کد خبر 1334512
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
نمی‌خواستم در تابوت به کشورم برگردم!

داور زامبیایی که با زدن سوت پایان در دقیقه ۸۵ یکی از بازی‌های جام ملت‌های آفریقا جنجال‌ساز شد، برای توجیه اشتباهش دلیل عجیبی آورد.

به گزارش مشرق، جام ملت‌های آفریقای ۲۰۲۱ که از ابتدای ماه گذشته آغاز شده و به مرحله نیمه‌نهایی‌اش رسیده است، با جنجال‌های زیادی همراه بوده است. یکی از آنها در اولین بازی‌های این جام و در مرحله گروهی میان تیم‌های مالی و تونس رخ داد. دیداری که مالی با نتیجه یک بر صفر برد. بازیکنان و مربیان مالی که برخلاف انتظار توانسته بودند از یکی از قدرت‌های قاره سیاه پیش افتاده بودند، لحظه‌شماری می‌کردند که هرچه زودتر بازی تمام شود و جانی سیکازوه، داور زامبیایی بازی هم آنها را به خواسته‌شان رساند و پایان بازی را در دقیقه ۸۵ اعلام کرد!

سیکازوه وقتی با اعتراض شدید تونسی‌ها مواجه شد، دستور بازگشت بازیکنان را به زمین بازی صادر کرد اما این بار هم قبل از اینکه بازی به دقیقه ۹۰ برسد و بدون در نظر گرفتن وقت‌های تلف شده، در سوت خود دمید و به بازی پایان داد. تصمیم سیکازوه آنقدر تونسی‌ها را خشمگین کرد که مسئولان برگزار کننده بازی در کامرون، مجبور شدند اعضای تیم داوری را تحت حفاظت نگهبانان حاضر در ورزشگاه به رختکن برسانند.

داستان وقتی عجیب‌تر شد که هنگام برگزاری نشست‌های خبری پایان بازی و زمانی که بعضی از بازیکنان حتی دوش هم گرفته بودند، ناظران کنفدراسیون فوتبال آفریقا برای جبران اشتباه مجدد سیکازوه، اعلام کردند دو تیم به زمین مسابقه برگردند و سه دقیقه دیگر هم بازی کنند اما این بار تونسی‌ها امتناع کردند و در نهایت بازی با همان نتیجه یک بر صفر تمام شد.

در حالی که اشتباه سیکازوه کم‌کم داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد، او دلیلی برای توجیه اشتباهات خود آورد که بیش از پیش باعث شد او زیر ذره‌بین قرار بگیرد: نجات جان خودش!

نمی‌خواستم در تابوت به کشورم برگردم!

پس از بازی گزارش شد که سیکازوه در دقایق پایانی بازی دچار گرمازدگی شده بود و همین دلیل اشتباهاتش بوده اما نکته عجیب داستان ادامه دادن او به قضاوت با وجود مطلع بودن از خوب نبودن حالش بود.

سیکازوه به شبکه بی‌بی‌سی اسپورت آفریقا گفت: من بارها دیده‌ام که چطور هموطنانم برای کار از کشور خارج شدند و در تابوت به کشور برگشتند. من هم تا اینطوری برگشتن به کشورم فاصله زیادی نداشتم و خوش‌شانس بودم که در جریان بازی به کُما نرفتم. اگر به کما رفته بودم داستان بازی طور دیگری رقم می‌خورد. وقتی وارد شهر محل برگزاری مسابقه شدم، هوا بسیار گرم بود و درجه رطوبت هم ۸۰ درصد بود. در این شرایط جوی مهم نیست که چقدر آب بخورید چون همیشه احساس عطش می‌کنید. هرچقدر از دقایق بازی می‌گذشت هم وضعیتم بدتر می‌شد. بین دو نیمه از فرصت استفاده کردم و کمی به پاهایم استراحت دادم. در پایان نیمه اول آنقدر خسته شده بودم که داشتم تعادلم را از دست می‌دادم. دچار سرگیجه شدم و نمی‌فهمیدم که در اطرافم چه می‌گذرد. صدای دستیارانم را که سعی داشتند با من ارتباط برقرار و کمکم کنند نمی‌شنیدم. آنها متوجه شده بودند که حال من خوب نیست. من اما هیچ چیز از آن لحظات را به یاد نمی‌آورم. در دنیای خودم بودم و جدا از دستیارانم. در بیمارستان پزشکان به من گفتند که دمای بدنم پایین نمی‌آمد و فقط ۵ دقیقه دیگر تا رفتن به کما فاصله داشتم و بعدش هم تمام. فکر می‌کنم خدا به من گفت که سوت پایان بازی را بزنم. او مرا نجات داد. خوشحالم که سالم هستم.»

جنجال‌های قبلی

این اولین بار نیست که قضاوت‌های سیکازوه با نحوه قضاوتش جنجال‌ساز می‌شود. سال ۲۰۱۸ کنفدراسیون فوتبال آفریقا این داور زامبیایی را که مظنون به فساد تبانی برای تعیین نتیجه یکی از بازی‌های لیگ قهرمانان آفریقا بود، به طور موقت از قضاوت محروم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس