گفتگو‌های وین؛ اصرار به‌حق ایران به لغو تحریم‌ها

سهل‌انگاری در موضوع راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، می‌تواند آن را به ابزاری علیه ایران تبدیل کند و در این‌باره نباید تجربه برجام تکرار شود.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: این موضوع را روزنامه ایران به‌عنوان یکی از خطوط قرمز کشورمان در مذاکرات وین توصیف کرده و نوشته است: لغو کل تحریم‌ها، سپس راستی‌آزمایی ایران و پس از آن اجرای تعهدات هسته‌ای، سیاست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام است که تاکنون چند بار توسط رهبر معظم انقلاب به‌صراحت بیان شده است.

«آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهدات برجامی‌مان برمی‌گردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت؛ این سیاست قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمی‌دانیم؛ اینکه بگویند ما برمی‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده، آن‌وقت به تعهداتمان عمل می‌کنیم.»

بندهایی از «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب ۱۲ آذر ۱۳۹۹ نیز تکلیف دولت در مسئله هسته‌ای را روشن کرده و به نوعی راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را به دولت تکلیف کرده است.

مورد مهم رفع تحریم‌های بانکی بود که در برجام تصریح شده بود اما به دلیل سخت‌گیری در اجرای برجام از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، روابط بانکی ایران به حالت قبل از تحریم‌ها بازنگشت.

راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در رابطه با نوع تحریم متفاوت است نمی‌توان برای تمام تحریم‌ها فرمول یکسانی برای راستی‌آزمایی ارائه داد. راستی‌آزمایی در زمان ۲۴ یا ۴۸ ساعته که در هفته‌های اخیر از سوی غرب مطرح شده و واکنش وزیر امور خارجه کشورمان را نیز به‌دنبال داشته، برای افتتاح حساب و انجام یک تراکنش مالی ممکن است منطقی باشد، اما بخش قابل‌توجهی از لغو تحریم‌ها در حوزه‌های بانکی، نفت و گاز و یا سرمایه‌گذاری را نمی‌توان در این بازه زمانی راستی‌آزمایی کرد. بنابراین ضروری است که درباره «بسته راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها» صحبت کرد. تعهدات روز اجرای توافق هم باید شامل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه انرژی در ایران باشند و هم باید شامل برخی قراردادهای تجاری باشد که در عمل نشان دهد امکان برقراری چرخه کامل تجاری با ایران در اثر لغو تحریم‌ها میسر شده است.

سهل‌انگاری در طراحی دقیق ویژگی‌ها و کیفیت راستی‌آزمایی، می‌تواند آن را به ابزاری برای به‌کارگیری علیه خود ایران تبدیل کند. اگر ایران اقدامات و تعهدات طرف‌های مقابل را راستی‌آزمایی کند، دیگر نمی‌تواند مدعی بدعهدی آنها باشد و مسیر استفاده از ماده ۳۶ برجام برای کاهش تعهدات به صورت متقابل برای ایران بسته می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که راستی‌آزمایی بی‌کیفیت بیش از نبود آن آسیب‌ خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • من AE ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 8
    چرا هیچکدام از مطالبتون کامنتی نداره ؟ میدونی چرا چون این تیترایی که شما جیره خورا روزانه میزنین دیگه طرفداری نداره و همش مستحق فحش و نفرین مردمه. برا همین مجبورین این فحشا رو فقط خودتون بخونین. نوش جونتون کفتارهای حکومتی.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      2 0
      برو ظرفاتو بشور تیرانایی که الان مریم میاد..... !! فکرشو بکن تو این زمستون تو اون سرمای تیرانا سقط بشی، ببرن تو یه قبر دست دوم ناشناس گوشه جنگل چالت کنن، شبها هم گرگ و شغال بیاد رو قبرت.......!!! خیلی ضایعه ها نه؟؟ خخخخخخ. خلاصه به فکر عاقبت وحشتناک خودت و بفیهٔ اراذل دورو برت باش حرف مفت زیادی نزن!! مشرق جان لطفأ چاپ کن!!
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      2 0
      جناب من، شما اگر خیلی طرف‌دار مردم هستی، چرا به امارات فرار کرده‌ای؟! بلند شو بیا اینجا امن‌تره؛ ممکنه هر لحظه با یک موشک حوثی‌ها به جهنم واصل شوی.
  • عدی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 0
    آزموده را دوباره آزمودن خطاست مسئولین نبایباید تحت تاثیر جوسازی عناصر خود باخته وخود فروخته تصمیم بگیرند مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود
  • افشاری IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 0
    اینکه ایران بخواد از ارباب دغلباز و فریبکارت تعهد و تضمین بگیره چرا باید تو رو به درد بیاره، جز اینکه یا جیره تو همونا میدن یا اینکه فارسی رو خوب یاد گرفتی
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    4 0
    به هر میزان که به‌دنبال مذاکره و هر نوع توافق با شیطان بزرگ و دنباله‌روهای اروپایی‌اش باشیم اقتصاد کشور به همان نسبت شرطی شده و با شکست مواجه خواهد شد؛ اما اگر مذاکرات و تعهدات هسته‌ای برجامی خود را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن به حال تعلیق در آوریم و به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن باشیم، قطعاً نقمت و تهدید تحریم را به نعمت و فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ در این‌صورت حربه‌ی تحریم برای همیشه از دست دشمنان گرفته خواهد شد و در جنگ اقتصادی موفق خواهیم شد، و این تنها راه موفقیت است.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    3 0
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس