توافق نادر دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد روسیه

مجله "آتلانتیک" در گزارشی عنوان کرد که یک اجماع‌ نظر نادر میان دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حوزه سیاست‌ خارجی آمریکا شکل گرفته و آن اینکه آمریکا به دنبال جنگ با روسیه نیست.

به گزارش مشرق، در ادامه مطلب این نشریه آمریکایی آمده است: دهه‌ها بود که روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب این کشور در برخورد با دشمنان خارجی واشنگتن که به درخواست آنها تن نمی‌دانند، بر گزینه اقدام عملی جدی تاکید می کردند.

روسای جمهور سابق آمریکا در مورد یکسری چالش‌ها در سیاست خارجی این کشور موضع‌گیری‌هایی داشته اند. برای نمونه در مورد مسئله هسته ای ایران، باراک اوباما رئیس جمهوری سابق در سال ۲۰۱۳ گفته بود که همه گزینه ها روی میز است. این همان جمله‌ای است که جورج بوش پسر کلمه به کلمه در سال ۲۰۰۶ عنوان کرده بود. در مورد مسئله کره شمالی چطور؟ جمله " همه گزینه‌ها روی میز است" نیز در قبال موضوع کره‌شمالی از زبان دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین در اولین سال حضورش در کاخ سفید بر زبان آمد.

این شش کلمه، کُد دیپلماتیکی برای احتمال آغاز جنگ است چه با حمله نظامی چه با استقرار نیروهای زمینی.

اما به رغم اینکه بایدن هشدار داده حمله روسیه به اوکراین جهان را تغییر می دهد و می‌تواند بزرگترین حمله از زمان جنگ جهانی دوم باشد، به نظر می رسد استفاده از عبارت " همه گزینه ها روی میز است" توسط بایدن با روسای جمهورهای قبلی فرق دارد.

دولت بایدن انتقال محموله های سلاح به اوکراین را تشدید کرده و ۸۵۰۰ نیروی آمریکایی نیز آماده استفرار در شرق اروپا هستند. دولت بایدن حتی روسیه را به اعمال تحریم های شدید در صورت حمله به اوکراین تهدید کرده و حتی بایدن هشدار داده در صورت وقوع حمله روسیه به اوکراین، پوتین با پیامدهای جدی روبرو می شود.

اما جو بایدن هرگونه حمله نظامی را که نیروهای آمریکایی به طور مستقیم در دفاع از اوکراین مبارزه کنند، رد کرده است. رئیس‌جمهوری امریکا اخیرا گفت: ما قصدی برای استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین نداریم.

مسئله‌ای که جلب توجه می کند، این است که پس از سالها اختلافات سیاسی عمیق در حوزه سیاست خارجی آمریکا و همچنین نقش این کشور در جامعه جهانی، به سختی می شود کسی را در قدرت در آمریکا پیدا کرد که واقعا موضع‌گیری کاملا متفاوتی از سیاسیون این کشور داشته باشد.

موضوع حمله احتمالی روسیه به اوکراین باعث شده تا یک نقطه اجماع‌نظر نادری میان دمکرات ها و جمهوری‌خواهان ایجاد شود: اینکه آمریکا برای متوقف کردن پوتین به دنبال جنگ با روسیه نیست.

سناتور دمکرات کریس مورفی طی اظهار نظری گفت: مسائلی وجود دارند که باید در موردشان شفاف باشیم. یکی از انها این است ک مردم آمریکا از اعزام صدها نیروی آمریکایی به اوکراین حمایت نمی کنند.

سناتور دمکرات جف مرکلی نیز ضمن مخالفت با استقرار دوباره نیروهای آمریکایی در کشور دیگر مشابه سطح استقرار این نیروها در افغانستان یا عراق گفت که تهدید به جنگ با قدرت هسته ای همچون روسیه یک اشتباه بزرگ است.

حتی جمهوری خواهان جنگ طلب سنتی آمریکا نیز از جنگ در این راستا صحبت نمی کنند. سناتور جمهور یخواه راب پورتمن در این زمینه گفت: اوکراینی ها خواستار نیروهای آمریکایی برای حضور در اوکراین نیستند.

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام نیز گفت: نه اوکراینی ها و نه هیچ کس دیگری از ما نیروی نظامی نمی خواهند.

سناتور جمهوریخواه "تاد یانگ" نیز در اظهارت اخیر خود در مورد مسئله اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین گفت که در این راستا گزینه های دیگری برای تنبیه روسیه وجود دارد نه این گزینه.

 در ادامه این مطلب آتلانتیک آمده است: اوکراین یک عضو ناتو نیست بنابراین واشنگتن ملزم به دفاع از اوکراین در صورت حمله به این کشور نمی باشد.

جنگ های طولانی و پرهزینه آمریکا در قرن ۲۱(افغانستان و عراق) به طور غیرقابل انکاری موجب کاهش چشمگیر حمایت‌های عمومی از مداخله های نظامی فرامرزی آمریکا شده است.

در جدیدترین نظرسنجی در آمریکا درباره گزینه‌ها پس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، فقط ۱۱ درصد اعلام کردند واشگتن باید نیرو به اوکراین اعزام کند تا در کنار نیروهای اوکراینی با روسیه بجنگند. همچنین فقط چهار درصد اعلام کردند در این صورت آمریکا باید به روسیه حمله کند.

گزینه های بایدن در قبال روسیه محدود است و این به دلیل قدرت نظامی روسیه، اختلاف نظرها میان متحدان آمریکا در اروپا و مخالفت‌ عمومی در آمریکا با آغاز یک جنگ فرامرزی دیگر می‌باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس