کد خبر 133695
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹

در مراسم پاسداشت روز قلم، علی‌اکبر اشعری از افتتاح باغ کتاب تا پایان سال خبر داد و محمدعلی آذرشب درباره وظیفه اهالی قلم گفت: وظیفه اهل قلم کاشتن روح عزت در وجود جوانان مسلمان است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مراسم پاسداشت روز قلم شامگاه گذشته با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از اهل قلم در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری به همت خانه کتاب برگزار شد.

آذرشب: مهمترین وظیفه اهل قلم کاشتن روح عزت در وجود جوانان مسلمان است

محمدعلی آذرشب نویسنده و مترجم در این مراسم، ضمن اشاره به اینکه مطلع نبودم باید در این برنامه صحبت کنم، اظهار داشت: شاید به این دلیل که حضرت ولی عصر(عج) عرب هستند از بنده خواسته شد در این برنامه سخنرانی کنم،

آذرشب ضمن اشاره به تقارن روز قلم وعید مبارک نیمه شعبان گفت:‌ تقارن روز قلم و نیمه شعبان اتفاق عجیبی است که اهل قلم را به سمت آینده‌نگری و آینده‌سازی سوق دهد. وظیفه بزرگ تمدن‌سازی و آینده‌نگری برعهده اهل قلم است، چرا که فلسفه مهدویت آینده‌نگری است.

وی افزود: پس از شهید مطهری کمتر به فلسفه مهدویت پرداخته شده، اما مهدویت عبارت است از تفسیر آینده بشریت؛ کل مکاتب دنیا شرق و غرب در پی آن هستند که ببینند حرکت بشریت به چه سمتی است.

دکترین مهدویت معتقد است پایان حرکت بشریت جامعه الهی است و درباره آینده بشریت در ایران کمتر پرداخته شده، گروه‌ هایی مختلفی در دانشگاه‌ها به نام فرهنگ و تمدن اسلامی داریم، البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گروه فرهنگ تمدن اسلامی را داریم، هر چه آنجا مطرح می‌شود از گذشته تمدن اسلامی است و گویی خصوصاً ایران پس از دوران صفویه متوقف شده است.

چند مقاله در اینترنت خواندم که سخن از آینده تمدن اسلامی معنا ندارد

آذرشب عنوان کرد:‌ درباره فرهنگ و تمدن اسلامی جفا کرده‌ایم تا فطرت زنده است فرهنگ و تمدن اسلامی براساس مؤلفه‌های زنده استوار است، ما متأسفانه این مؤلفه‌ها تضعیف شده‌اند.

وی افزود: تمدن‌سازی در سطح نیازهای روز ممکن است و باید مؤلفه‌های تمدن اسلامی احیا شود، یکی از مؤلفه‌ها مسئله عزت است همان موضوعی که فوکویاما آن را عنوان می‌کند زیرا در جهان اسلام شاهد افول عزت هستیم وباید دانست که جهان اسلام در مقابل تمدن‌های دیگر احساس هویت و شخصیت نمی‌کندو حالت افول و احساس عزت وجود دارد و به عبارتی احساس نمی‌کند که او در آینده می‌تواند وارد صحنه شده و هماورد دیگر تمدن‌ها باشد، چرا که همیشه شکست خود را می‌بیند.

این مترجم تصریح کرد:‌ اگر از من سؤال شود اسلام را با یک کلمه تعریف می‌ کنم عرض می‌کنم آن یک کلمه احیاء است احیاء همان حرکت تکاملی به سمت تمدن‌سازی است و یکی از مؤلفه‌های احیاء عزت است. اینجاست که درمی‌یابیم پوشش‌های مصلحان اسلام روی نکته عزت استوار بود تا به مردم عزت ببخشند.

به گفته وی: جوانان ما به طور غیرمستقیم وقتی وارد شبکه‌های ماهواره و اینترنت می‌شوند تنها یک مطلب به آنها القا می‌شود که جهان اسلام ذلیل است و امکان ندارد از این عقب‌ماندگی و ذلت برخیزند. اما وظیفه اهل قلم خلق عزت در وجود افراد است.

وی گفت:‌ تمام گفتمان احیاگران بیدارگری است، بنابراین اگر امروز نسبت به مسایل شمال آفریقا و جهان عرب سخن می‌گوییم از بیداری اسلامی سخن گفته‌ایم.

این مترجم تصریح کرد: مهمترین وظیفه اهل قلم کاشتن روح عفت در جوانان و مسلمانان است تا آنها را از حالت ناامیدی و وازدگی و بی‌هویتی نجات دهد.

اشعری: پروژه باغ کتاب تا پایان سال افتتاح می‌شود

علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب در این مراسم، با اعلام این مژده و ارائه گزارش از روند ساخت باغ کتاب گفت: مدت‌ها بود در کنار همه بحث‌ها درباره کتاب از تولید، توزیع، ترجمه، تألیف، بازار جهانی و در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران این سؤال مطرح می‌شد که در طول سال این دسترسی را برای مردم فراهم کنیم تا در یکجا به مجموعه انتشارات کشور و آثار منتشره خارجی دسترسی داشته باشند. این عبارت در سال 72 در بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه شنیدند. خوشبختانه از سال 83 تا امروز که کار رو به اتمام است فضای مناسبی به مساحت 65 هزار متر مربع در زمینی 11 هکتار در غرب کتابخانه ملی در حال افتتاح است تا همه آثار تاریخ نشر کشور در آنجا عرضه شود.

وی به وجه تمایز باغ کتاب با نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از وجوه باغ کتاب با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موضوعی بودن و چینش غرفه‌ها است.

در باغ کتاب 16 موضوع تخصصی در نظر گرفته‌ایم و در این موضوعات ضمن مشورت‌های بسیار به جای استفاده رده‌بندی کتابخانه‌ای از روش‌های روز دنیا استفاده می‌کنیم.

وی افزود: فضای باغ کتاب مفرح و زیبا است که در بخشی از آن کتاب‌ها موضوعی در معرض عرضه به همراه مشاوران قرار دارد تا افراد را در جست‌وجوی کتاب‌ها راهنمایی کنند.

وی افزود: در بخش دیگر از باغ کتاب تهران فضایی به چهار گروه برای کودکان و نوجوانان تقسیم شده است، در هر بخش ضمن اینکه کتاب‌های آن گروه موضوعی گنجانده شده، فضاهای کارگاهی یا محور کتاب نیز تدارک دیده شده که فکر می‌کنم این بخش برای خانواده‌ها جالب باشد.

مدیر پروژه باغ کتاب تصریح کرد: امکانی در نظر گرفته شده تا باغ کتاب میزبان همه نمایشگاه‌های محصول فرهنگی در طول سال از دانشگاهی، کودک و نوجوان و محصولات فرهنگی مرتبط با کتاب باشد، در تدارک پاتوقی هستیم برای ارتباط میان نویسندگان و مترجمان. مخاطبان و ناشران، ناشران و کتاب‌فروشان و... همه این موارد درحال آماده‌سازی است که پس از پایان ساختمان تمام این موضوعات آغاز به کار خواهد کرد.

وی در خاتمه سخنان خود از راه‌اندازی سامانه‌ای سخن گفت که برای اولین بار میان باغ کتاب و تمام فروشگاه‌ها طراحی شده تا متقاضی کتاب وقتی نام کتاب را وارد می‌کند، نزدیک‌ترین کتابفروشی که آن کتاب را داراست به متقاضی معرفی شود؛ امیدواریم تا پایان امسال بخش‌های نمایشگاهی به پایان رسیده و شاهد تجهیز آن باشیم تا همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب این مجتمع عظیم کتابفروشی تا پایان سال به روز عرضه شود.

سالک: تکراری بودن آثار از آفت‌های نشر حوزه کودک و نوجوان است

محمود سالک مترجم دراین مراسم اظهار داشت: وضعیت نشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان در کشور و  جنبه‌های مثبت و کمی آنها موضوع سخن بنده است.

وی افزود: به عنوان فردی که نزدیک به سی سال است شبانه‌روز درگیری این حوزه از سال 58 هستم گواهی می‌دهم طی این سال‌ها به خصوص دو دهه اخیر حوزه کودکان و نوجوانان به لحاظ کمی و کیفی رشد خیلی خوبی داشته و بچه‌ها امروز نسبت به یک دهه قبل در حوزه کتاب، منابع ارزشمند و متنوع‌تر و باکیفیت‌تر دراختیار دارند.

این مترجم تصریح کرد:‌ طی سال‌های گذشته عناوین محدود بود، در این سال‌ها هم به لحاظ تعداد عناوین منتشره رشد و به لحاظ تنوع موضوعی و فکری و شکل ارائه کتاب با رشد مواجه بوده‌ایم اما در کنار این رشد آفات و کاستی‌هایی هم داشتیم.

وی مروری به آفات کرد و افزود: یکی از آفت‌هایی که نشر کتاب کودکان و نوجوانان را دچار بحث می‌کند، تکراری بودن کارها در برخی حوزه‌های نشر است، چرا که آثار نیاز جدیدی را پاسخ نمی‌دهد و بازار انباشته از کارهای تکراری است.

سالک ادامه داد: گاهی از تیراژ پایین گلایه می‌کنیم و عنوان می‌شود کتابخوان کم شده، اما قطعاً اینگونه نیست، دلیل این موضوع آن است که در گذشته فقر شدید بود و هر کاری روی دست برده می‌شد، اما تنوع زیاد شده و کارهای تکراری پاسخ نمی‌دهند.

وی افزود: درگذشته در  حوزه نوجوان کار زیاد می‌شد و حوزه کودک ضعیف بود و حوزه خردسال فقیر، اما طی یک دهه اخیر در حوزه کودک کارهای خوبی شده اما هنوز در برخی مقاطع خلأهای جدی وجود دارد.

وی دلیل این مهم را دو موضوع دانست: نخست آنکه در زمینه‌هایی کار ارائه شده و در بخشی هم تسلسل وجود ندارد و سیر مطالعاتی در دسترس نیست.

وی در خاتمه سخن خود ابراز داشت:‌ طی سال‌های اخیر به دلیل شتاب و وفور عناوین، این آفات خود را نشان می‌دهد. وجود اغلاط فراوان در آثار به ظاهر ساده بسیار دیده می‌شود و این تفکر غلط وجود دارد که هر چه مقطع سنی کتاب پایین‌تر باشد، انتشار کتاب سهل‌الوصول‌تر است. این ساده‌انگاری سبب شده آثاری با غلط‌های فاحش چاپ شوند.

سالک در پایان سخن خود از وزیر ارشاد خواست این بحث را جدی گرفته و توجه ویژه‌ای به بخش تولید درحوزه کتاب‌های کودک و نوجوان داشته باشد.

گفتنی است در این مراسم کلیپ ویژه نیمه شعبان پخش شد و در ادامه عرب‌لو برای حاضران شعرخوانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس