«گاز در ازای تسلیحات» توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن

منابع یمنی گفتند که امارات در راستای توافق «گاز در ازای تجهیز تسلیحاتی»، با پاریس معامله کرده است تا بتوانند منابع یمن را غارت کنند.

به گزارش مشرق، «جان ماری» سفیر فرانسه در یمن امروز شنبه با شیوخ قبایل شبوه دیدار کرد؛ اقدامی که بسیاری از کارشناسان آن را در راستای تلاش پاریس برای غارت گاز مایع این استان راهبردی یمن برآورد می‌کنند.

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش داد، دیدار سفیر یمن با شیوخ شبوه، همزمان با فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی مجدد مهمترین مرکز تولید گاز مایع در این استان است؛ مسئله‌ای که فرانسه پس از توافق با امارات ان را کلید زده است.

این دیدار با اعضای گروه موسوم به «التحالف الموحد لابناء شبوة» (ائتلاف یکپارچه ساکنان شبوه) بوده است. این گروه تحت حمایت فرانسه قرار دارد و شامل شیوخ استان نفت‌خیز شبوه است.

منابع محلی خبر دادند که سفیر فرانسه در این دیدار، درباره تأسیسات گاز مایع بلحاف، با شیوخ شبوه، بحث و رایزنی کرده است؛ تأسیساتی که شرکت توتال فرانسه، ۵۱% از سهام آن را در اختیار دارد.

«گاز در ازای تسلیحات» توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن
سفیر فرانسه در شبوه

اخیرا استاندار منصوب شده از سمت دولت مستعفی یمن که وابسته به امارات نیز هست، خبر داد که قرار است به زودی تأسیسات گازی بلحاف، مجددا راه‌اندازی شود.

کارشناسان تأکید دارند که همزمانی این اقدام با اعلام تقویت پدافند هوایی امارات توسط فرانسه، نشانگر این است که ابوظبی به پاریس اجازه خواهد داد که در ضمن توافق «گاز در ازای تجهیز تسلیحاتی»، در راه‌اندازی این تأسیسات مشارکت داده شود و چنین توافقی، هیچ سودی برای یمن نخواهد داشت.

در همین ارتباط، «محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه شهریور ماه گذشته نسبت به غارت منابع این کشور توسط امارات هشدار داد و گفت: «به کشور امارات با زبان رسا می‌گوییم که ملت یمن، یک ملت بزرگ است که تمدن‌ساز بوده و تمدن را به شرق و غرب، انتقال داده است».

این مسئول یمنی ضمن انتقاد از حمایت امارات از شورش علیه یمن و تلاش برای غارت منابع آن، خطاب به مسئولان این کشور گفت: «دستتان را که بر روی زخم مردم فشار می‌آورد، بردارید. تبدیل منابع یمن را به کانونهای شورش متوقف کنید».

استاندار شبوه خطاب به اماراتیها تأکید کرد: «ایستگاه بلحاف باید شریانی حیاتی ملت باشد... ولی به جای اینکه به منبع صادرات گاز و نجات پول ملی تبدیل کنید، آن را صرف شبه‌نظامیان و صادرات شورشی می‌کنید، ولی صبر مردم نیز نمی‌تواند طول بکشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    8 0
    بن زائد غلط كرده با هفت جدّ پدريش كه بدون اجازه صاحب مال فروش مال غير كرده و همينطور رئيس جمهور كوتوله فرانسه كه افتاده دوره توى منطقه ما و داره دله دزدى ميكنه ! اين معامله صد درصد باطله و خريدار و فروشنده هم هردو مجرمند. خيال شون تخت كه مردم يمن در برابر اين دزدى بين المللى سكوت نخواهند كرد . بايد در اسرع وقت عليه اين دو بى شرف در محاكم بين المللى اعلام جرم كنند .
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 0
    تا چندتا از برج های امارات پهپاد و موشک کروز نخوره امارات دست از کرم ریزی تو یمن برنمیداره. وقتی امارات موشک بخوره می تمرگه سرجاش و دیگه پاش رو از گلیمش درازتر نمی کنه.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    باید یمنی ها به 2000 موشک بالستیک از رده خارج شده و با نیم عمر بالای سپاه که می خواهد منهدم کند یمن تجهیز شود هم ایران از شر این موشک های کهنه خلاص شود و هم امارات عربستان خوب شخم بخورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس