناشی از رشد بی محابای نقدینگی تأثیر مستقیم در تغییر حال و هوای بازار سهام دستکم در یک سال آینده خواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس