کد خبر 1337285
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
چرا دریافت سه دوز واکسن کرونا مهم است؟

شواهد نشان می‌دهد که سویه امیکرون کرونا این توانایی را دارد که از حفاظتی که دو دوز واکسن ارائه می‌کند فرار کند.

به گزارش مشرق، «گِرِگ هانت»، وزیر بهداشت استرالیا، می‌گوید انتظار دارد گروه مشاوره فنی استرالیا در مورد ایمن سازی، تعریف «واکسینه شده کامل» را به جای دو دوز به سه دوز تغییر دهد.

به گزارش «کانورسیشن»، این درحالی است که شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد سویه بسیار عفونی ویروس کرونا، یعنی  امیکرون، این توانایی را دارد که از حفاظتی که دو دوز واکسن ارائه می‌کند، فرار کند.

بنابراین، دو دوز در مقایسه با سه دوز در برابر امیکرون چقدر موثر است؟

ایمنی ایجاد شده ناشی از تزریق واکسن در برابر امیکرون به دو دلیل کاهش می‌یابد؛ اول، آنتی بادی‌های تولید شده ناشی از واکسیناسیون به تدریج در طول زمان از بین می‌روند؛ در حال حاضر کشورهای زیادی وجود دارند که بیش از یک سال از عرضه واکسن کووید آن‌ها می‌گذرد، بنابراین بسیاری از مردم بیش از شش ماه پیش دومین واکسن کووید را دریافت کرده‌اند؛ بدون تزریق دوز تقویتی، سطح آنتی بادی آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دلیل دوم این است که امیکرون می‌تواند از مصونیت ناشی از تزریق واکسن به دلیل مجموعه‌ای از جهش‌ها فرار کند.

پروتئین اسپایک آن (بخشی که به ویروس کمک می‌کند به سلول‌های ما دسترسی پیدا کند) به طور قابل توجهی با اسپایک سویه دلتا و با ویروس اصلی که واکسن‌های ما از آن ساخته شده‌اند متفاوت است.

بخش مهم پروتئین اسپایک، دامنه اتصال گیرنده است؛ این پروتئین روی سلول‌های ما به نام ACE-۲ می‌چسبد تا ویروس بتواند وارد شود.

دلتا دو جهش در حوزه اتصال گیرنده داشت و بتا سه جهش داشت؛ امیکرون دارای ۱۵ جهش در حوزه اتصال گیرنده خود است؛ در نتیجه، فقط برخی از آنتی‌بادی‌هایی که دوز تقویتی واکسن می‌کند همچنان به سنبله امیکرون متصل می‌شود و از ورود آن به سلول‌های شما جلوگیری می‌کند.

به این دلایل، شواهد جدید حاکی از آن است که دو دوز واکسن کووید، تنها صفر تا ۱۰ درصد از ابتلا به امیکرون را ۵ تا ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم محافظت می‌کند؛ بنابراین، واقعا نمی‌توانید ادعا کنید که اکنون فقط با تزریق دو دوز «کاملاً واکسینه شده‌اید»، به‌ خصوص اگر ماه‌ها از تزریق دوز دوم شما گذشته باشد.

تزریق دوز سوم، یا دوز تقویتی، آنتی بادی‌های شما را افزایش می‌دهد، که به ویژه برای مقابله با سویه امیکرون مهم است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 0
    و بعضى ها در انتظار اعلام تزريق دوز چهارم هستند
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 0
    خوبه دیگه دز اول دز دوم دز سوم دز چهارم و........مادام العمر.....
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      0 0
      خوب بعله چرا كه نه ؟ تا هر جا كه اجماع پزشكان متخصص تراز بالا مثل خانم دكتر محرز اقاى دكتر مردانى پزشكان فوق تخصص بيمارستان مسيح دانشورى و .... نظر بدهند. البته واكسنى كه تاييد مراجع بين المللى را هم داشته باش. من مرا قربان نباشد.
  • سید IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    یک آدم عاقل نیست که بیایید بگوید وقتی واکسن ها اثر گذار نیست چرا باید باز هم تبلیغ شود . جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس