کد خبر 1335424
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
تحلیلگر پیشین سیا: انصارالله حق پاسخگویی دارد، آنها تروریست نیستند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی از وضعیت یمن، نوشت که باید در روایتی که در غرب در خصوص جنگ در این کشور رواج یافته، تجدید نظر کرد.

به گزارش مشرق، «پاول پیلار» تحلیلگر پیشین مسایل غرب آسیا در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی مقاله‌ای در نشریه نشنال اینترست، نوشت که روایت غالب از جنگ یمن در کشورهای غربی درست نیست و محرک سعودی‌ها برای آغاز این جنگ به ناکامی ریاض در برپایی حکومت همسو با خود در یمن باز می‌گردد.

او نوشت که ریشه جنگ یمن، داخلی است و ارتباطی با ایران یا محورهای رقیب در منطقه ندارد و این دخالت نظامی عربستان سعودی بود که یک جنگ داخلی را به بستری برای دخالت‌های خارجی در یمن تبدیل کرد.

این تحلیلگر ارشد سابق سی آی ای خاطر نشان کرد که این اولین باری نیست که سعودی‌ها در یمن ورود کرده و دخالت می‌کنند، او به حمایت ریاض از حکومت پادشاهی یمن در دهه شصت قرن بیستم اشاره کرد و نوشت که در آن زمان نیز محرک اصلی سعودی‌ها از حضور در یمن، مقابله با ایجاد هرگونه حکومت مستقل و غیر همسو با ریاض بود.

 پل پیلار افزود: «حمله هوایی که عربستان علیه یمن آغاز کرد، موجب افزایش شدید تنش در این بحران و عامل اصلی بالاترین رفتن قربانیان و نابودی کشور یمن شد. سعودی‌ها تمامی یمن را یک هدف نظامی اعلام کردند که به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر نقض صریح قوانین جنگ و موجب هدف‌گیری غیرنظامیان شد.»

این کارشناس پیشین سازمان سیا، تأکید کرد: «حملات انتقام‌جویانه در برابر حملات عربستان سعودی و هم‌پیمانانش به مناطق مختلف یمن، یک پاسخ طبیعی است و جنبش انصارالله تلاش دارد توانایی خود را به کار گرفته و از موشک‌ها و پهپادها علیه عربستان سعودی و امارات استفاده کند.» به نوشته او ابوظبی علی‌رغم اعلام سابق خود مبنی بر خروج عمده نیروهایش از یمن، اما همچنان در این کشور حضور نظامی دارد.»

او در ادامه نوشت که قربانیان و ویرانی ناشی از حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مراتب کمتر از قتل و کشتار حملات ائتلاف سعودی در یمن است، اما پوشش رسانه‌هایی و سیاسی‌کاری‌ها به طور معمول به حملات جنبش «انصارالله» متمرکز شده و از ویرانی مهیب حملات طرف مقابل غفلت کرده است. «پل پیلار» تأکید کرد که دلیل این موضوع این است که ضدیت با ایران در غرب موجب شده تا نیروهای جنبش انصارالله «اشرار» و ائتلاف سعودی «افراد نیک» شمرده شوند.

تحلیلگر پیشین سازمان سیا: ضدیت با ایران در غرب موجب شده تا نیروهای جنبش انصارالله «اشرار» و ائتلاف سعودی «افراد نیک» شمرده شوند.

این کارشناس پیشین سازمان سیا افزود: «این نگاه که آن‌چه انصارالله انجام می‌دهد همان انعکاس سیاست ایران است، موجب شده تا از واقعیت جنگ در یمن و پیروزی‌هایی که این جنبش در طول سال‌های گذشته به تنهایی به آن دست یافته غفلت شود و توانایی انصارالله برای استفاده از پهپادها علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی در پاسخ به حملات آن‌ها نادیده گرفته شود.»

درج نام انصارالله در لیست تروریستی آمریکا

«پل پیلار» در خصوص درج دوباره نام جنبش انصارالله یمن در لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا نوشت که این مسأله جز اینکه مانعی در برابر ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق فقیر یمن شود، تأثیر دیگری در اوضاع این کشور ندارد. او تأکید کرد که انصارالله یمن مشغول درگیری با دولت منصور هادی در یمن است و به نفع او نیست که دست به تروریسم بین‌المللی بزند، اما اگر تروریستی خواندن انصارالله مربوط به حملات انتقام‌جویانه این گروه باشد، بنابراین ایالات متحده آمریکا  ابتدا باید حملات نظامی پیش از این خود را تروریستی بنامد.

تحلیلگر پیشین سیا: انصارالله حق پاسخگویی دارد

او نوشت که باید بر عربستان سعودی به دلیل اینکه عامل بخش عظیمی از خشونت استفاده شده در یمن است، فشار آورده شود. پل پیلار از دولت آمریکا خواست تا با استفاده از اهرم کمک‌های نظامی به عربستان، محمد بن سلمان را به تغییر روش خود مجبور سازد.

«بروس ریدل» از کارکنان سازمان اطلاعات آمریکا و از مشاوران تعدادی از رؤسای جمهور آمریکا نیز پیشتر همین مسئله را تأ‌یید کرده بود. او گفته بود: «واشنگتن با ارسال سوخت، ارائه مختصات و حمایت‌های اطلاعاتی و لجستیکی، شریک اصلی و روزانه جنگ علیه یمن است. تصمیم جنگ از سوی آمریکا بوده است. اگر آمریکا و انگلیس از ملک سلمان بخواهند که جنگ را به پایان برساند، فورا آن را متوقف خواهد کرد زیرا جنگنده‌های سعودی بدون حمایت‌های آمریکا و انگلیس نمی‌توانند اقدام کنند».

«ران پل» از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در همین خصوص گفته بود که اگر حمایت‌های دولت آمریکا نبود، عربستان سعودی دست به اقدامات کنونی‌اش نمی‌زد.

بروس ریدل یک بار در مقابله کنگره شهادت داده بود که کمک ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی در جنگ یمن، علیه منافع ملی آمریکا در خلیج فارس است و ایران از خلال مشارکت آمریکا در جنگ یمن نفوذ خود را در این کشور با هزینه بسیار پایینی افزایش می‌دهد. او گفته بود: «آمریکا در چنین موضع قرار گرفته است که در ائتلاف با عربستان سعودی در یک جنگ ویرانگر علیه فقیرترین کشور عربی مشارکت دارد.»

بروس ریدل: انصارالله یمن توانست با استفاده از تجربه حزب‌الله در لبنان، به دستاوردهای نظامی برسد

او اخیرا نیز در مقاله‌ای در نشریه بروکینگز، نوشته است که انصارالله در جنگ یمن پیروز شد و عربستان سعودی و آمریکا به عنوان حامی‌اش شکست خوردند. او تأکید کرد که پیروزی در جنگ برای گروهی که از نیروی دریایی و هوایی برخوردار نیست، یک موفقیت بزرگ است و انصارالله یمن توانست با استفاده از تجربه حزب‌الله در لبنان، به دستاوردهای نظامی برسد در همان مراحل ابتدایی جنگ ضربات سختی به عربستان وارد کند و اکنون نیز در حال نزدیک شدن به شهر مأرب به عنوان مرکز نیروهای حامی ریاض در یمن است.

با تمامی این حمایت‌ها «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره دونالد ترامپ، در تاریخ ششم نوامبر در مقاله‌ای در نشریه فارن پالسی با بررسی اوضاع سیاسی و میدانی یمن، نوشت که «دشمنان آمریکا» در یمن در حال پیروزی هستند. او با طعنه به دولت بایدن بابت خروج از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، نوشت که آمریکا در یمن نیز همچون افغانستان تسلط خود را از دست خواهد داد و باید با پیروزی کامل «حوثی‌ها» در یمن مواجه شود.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از ۱۹ مارس ۲۰۱۵ عملیات همه‌جانبه‌ای را علیه یمن آغاز کرده و همزمان این کشور را تحت محاصره دریایی، هوایی و زمینی قرار داده‌اند. در این تجاوز تاکنون طبق آمار سازمان ملل ۳۷۷۰۰۰ نفر کشته و بیش از چهار میلیون نفر آواره شده‌اند و بخش عظیمی از زیرساخت‌های یمن نیز نابود شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 0
    اللهم العجل لولیک الفرج -- (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس