محمود حقیقیان

کاپیتان سابق تیم ملی گفت: خوشبختانه به دلیل صعود تیم ملی به جام جهانی، تیم های دیگر از بازی با ما استقبال می کنند. تیم های بزرگ می دانند در قرعه کشی یک تیم آفریقایی یا آسیایی در گروهشان خواهد بود.

سرویس ورزش مشرق - تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر توانست بهترین عملکرد تاریخ خود را به نمایش بگذارد و سریعترین صعود به جام جهانی را در قاره کهن به نام خود ثبت کند. شاگردان اسکوچیچ از ۸ بازی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، ۷ پیروزی داشته اند و فقط به یک تساوی رضایت دادند. عملکرد بی‌نظیر تیم ملی در انتخابی جام جهانی، همه را برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی امیدوار کرده است.

محمود حقیقیان در گفتگو با مشرق گفت: بیشتر کارشناسان از نقاط قوت تیم ملی صحبت می کنند ولی نباید از نقاط ضعف ایران غافل شد. صعود به جام جهانی شروع کار است. اگر ضعف های تیم ملی برطرف نشود در قطر به مشکل برخواهیم خورد. جام جهانی محل آزمون است و اشتباهات را نمی توان جبران کرد. اگر به ترکیب ایران توجه کنیم، درمی‌یابیم که تیم ایران در همه پست ها مهره های خوبی دارد ولی نیازمند هماهنگی بیشتر است.

وی افزود: دروازه بان های ما لژیونرهای خوبی هستند و در باشگاه های خود نقش محوری دارند، البته امیرعابدزاده هنوز محک جدی نخورده است، شاید چند بازی تدارکاتی با تیم های بزرگ می تواند محک خوبی برای او باشد. مشکل اصلی تیم ملی ایران خط دفاع است. برای آمادگی بیشتر خط دفاعی ایران باید شرایطی فراهم شود تا با تیم های قدرتمند بازی کند. بازی با کشورهای قدرتمند باعث می شود که تیم ملی بیشتر دفاع کند، در نتیجه نقاط ضعف مدافعان مشخص می شود و می توان آنها را برطرف کرد. در بازی گذشته صادق محرمی به دلیل کم تجربگی اشتباهی مرتکب شد. اگر در برابر تیم های بزرگ در جام جهانی این اشتباهات تکرار شود فاجعه بزرگی به بار می آید. ما در یک سال باقی مانده باید بر خط دفاعی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

تیم‎های بزرگ از بازی تدارکاتی با ایران استقبال می‌کنند/ تیم ملی در خط دفاع مشکل دارد/ اشتباه محرمی در جام جهانی فاجعه آفرین خواهد بود

کاپیتان سابق تیم ملی ایران خاطر نشان کرد:  از طرف دیگر مهاجمان تیم ملی کشورمان، نقطه قوت تیم هستند. مهدی طارمی و سردار آزمون به خوبی از پس گلزنی بر می آیند ولی باید انگیزه خود را بالاتر ببرند. حالا که در این شرایط قرار گرفتند، آنها می توانند خود را جزو بهترین های جهان معرفی کنند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر تیم ملی ایران در خط هافبک است. بازیکنان در خط هافبک باید مکمل همدیگر باشند. اگر همه بازیکنان بازیساز باشند، چه کسی شوت خواهند زد یا اگر همه شوت زن باشند، چه کسی بازیسازی خواهد کرد. بنابراین ما باید یک هافبک تخریبی داشته باشیم، تا برابر بازیسازهای بزرگ در جام جهانی قرار بگیرند و اجازه بازیسازی به آنها ندهند. از سمت دیگر،‌ هافبک های کناری ما باید خلاق باشند و بتوانند نفوذهای خوبی داشته باشند و مهاجمان را صاحب فرصت کنند.

حقیقیان افزود: در دوره قبلی جام جهانی توقع از تیم ملی پایین تر بود، به همین دلیل ترکیب را به گونه ای قرار می دادند که تیم تنها برای نباختن به زمین می رفت. ولی حالا اوضاع متفاوت شده است. همه توقع صعود تیم ملی به دور بعدی را دارند. اگر تیمی بخواهد به دور بعدی جام جهانی صعود کند، حتما باید فوتبال را به طور کامل نمایش دهد تا برنده بازی ها باشد یعنی همه بازیکنان از خط دفاع تا خط حمله بهترین عملکرد خود را به نمایش گذاشته و وظیفه خود را به درستی انجام دهند. تیم ها برای صعود حتما باید حداقل یک بازی را برنده باشند. در نتیجه نباید در برابر همه تیم ها مطلقا دفاع کنیم و هافبک های ما باید از حالت دفاعی خارج شوند و در فاز تهاجمی به تیم کمک کنند. ایران تا به حال در آسیا مشکل گلزنی نداشته ولی در برابر تیم های بزرگ در جام جهانی کمتر به گل رسیده است. از طرفی باید تمام بازیکنان آماده باشند، زیرا امکان دارد در طول تورنمنت مشکلاتی برای بازیکنان اصلی به وجود آید. در چنین شرایطی بازیکنان ذخیره می توانند به تیم کمک کنند.

تیم‎های بزرگ از بازی تدارکاتی با ایران استقبال می‌کنند/ تیم ملی در خط دفاع مشکل دارد/ اشتباه محرمی در جام جهانی فاجعه آفرین خواهد بود

بازیکن سابق شاهین و پاس درباره امکان حضور ایران در سید ۲ قرعه کشی جام جهانی اظهار داشت: اگر تیم ملی در گروه خود صدرنشین شود، قطعا برای قرعه کشی وضعیت بهتری خواهد داشت. دو بازی آینده ایران به خصوص بازی با تیم کره، بسیار برای تیم ملی ایران اهمیت دارد. ما باید در این دو بازی ضمن آمادگی کامل، به بقیه بازیکنان فرصت بیشتری دهیم. اسکوچیچ می تواند در هر مسابقه ۵ تعویض داشته باشد ولی این کار را انجام نمی دهد. بازی های باقیمانده می تواند فرصت مناسبی برای تست کردن بازیکنان دیگر باشد. عملکرد بازیکنان در بازی های تدارکاتی به چشم نمی آید ولی در بازی های رسمی بازیکنان سعی می کنند تمام توان خود را بگذارند تا دیده شوند، در نتیجه اگر از بازیکنان ذخیره در این بازی ها استفاده شود، می توانند کمکی زیادی به تیم کنند.

وی اضافه کرد: بعد از این دو بازی فدراسیون فوتبال باید سرمایه گذاری را برای بازی های تدارکاتی بیشتر کند تا تیم ملی با تیم های بزرگ فوتبال مقابله کند. خوشبختانه به دلیل صعود تیم ملی به جام جهانی، تیم های دیگر از بازی با ما استقبال می کنند. تیم های بزرگ می دانند در قرعه کشی یک تیم آفریقایی یا آسیایی در گروهشان خواهد بود.بنابراین بازی تدارکاتی با ایران به آنها نیز کمک می کند. ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم و بازیکنان را برای حضور در جام جهانی آماده کنیم. علت نتیجه نگرفتن ایران در جام های جهانی، ترس بازیکنان تیم ملی از تیم های بزرگ است، انجام بازی های تدارکاتی می تواند به بازیکنان کمک کند تا در بازی های رسمی بر ترس خود غلبه کنند.

تیم‎های بزرگ از بازی تدارکاتی با ایران استقبال می‌کنند/ تیم ملی در خط دفاع مشکل دارد/ اشتباه محرمی در جام جهانی فاجعه آفرین خواهد بود

محمود حقیقیان درخصوص حضور کم بازیکنان لیگ داخلی در ترکیب اصلی تیم ملی عنوان کرد: فوتبال داخلی ما با فوتبال جهان فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال ما می بینیم که مهدی طارمی در طول مدتی که به لیگ پرتغال رفته است، پیشرفت قابل توجهی کرده است. لیگ های معتبر اروپایی امکانات بیشتری دارند، مربی های بدنسازی خوبی دارند. متاسفانه در کشور ما اینگونه مسائل وجود ندارد. مسابقات لیگ هر چند روز یکبار برگزار می شود و پیش از هر فصل آماده سازی بازیکنان به خوبی صورت نمی گیرد. متاسفانه در لیگ داخلی کشورمان به بدنسازی و تغذیه اهمیت چندانی داده نمی شود، در حالی که در لیگ های معتبر اروپایی به این مسائل توجه شایانی می شود. تیم های معتبر فوتبال جهان در هر زمینه ای مربی مخصوص خود را دارند که این مورد نیز در ایران رعایت نمی شود. همین موضوعات باعث می شود که بین فوتبال ما و فوتبال جهان اختلاف بیافتد. بنابراین به لژیونرها در تیم ملی اهمیت داده می شود و به آنها بازی بیشتری می رسد.

وی افزود: این بازیکنان تمام دارایی تیم ملی هستند و نمی توانیم در ترکیب ایران تغییر به وجود آوریم. ما باید تلاش کنیم تا بازیکنان خوب خود را در شرایط ایده آل نگه داریم. فدراسیون فوتبال باید هر چه سریعتر برای بازی با تیم های بزرگ زمان تعیین کند. فدراسیون باید یک سال زودتر جلساتی برگزار کند و با تیم های بزرگ تاریخ بازی دوستانه تعیین کند. از طرفی بازی تدارکاتی با تیم های ضعیف به درد تیم ملی نمی خورد. ما تا قرعه کشی جام جهانی که فروردین برگزار خواهد شد، نمی دانیم که با چه تیم هایی همگروه خواهیم شد. بنابراین ایران باید با تیم هایی که سبک متفاوتی دارند، بازی کند تا در صورت همگروهی با هر تیمی در جام جهانی آماده باشد.  لیگ برتر کشورمان نیز می تواند مدتی تعطیل شود، این امر باعث می شود هماهنگی در تیم ملی بیشتر شود. تیم ملی با چند روز تمرین نمی تواند از هماهنگی کافی برخوردار شود. در نتیجه با برگزاری اردوهای طولانی این مهم تحقق می‌یابد.

حقیقیان درباره شانس صعود ایران از گروهش در جام جهانی تاکید کرد: ما استعدادهای خیلی زیادی داریم و می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. تیم ملی بارها توانسته کار های بزرگی انجام دهد. بازیکنان تیم ملی اراده و انگیزه زیادی در این راه دارند. مسئولین نیز شرایط و امکانات مورد نیاز بازیکنان را فراهم کنند تا آنها بتوانند با اراده خود از گروه خود در جام جهانی صعود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    24 12
    سالهاست که رژیم کثافت آمریکا نمیگذاره هیچ تیم سرشناسی با ایران بازی تدارکاتی داشته باشه. به مربیان و بازیکنان آنها می گویند اگر با ایران بازی کنید دیگر هیچوقت امکان ورود به آمریکا را نخواهید داشت. اینست راز برگزار نشدن بازیهای تدارکاتی ما. کینه شتری رژیم سگ پدر آمریکا.
    • خالد AE ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      4 0
      داداش باز هم از ماست که بر ماست تیم ملی کشتی ایران چه لزومی داره دعوت آمریکا را بپذیره و بازی دوستانه برگذار کنه وقتی ما در هر زمینه جلوی آمریکا،ای اف سی،فیفا و... سر فرود میاریم معلومه ان ها پرو میشن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    9 1
    در صورتیکه ایران نتواند با تیمهای سید 1 بازی تدارکاتی انجام دهد بهتر است با تیمهای باشگاهی سرشناس و بالای جدول در ایتالیا و اسپانیا و فرانسه روبرو شود. در جام جهانی 98 ایران با تیمهای نانت و مونپلیر وآ.اس . روم بازی دوستانه انجام داد. تیمهای باشگاهی خوب منسجم تر و قوی تر از تیمهای ملی اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس