بررسی دو رأی و بیانیه حمایتی و تهدیدآمیز کمیته اخلاق/ مُهر تأیید بر ناتوانی فدراسیون فوتبال

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در حالی که یک رکن مستقل محسوب می‌شود، ضمن صدور دو رأی جنجالی، بیانیه‌ای عجیب نیز صادر کرده است.

به گزارش مشرق، در حالی که موضوع عزل رئیس فدراسیون فوتبال در صدر اخبار این روزهای ورزش قرار دارد و اعضای هیئت رئیسه، عدم مدیریت و صداقت رئیس فدراسیون را از جمله اصلی‌ترین دلایل این تصمیم اعلام کرده‌اند، کمیته اخلاق به منظور کمک به رئیس فدراسیون در کنترل این بحران خودساخته، اقدام به صدور دو رأی و یک بیانیه کرد که نه تنها کمکی به کنترل وضع موجود نکرد بلکه مُهر تأیید دیگری بر ناتوانی فدراسیون فوتبال زد.

حکم اول: صدور دستور موقت محرومیت ۲۰ روزه مشاور حقوقی رئیس فدراسیون

مداخلات غیرموجه غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال در کار کمیته تدوین مقررات که باعث اعتراض و استعفای احمدرضا براتی عضو هیئت رئیسه و رئیس این کمیته شد، اظهارات نسنجیده و نامه سرگشاده وی علیه نمایندگان مجلس، سخنان توهین‌آمیز او درباره جامعه داوری کشور و مکاتبه با فیفا بدون اطلاع و رضایت هیئت رئیسه و مهمتر از همه افشای یک فایل صوتی که دلالت بر دخالت غیرقانونی وی در تصمیمات ارکان قضایی فدراسیون داشت، باعث نارضایتی و اعتراض جمعی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شد.

بعد از وصول درخواست عزل عزیزی خادم، ظاهراً برخی مشاوران و اعضای مجمع به رئیس فدراسیون توصیه کرده‌اند به منظور آرام کردن هیئت رئیسه و کنترل اوضاع، به صورت نمایشی و صوری هم که شده با مشاورش برخورد کند و دستور موقت کمیته اخلاق مبنی بر محرومیت ۲۰ روزه مشاور در همین راستا ارزیابی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اعلام اسامی مخالفان عزیزی خادم لو رفت

چنانچه رئیس فدراسیون صادقانه درصدد اجرای قانون و حفظ شئونات فدراسیون و هیئت رئیسه بود باید در همان ابتدا با مشاورش قاطعانه برخورد می‌کرد و موکول کردن این اقدام به چنین زمانی، به طور آشکار نشانگر آن است که رئیس فدراسیون بیش از آنکه به دنبال برخورد با رفتارهای غیرقابل دفاع مشاورش باشد در پی کنترل احساسات هیئت رئیسه و منصرف کردن آنها از تصمیم شجاعانه‌شان است. در غیر این صورت رئیس فدراسیون بدون نیاز به مداخله کمیته اخلاق و به سادگی می‌توانست مشاور خود را برکنار کند تا بلکه از این طریق این پیام را به هیئت رئیسه بدهد که صدای اعتراض‌شان را شنیده و در انجام اصلاحات مصمم است.  

حکم دوم: محرومیت ۶ ماهه سراجی

در شرایطی که بیش از ۶ ماه قبل و به دلیل اعتراض باشگاه سایپا به اقدامات فدراسیون و ارکان قضایی در ماجرای بازی جنجالی با پیکان، پرونده‌ای در کمیته اخلاق برای مهرداد سراجی گشوده شده بود و دلیلی برای رسیدگی ۶ ماهه وجود نداشت، درست در زمانی که مدیرعامل سایپا به عنوان یکی از افراد پیش‌رو در ماجرای عزل عزیزی خادم نامه برکناری رئیس را در فدراسیون ثبت کرد، کمیته اخلاق با اقدامی حذفی و به منظور خارج کردن سراجی از این معادلات اقدام به صدور حکم محرومیت ۶ ماهه برای مدیرعامل سایپا کرد.

حکم محرومیت سراجی برخلاف رویه معمول، در سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر نشد. این در حالی است که خبرهای مربوط به احکام کمیته اخلاق حتی درباره لیگ‌های دسته پایین‌تر در سایت فدراسیون اطلاع‌رسانی می‌شود اما در مورد حکم مدیرعامل سایپا این اتفاق رخ نداد تا شائبه‌ها و ابهامات بیشتر شود.

بیانیه تهدیدآمیز کمیته اخلاق علیه منتقدان و رسانه‌ها

کمیته اخلاق با فراموش کردن رسالت خود به عنوان مبارزه با عدم شفافیت و فساد، اقدام به صدور بیانیه‌ای علیه منتقدان شامل اهالی فوتبال و رسانه‌ها کرد تا بعد از به بن‌بست رسیدن رئیس فدراسیون و خارج شدن کنترل اوضاع از دست وی بلکه از این طریق بتواند رسانه‌ها، منتقدان و اعضای هیئت رئیسه را بایکوت و ساکت کند. این در شرایطی است که هیئت رئیسه طبق اختیاراتش در اساسنامه خواهان عزل رئیس فدراسیون شده و جای تعجب دارد که کمیته اخلاق که رکن مستقل فدراسیون محسوب می‌شود اقدام به حمایت از رئیس فدراسیون کرده است.

در مجموع صدور و ابلاغ عجولانه احکام شائبه برانگیز و انتشار این بیانیه حکایت از عدم شفافیت رئیس فدراسیون -که جزو شعارهای انتخابی عزیزی خادم بود- و همچنین اصرار بر خاموش کردن صدای منتقدان به هر نحو ممکن دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس