یو اس اس کول - ناوشکن آمریکایی - نمایه

بعد از گذشت تنها چند هفته از شروع پاسخ‌های پهپادی و موشکی مقاومت یمن به امارات، این شیخ نشین تا دندان مسلح نشان داد با تمام ارتش پر زرق و برق خود نیاز دارد، دست به دامان پاریس و واشنگتن شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پاسخ ارتش و نیروهای مقاومت یمن به ادامه دخالت و تجاوز نیروهای رسمی و مزدورهای اجیر شده امارات متحده عربی، وارد مرحله گسترده و سنگینی شده و با تحقق بسیاری از پیش بینی های قبلی، این امیرنشین کوچک اما تا دندان مسلح در حاشیه جنوبی خلیج فارس، به سرعت دست به دامان کشورهای دیگر برای دفاع از خود شد. کشورهای همچون آمریکا و فرانسه که مترصد صید این ماهی شکم پر بودند نیز به سرعت اعلام کردند به ایجاد یک چتر حمایتی برای امارات کمک خواهند کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در ابتدا به شناور و هواپیماهایی که قرار است در این عملیات نجات امارات از باتلاق شرکت داشته باشند، نگاهی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

اعترافی که پس از «دروغ بزرگ امارات» درباره توان موشکی یمن افشا شد/ کدام بالستیک مشهور رکورد شلیک به خاک متجاوز را شکست؟ +عکس و فیلم

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

بخشی از کمک آمریکا به امارات، ناو شکن یو اس اس کول با شماره بدنه ۶۷ است. این ناوشکن آمریکایی و خدمه آن البته خاطره خیلی خوبی از منطقه غرب آسیا و به خصوص کشور یمن ندارند چراکه در روز پنج شنبه ۲۱ مهر سال ۱۳۷۹ این ناوشکن آمریکایی برای سوختگیری در شهر بندری عدن در یمن پهلو گرفته بود که یک عامل انتحاری گروه القاعده یک قایق کوچک پر از مواد منفجره را به این ناوشکن کوبیده و باعث تشکیل یک حفره به قطر ۱۲ متر در بدنه این شناور شد که این حادثه با کشته شدن ۱۷ و زخمی شدن ۳۹ نظامی آمریکایی همراه بود. پروسه تعمیر این ناوشکن تا بهار 1381 به طول انجامیده و یکی از مرگبارترین حملات به نیروی دریایی آمریکا در چند دهه اخیر به حساب می آید.

امارات جایگزین عربستان برای دوشیده شدن توسط آمریکا و فرانسه شد/ خریدهای میلیارد دلاری حتی یک ماه جلوی پهپادهای یمن مقاومت نکردند +عکس

ناوشکن آمریکایی یو اس اس کول

امارات جایگزین عربستان برای دوشیده شدن توسط آمریکا و فرانسه شد/ خریدهای میلیارد دلاری حتی یک ماه جلوی پهپادهای یمن مقاومت نکردند +عکس

سوراخ ایجاد بعد از حمله انتحاری به ناوشکن کول در سال ۲۰۰۰ میلادی

ناوشکن کول از کلاس آلری برک در وضعیت بارگیری کامل در حدود ۹ هزار تن وزن داشته و طول این شناور نیز ۱۵۴ متر است. این شناور دارای حدود ۳۰۰ نفر خدمه بوده و در بخش پیشران از ۴ توربین گازی مدل LM۲۵۰۰ بهره می برد که می تواند به وسیله آنها به سرعت نهایی ۵۶ کیلومتر در ساعت برسد. در بخش سامانه های راداری و کنترل تسلیحاتی مشخصا ترکیب سامانه ایجیس و رادار آرایه فازی سری SPY قابلیت کشف هدف را به این ناوشکن اعطاء کرده است. ناوشکن کول جزو نسل اولیه این شناورهای کلاس آلری بورک بوده و در حوزه تسلیحاتی علاوه بر ۸ موشک ضد کشتی سری هارپون به سلولهای پرتاب عمودی موشک از مدل مارک ۴۱ مجهز شده است.

موشک کروز تاماهاوک ، موشک های پدافندی استاندارد ۲ و سامانه ضد زیردریایی از جمله تسلیحات این ناوشکن هستند. بعد از یک ارتقاء، "کول" توانایی حمل و پرتاب موشک های پدافندی سری استاندارد ۳ را نیز پیدا کرده است.

یادگار گران قیمت جنگ سرد در آسمان امارات

بخش دیگری از یگان رزمی آمریکا که به امارات اعزام خواهد شد، جنگنده های اف ۲۲ رپتور هستند که البته هنوز مشخص نیست به صورت دقیق چه تعدادی از این جنگنده ها به منطقه اعزام بشوند. پروژه هواپیمای رپتور به سالهای آخر جنگ سرد و افزایش تنش بین دو سوی پرده آهنین در دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می گردد. نیروی هوایی آمریکا که پایانی را برای جنگ سرد در افق مشاهده نمی کرد و بایستی برای نبرد در مقابل شوروی سابق در دهه ۹۰ و قرن بیست و یکم آماده میشد به دنبال یک جنگنده برتری هوایی رفت و در نهایت حاصل این برنامه اف ۲۲ رپتور شد.

امارات جایگزین عربستان برای دوشیده شدن توسط آمریکا و فرانسه شد/ خریدهای میلیارد دلاری حتی یک ماه جلوی پهپادهای یمن مقاومت نکردند +عکس

جنگنده اف ۲۲ رپتور در خدمت نیروی هوایی آمریکا

رپتور در کنار حداقل دو پروژه دیگر یعنی بمب افکن بی ۲ و زیردریایی های کلاس سی ولف از جمله قربانیان پایان جنگ سرد بودند. بعد از پایان جنگ سرد عملا نیاز خاصی برای این پروژه های گران قیمت نبوده و تعداد محدودی از آنها که سفارش اولیه داده شده بودند وارد خط تولید شدند. درباره جنگنده رپتور باید گفت که چیزی در حدود ۱۹۵ فروند از آن تولید شد. همین کاهش تعداد سفارش داده شده نیز از طرف دیگر باعث شد که تا رپتور پرنده ای بسیار گران قیمت خصوصا در بحث هزینه های عملیاتی شود.

این هواپیما به لطف رادار آرایه فازی فعال مدل AN/APG-۷۷ از توانایی خوبی در خصوص کشف و رهگیری اهداف مختلف پروازی دارد. نکته مهم و جالب این است که پهپادها یا موشک های کروز یمنی آنچنان فشاری به امارات وارد و آمریکا را مجبور کرده اند تا تقریبا برترین پرنده خود در حوزه رزم هوایی و کشف اهداف پروازی را به میدان ارسال کنند. این هواپیما از یک سرنشین بهره برده و معمولا در مخزن های درون بدنه خود ترکیبی از موشک های هدایت فروسرخ AIM-۹ و هدایت راداری AIM-۱۲۰ را حمل می کند. چنین ریسکی البته برای ارتش آمریکا نیز هزینه هایی را خواهد داشت چراکه هرگونه آسیب یا شناسایی سریعتر این جنگنده، به ضرر تبلیغات و توان تهاجمی ارتش این کشور خواهد بود هرچند که قطعا تمامی این ریسک ها به بالاترین نحو ممکن برای امارات فاکتور می شود تا این کشور در دوره بایدن، جایگزین مناسبی برای عربستان دوران ترامپ باشد.

فرانسوی ها به دنبال حمایت از مشتری بزرگ

کشور فرانسه در کنار آمریکایی ها دارای یک پایگاه نظامی در خاک امارات بوده و دارای روابط بسیار گسترده نظامی و امنیتی با این کشور حاشیه خلیج فارس است. اخیرا نیز بر اساس یک توافق بزرگ انجام گرفته بین دو کشور قرار شده که اماراتی ها با هزینه کرد حدود ۱۸ میلیارد دلار، ۸۰ فروند هواپیمای رزمی رافال خریداری کنند. این قرارداد یکی از بزرگترین سفارش های نظامی چند سال اخیر به فرانسه به حساب آمده و مشخصا پاریس برای حفظ این متحد ثروتمند وارد عمل می شود. حالا و با شدت گرفتن پاسخ یمنی ها، فرانسه اعلام کرده که به دفاع هوایی امارات کمک خواهند کرد. فرانسوی ها در حال حاضر ۷ فروند جنگنده رافال در پایگاه خود در امارات دارند که احتمالا بخش زیادی از عملیات رهگیری هوایی توسط آنها انجام خواهد شد.

امارات جایگزین عربستان برای دوشیده شدن توسط آمریکا و فرانسه شد/ خریدهای میلیارد دلاری حتی یک ماه جلوی پهپادهای یمن مقاومت نکردند +عکس

جنگنده رافال ارتش فرانسه

در خصوص جنگنده رافال باید گفت که این هواپیما نیز نتیجه تلاش های طولانی فرانسوی ها برای ساخت یک جایگزین برای جنگنده معروف سری میراژ ۲۰۰۰ است. فرانسوی ها از دهه ۱۹۸۰ میلادی و بعد از خروج پروژه مشترک اروپایی برای ساخت نسل جدید جنگنده به صورت مستقل توسعه رافال را آغاز کردند. بعد از عملیاتی شدن این جنگنده در فرانسه به سال ۲۰۰۱ میلادی تا سالها این کشور به دنبال مشتری برای این جنگنده بود. پیدا نشدن مشتری و محدود بودن سفارش‌ها برای این جنگنده در برهه ای قیمت آن را بسیار بالا برده و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسانده بود.

رفال بعد از تلاش ها و لابی های گسترده پاریس و البته در رقابت شدید با حریفانی مثل یوروفایتر تایفون اروپایی یا اف ۱۶ و اف ۱۸ آمریکایی توانست چندین موفقیت صادراتی در هند ، قطر ، مصر ، یونان ، امارات و کروواسی پیدا کند. این جنگنده دو موتوره که هم در مدل زمین پایه و هم ناو نشین ارائه شده بسته به مدل از رادار آرایه فازی غیر فعال و یا فعال بهره برده و توان حمل تسلیحات مختلفی را دارد.

نکته مهمی که هم در گزارش های قبلی و هم در بالا به آن اشاره شد آن است که امارات در چند دهه اخیر هزینه های بسیار سنگینی در حوزه نظامی و خصوصا خریدهای تسلیحاتی داشته و از پیشرفته ترین مدل جنگنده اف ۱۶ تا ارتقاء میراژهای ۲۰۰۰ ، خرید سامانه های پاتریوت و تاد ،  آواکس های پیشرفته از سوئد و دهها نمونه دیگر، بخشی از خرید های مهم این کشور در سال‌های اخیر محسوب می شود. با وجود تمام این خریدها و هزینه های سنگین نظامی، این شیخ نشین به سرعت در مقابل پاسخ یمنی ها که در مقایسه با پاسخ های مشابه یمن به عربستان سعودی، در حجم بسیار کمتری است، دچار مشکل شده و سریعا با تسلیم مقابل این حملات، دست به دامان قدرت های بزرگ برای پوشش و کمک فوری به خود شده است.

همانطور که در مسئله خریدهای تسلیحاتی عربستان از امریکا در دوره ترامپ مشخص شد، اروپا و آمریکا این گونه خدمات را در پوشش های مختلف، تبدیل به فاکتورهای سنگین و میلیارد دلاری کرده اند. هرچند که امارات حتی پاداش اقدام پرریسکی همچون عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را هنوز دریافت نکرده و خریدهایی چون جنگنده اف ۳۵ فعلا در کش و قوس‌ها بین این کشور با آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد تا باز هم اثبات شود هزینه های سازش تا چه حد نسبت به مقاومت عقلانی و منطقی بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 0
    ارتش و سپاه مخصوصا نیروی هوایی و دریایی
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    17 15
    چطور امارات داره دوشیده میشه ولی نه تورم داره نه گرونی نه بیکاری مردمش هم که در رفاه کامل هستند
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      2 1
      چون نفت زیاد میفروشه برای جمعیت کم چون بهش میگن گاو شیرده اما شرف نداره حتی سفیرشونو احضار کنه انگار درازای حقوق ماهانه ناموستو طلب کنن
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 0
    فقط جمله اخر
  • مغزمتفکر IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 7
    آواکس،آواکس اوجب اجبات است
    • روزبه IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      4 4
      برادر الان ماهواره ها جای آواکس رو گرفتن
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    10 4
    وقتی که پول و ثروت با توست، سلاحهای پیشرفته با توست، آمریکا با توست، اروپا با توست،اسقاطیل با توست، زمین با توست، دریا با توست، اسمان با توست ولی پیروز نمیشوی بدان که خدا با تو نیست،عجب حرف تاریخی زد سید بزرگوار یمنی، وخدایی که بسیار قوی تر از تمام قدرت و ثروت امپراطوری صهیونیستی است، این جغله کشورک امارات که اصلا جزء اعداد نیست فقط میتونیم رسیدن این شیخ نشینها رو به مقام گاو شیرده تبریک بگیم
  • حوثی IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 1
    نصف این پولا را که به انریکا میدید، بدید به یمن تا به جای باروت توی موشکا براتون گل بذاره
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    11 2
    گاوهای شیرده وهابیون دیگه بایدچطورتحقیربشن ک نشدن تمام دنیااین کشورهارابنام گاوشیرده بهترمیشناسن تابخوای اسم کشوراشون بیاری. اگه تمام اسلحه های دنیاراجمع کنن بازدر مقابل یمن کاری ازپیش نمیبرند وشکست روپیشانی گاوها نوشته شده انگاری دارندبرای یمنی هاخریدمیکنن اسحله ها همش میافته دست شیران یمنی بعنوان غنیمت.نوکران وغلامان حلقه بگوش بااین ذات خبیث وکفتاریشون ک لاشخورشدن شکی نکنیدکه از ذات ابوجهل وابوسفیان هستن
    • فرامرز IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      2 0
      نه این دیگه گوسفند شیرده شده
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    10 2
    خانه های عنکبوت سست هستند مثل امارات و عربستان و بحرین
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      1 0
      مشكل اينجاست كه بعد 6 سال جنگ كه تماما داخل خاك اين كشور رخ داده خانه اي ديگر وجود ندارد كه سست باشد.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 2
    آقا خیلی خوبه که، پس فردا که تو امارات و اینام انقلاب شد اینام میفته دست جبههٔ مقاومت!!!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 9
    آیا یمن کار خوبی کرد یک کشور مسلمان را به امریکا و فرانسه سوق داد؟؟!!!!!!!! این بی تدبیری مسلمانها تمام نمیشود همه درگیر هم و سوق دادن یکدیگر به سمت ابرقدرتها. ایران به سمت روسیه و چین و برخی دیگر به سمت امریکا و .....
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      4 3
      نه دیگه، یمن باید فوری کشورو تحویل عربستان و آمریکا و اسرائیل میداد که یوقت امارات نره تو بغل فرانسه!!! واقعأ خااااااک.....
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 3
    لعنت خداوند بر احمق هایی که امارات و عربستان را به سمت اسراییل هل دادند
  • ... IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 3
    عربستان گاو شیرده ترامپ و امارات گاو شیرده یایدن و اما مهمتر اینکه ...
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      4 3
      گاو ها برای دوشیده شدن آفريده شدند
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 7
    من هر موقع اینا خرید نظامی میکنن خوشحال میشم و یاد جمله آقا در مورد هسته ای شدن عربستان میوفتم که گفت من نگران نیستم اینا در آینده میوفته دست جوانان انقلابی (دیگ عاقلان بفهمند منظورو).
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    و چقدر خانه عنکبوت ضعیف است و چطور این اعراب در حال دوری از اسلام، شما مذهبتان چیست ای شیخ نشینها!!!!! وای بر شما از آتش جهنم وای بر شما از کشتار مسلمانان یمن و خون مظلوم بزودی دامن الوده شما را در اتش قهر الهی خواهد سوزاند
  • مهران IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    تصویر دل انگیزی بود. تا باد چنین بادا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس