کد خبر 1336342
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
تعریف اشتباه از جنگ یمن، نمک بر زخم یمنی ها

تارنمای نشنال اینترست نوشت نگاهها و تعریف های نادرستی از جنگ یمن وجود دارد و همین امر باعث شده تا این جنگ تا این حد طولانی شود و بر رنج مردم این یمن افزوده شود.

به گزارش مشرق، در بخشی از این مطلب به قلم  "پال کی پیلار" یک عضو مرکز مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون آمده است نگاه اشتباه به جنگ یمن فقط رنج مردم یمن را طولانی تر خواهد کرد در حالیکه هیچ کمکی به کاهش تنش‌ها در منطقه نیز نمی‌کند.

در بخشی از این مطلب آمده است نسبت دادن اقدامات حوثی ها و دستاوردهای آنان در این جنگ به ایران، درست نیست. نباید توان و دستاوردهای حوثی ها در این جنگ را نادیده گرفت. البته حوثی ها از هر امکانی که به آنها در این جنگ کمک کند استفاده می کنند.

در ادامه این مطلب نشنال اینترست آمده است: آنچه جنگ داخلی یمن را به دخالت خارجی تبدیل کرد، مداخله گسترده عربستان بود که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. این اولین بار نبوده که ریاض در یک جنگ یمن مداخله کرده است. عربستان در دهه ۶۰ نیز در یک جنگ یمن مداخله کرده بود.

در بخشی از این مطلب آمده است از نظر غرب،   ریاض به عنوان رهبر ائتلاف حمله به یمن، یک متحد اسرائیل و آمریکا است.

به گزارش نشنال اینترست، جنگ هوایی که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در یمن ادامه داده، بزرگترین گام تشدیدکننده در این مناقشه و بزرگترین عامل تلفات و ویرانی بوده که یمن را به یک فاجعه انسانی تبدیل کرده است.

ریاض حتی کل یک منطقه یا استان در  یمن را به عنوان یک هدف نظامی اعلام کرده که همانطور که دیده بان حقوق بشر معتقد است، نقض آشکار قوانین جنگ در هدف قرار دادن نامشخص ساکنان غیرنظامی محسوب می‌شود.

براساس اعلام سازمان ملل، آمار مرگ ومیر در جنگ یمن با توجه به همه اتفاقات و دلایل مرتبط با جنگ، تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷۷ هزار نفر اعلام شده است.

نهاد امور پناهندگان سازمان ملل نیز ارزیابی کرده که بیش از چهار میلیون یمنی در داخل این کشور آواره شده اند.

نویسنده این مطلب در نشنال اینترست در ادامه عنوان کرد: خسارات و تلفات بر جای مانده از حملات متقابل از جانب گروه ها مقاومت یمن در یمن در مقایسه با ویرانی ها و خساراتی که طرف مقابل(عربستان وامارات) برجای  گذاشته، بسیار کمتر است.

پوشش رسانه ای غرب و سیاست بررسی جنگ یمن در جبهه غرب بیشتر بر حملات انصارالله متمرکز بوده تا ویرانی ها و خسارات گسترده ای که طرف مقابل به ویژه عربستان برجای گذاشته است. دلیلش این است که آنچه که برای نمونه در یک فرودگاه امارات یا یک تاسیسات نفتی عربستان رخ می‌دهد بیشتر به چشم غربی‌ها می‌آید تا خسارات و ویرانی برجای مانده در شمال یمن.

با توجه به ماهیت و منبع اکثر خشونت ها و رنج ها در این جنگ تراژیک، مهمترین نقطه فشار علیه عربستان سعودی است. در راستای تایید این موضوع، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده که واشنگتن دیگر حمایت مستقیم از جنگ هوایی عربستان نخواهد کرد و فقط تجهیزات دفاعی در اختیار ریاض خواهد گذاشت. این در حالی است که  به رغم این اعلام از سوی بایدن، مقاطعه‌کاران تجاری آمریکایی همچنان به حمایت‌های غیرمستقیمی که توانایی‌های هوایی عربستان را در جنگ یمن حفظ می‌کند، ادامه داده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس