کد خبر 1334789
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
اوج گیری بی سابقه تورم در منطقه یورو

"یورواستات" اعلام کرد اوج گیری تورم در منطقه یورو "یوروزون" ناشی از بهای بالای انرژی به سطح بی سابقه برای سومین ماه پیاپی، موجب طرح پرسش هایی در باره تصمیم های آتی بانک مرکزی اروپا شده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ سازمان آمار اتحادیه اروپا "یورواستات" افزود: رشد سالانه بهای مصرف کننده در ۱۹ کشور استفاده کننده از واحد پول یورو، در ژانویه به میزان ۵.۱ درصد رسیده و از پنج درصد در دسامبر و ۴.۹ درصد در نوامبر، فراتر رفته که بالاترین میزان از هنگام آغاز ثبت این آمار در ۱۹۹۷ به شمار می رود.  

بهای گاز طبیعی به علت کاهش ذخایر زمستانی کشورهای اروپایی و افت عرضه گاز طبیعی توسط روسیه و نگرانی ها از درگیری نظامی احتمالی میان روسیه و اوکراین و بهای جهانی نفت خام هم زمان با بهبود وضع  اقتصاد جهانی و خروج تدریجی از رکود ناشی از محدودیت های شدید قرنطینه برای مهار کووید – ۱۹، به میزان ۲۸.۶ درصد افزایش یافته است.

آمار یورواستات نشان می دهد که رشد اقتصادی یوروزون در سه ماهه پایانی ۲۰۲۱ در پی همه گیری گونه اومیکرون و اجرای دوباره مقررات قرنطینه، کاهش یافته و به ۰.۳ درصد رسیده است.  

تحلیل گران بازارهای مالی پیش بینی کرده اند که تورم در سال جاری کاهش قابل ملاحظه ای یابد و در ۲۰۲۳ و ۲۰۳۴ به ۱.۸ درصد برسد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه نوشت: بهای نفت با نزدیک شدن به رکورد هفته گذشته خود که در هفت سال گذشته بی سابقه بوده، بار دیگر به بالاترین سطح رسید.  این افزایش به دلیل تقاضای بالا و کمبود عرضه این محصول بوده، هر چند سرمایه گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس که امروز برگزار می شود همچنان محتاطانه عمل می کنند.

محدودیت های عرضه جهانی و تنش های ژئوپلتیکی در شرق اروپا و خاورمیانه قیمت نفت را از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس