کد خبر 1338751
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

همزمان با شروع واکسیناسیون دُز سوم یا دُز یادآور، انتخاب بهترین و ایمن‌ترین واکسن‌های موجود در کشور تبدیل به یک دغدغه بزرگ و عمومی شده است.

شنیده‌ها در رابطه با ایمن نبودن برخی از واکسن‌ها در برابر سویه جدید کرونا یعنی امیکرون، یا ایجاد لخته خون پس از تزریق برخی از واکسن‌ها و ... سبب شده است تا این انتخاب بیش از پیش نیز حساس شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با واکسن ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن و نتایج علمی به دست آمده از این واکسن آشنا سازیم تا در زمان تزریق دز بوستر یا دز سوم بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی بیشتر، به وب سایت رسمی واکسن اسپایکوژن مراجعه فرمایید.

سطح ایمنی بالاتر در افراد واکسینه با اسپایکوژن

جالب است بدانید که در مطالعه دز بوستر اسپایکوژن، آزمایش‌ها نشان داد در نیمی از کسانی که سابقه تزریق اسپایکوژن یا واکسن وکتور ویروسی مانند استرازنکا یا اسپوتنیک را داشتند، از ابتدا سطحی از ایمنی یا همان آنتی‌بادی خنثی‌کننده وجود دارد.

این در حالی است که این نسبت در افراد دریافت‌کننده واکسن‌هایی چون سینوفارم و برکت، کمتر (38 درصد) بوده است.

با این که مدت زمان بیشتری از تزریق دز دوم در افراد واکسینه با اسپایکوژن نسبت به افراد واکسینه با واکسن ویروس غیرفعال مثل سینوفارم و برکت گذشته بود (6 ماه در برابر 4 ماه)، میزان آنتی‌بادی در افراد واکسینه با اسپایکوژن بیشتر بود.

نگاهی دقیق بر نتایج مطالعه اسپایکوژن به عنوان دُز بوستر

در آخرین مطالعه واکسن اسپایکوژن که برای بررسی تاثیر آن به عنوان دز بوستر انجام شد، این واکسن باموفقیت ایمنی افراد را تا چندین برابر (بین 11 تا 25 برابر) تقویت کرد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه با سابقه تزریق 2 دز از انواع واکسن‌ها، دارای شرایط متفاوت سنی و جسمی از نظر بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت بودند.

واکسن اسپایکوژن در مطالعات قبلی، توانایی خود را برای تولید پاسخ ایمنی به میزان 87 درصد و اثربخشی 60 تا 65 درصدی نشان داده است.

در این مطالعه هدف اصلی بررسی میزان پاسخ ایمنی (غلظت آنتی‌بادی‌های خنثی کننده) است که بعد از تزریق اسپایکوژن به عنوان دز بوستر، در بدن تولید شده است. علاوه بر این، در این مطالعه اثر واکسن بر تحریک مسیرهای دیگر سیستم ایمنی هم بررسی می‌شود.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه از نظر نوع واکسن قبلی به سه گروه تقسیم شدند:

دریافت‌کنندگان واکسن ویروس غیرفعال (مانند سینوفارم، بهارات و برکت)

دریافت کنندگان واکسن آدنوویروسی (مانند آسترازنکا)

و دریافت کنندگان واکسن پروتئین نوترکیب (اسپایکوژن)

تزریق واکسن اسپایکوژن به عنوان دز بوستر باعث پاسخ ایمنی مجدد و تا بیش از 25 برابر افزایش در میانگینِ غلظت آنتی‌بادی‌های خنثی‎ کننده شد. اسپایکوژن توانست بیشترین میزان افزایش ایمنی را (میانگین بیش از 25 برابر) در افراد با سابقه تزریق واکسن ویروس غیرفعال (مانند سینوفارم) ایجاد کند.

همچنین، دز بوستر واکسن اسپایکوژن در دریافت‌کنندگانِ آسترازنکا و اسپایکوژن به ترتیب بیش از 14 برابر و 11 برابر پاسخ ایمنی را افزایش داد.

بر اساس این نتایج و با توجه به این که در ایران بیشترین نوع واکسن تزریق شده به افراد در واکسیناسیون اولیه، واکسن‌های ویروس غیرفعال همچون سینوفارم، بهارات و برکت بوده است؛ تزریق اسپایکوژن به عنوان دز بوستر برای همه پلتفرم‌های موجود از واکسن‌ کرونا در ایران و به ویژه پلتفرم ویروس غیرفعال‌شده، انتخابی کارآمد و ایمن است.

در مطالعه بالینی بوستر اسپایکوژن هیچ عوارض جدی یا قابل توجهی مشاهده نشد و بیشترین عوارض بعد از تزریق بوستر اسپایکوژن درد محل تزریق و احساس خستگی بود.

اسپایکوژن، واکسن پروتئین نوترکیب کرونا

واکسن‌های با پلتفرم پروتئین نوترکیب (مانند واکسن استرالیایی-ایرانی اسپایکوژن) از ایمنی بالایی برخوردارند که سابقه طولانی استفاده از آن در ساخت انواع واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPV و داروهایی چون انسولین آن را به خوبی نشان می‌دهد.

واکسن استرالیایی-ایرانی اسپایکوژن مزیت‌هایی دارد که آن را برای تزریق دز بوستر یا دز تقویتی متمایز می‌کند. اولین نکته این که واکسن اسپایکوژن شامل همه بخش‌های پروتئین اسپایک ویروس کرونا است؛ پس می‌توان انتظار داشت که دستگاه ایمنی در بدن در برابر تمامی بخش‌های اسپایک ویروس پاسخ‌ دهد.

درباره واکسن‌های پروتئین نوترکیب (مانند واکسن اسپایکوژن) نگرانی کمتری درباره عوارض جانبی وجود دارد، زیرا با واکسن‌های پروتئین نوترکیب، تنها عوارض خفیف و کم‌خطر رخ می‌دهد.

همچنین، عوارض خاص و جدی که پس از تزریق واکسن‌های کرونا با تکنولوژی جدید مانند لختگی خون مشاهده شده، با واکسن‌های ساخته شده با پلتفرم پروتئین نوترکیب (مانند واکسن اسپایکوژن) دیده نشده است.

سطح ایمنی بالاتر با واکسن اسپایکوژن

در انتها به برخی از چالش‌ها و سوالات پرتکرار در مورد تزریق دز سوم واکسن کرونا پاسخ خواهیم داد :

آیا افرادی که بیماری خاص (دیابت، پرفشاری خون، هپاتیت، ام‌اس و …) دارند ، می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟

به صورت کلی منع مصرفی برای تزریق واکسن اسپایکوژن در افراد دارای بیماری های زمینه‌ای در وجود ندارد، لازم به ذکر است که در فاز سوم مطالعه اسپایکوژن حدود ۷۷۰۰ نفر از افراد که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند، وارد مطالعه شدند؛ بنابراین محدودیتی برای تزریق این واکسن در این گروه از افراد با توجه با نتایج مطالعه وجود ندارد.

آیا می‌توان دو دوز واکسن را از دو نوع واکسن متفاوت دریافت کرد؟

بر اساس اطلاعات موجود از واکسن‌ها و مطالعات، استفاده از واکسن با تکنولوژی متفاوت از تکنولوژی واکسن اولیه، باعث تولید ایمنی پایدارتر و موثرتری علیه ویروس کرونا می‌شود.

نهادهای بهداشت و سلامت مانندWHO و FDA نیز تزریق واکسن کرونا با تکنولوژی متفاوت از واکسن تزریق شده در دوزهای قبلی را تایید کرده‌اند.

پلتفرم واکسن اسپایکوژن متفاوت از تکنولوژی واکسن‌های موجود در واکسیناسیون کشوری تاکنون است که این موضوع در کنار ایمنی بالای این پلتفرم، واکسن اسپایکوژن را به گزینه مناسبی برای تزریق دوز سوم تبدیل می‌کند.

آیا ممکن است بر اثر تزریق واکسن کرونا به بیماری کووید-19 مبتلا شوم؟

خیر. با توجه به این نکته که واکسن کرونای شرکت سیناژن، فقط حاوی پروتئین spike ویروس کرونا 2019 است، به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند باعث بیماری‌زایی در فرد دریافت‌کننده واکسن شود.

برای دسترسی به واکسن کرونای اسپایکوژن از چه طریقی باید اقدام کنم؟ محل توزیع و تزریق واکسن کجا خواهد بود؟

برای آگاهی از موقعیت مکانی مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن، به همراه شماره تماس آن‌ها می‌توانید به لینک "مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن" مراجعه فرمایید.

برای دانستن موقعیت‌های مکانی هر مرکز، کافیست روی نام آن‌ها کلیک فرمایید. لطفا پیش از مراجعه حضوری با مرکز واکسیناسیون مورد نظر خود تماس حاصل فرمایید.

توجه فرمایید که این لیست در حال به روزرسانی است و مراکز جدید به صورت روزانه اضافه خواهند شد.

چرا اسپایکوژن را برای تزریق دز سوم واکسن کرونا انتخاب کنیم؟

واکسن اسپایکوژن به عنوان دز بوستر باعث پاسخ ایمنی مجدد و افزایش در میانگینِ غلظت آنتی‌بادی‌ها شد. این افزایش در سطح ایمنی برای دریافت‌کنندگان واکسن ویروس غیرفعال مانند سینوفارم قابل‌توجه و تا بیش از 25 برابر بود.

با توجه به ایمنی‌زایی، اثربخشی و ایمنی مناسب اسپایکوژن در طیف وسیعی از داوطلبان (از نظر سن و بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت)، علاوه بر واکسیناسیون اولیه، اسپایکوژن انتخابی مناسب به عنوان دز بوستر برای همه پلتفرم‌های واکسن‌های کرونا موجود در ایران محسوب می‌شود.

شرکت سیناژن چه شرکتی است؟

سیناژن پیشگام در تولید محصولات بیوتکنولوژی پزشکی در منطقه و تنها مجموعه در ایران با استاندارد کیفی اتحادیه اروپا (EuGMP)، نزدیک به دو دهه است که داروهای فوق‌تخصصی و با تکنولوژی پیشرفته را برای بیماری‌های مهمی چون ام اس، بیماری‌های خودایمنی، سرطان و … تولید می‌کند.


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس