کد خبر 1334465
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
کودک

برخی از کودکان به وسواس افکاری مبتلا هستند. آن‌ها افکاری مانند ترس از لمس اشیای کثیف دارند.

به گزارش مشرق، گاهی والدین یا اطرافیان، برخی رفتارهای کودک را ناشی از بدقلقی یا یکدندگی او می‌دانند در حالی که ممکن است ناشی از وسواس باشد. وسواس نوعی اختلال اضطرابی و در واقع افکار و رفتارهای تکرار شونده است. کودک مبتلا به وسواس افکاری دارد که دلخواه او نیست مانند ترس از لمس اشیای کثیف. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

علایم وسواس در کودکان

علایم وسواس در کودکان عبارت اند از: وسواس شدید به خاک یا میکروب، افکار مزاحم در خصوص خشونت صدمه زدن به خود یا دیگری، دغدغه فکری به نظم تقارن یا دقت بیش از حد در کارها، احساس نیاز شدید برای دانستن یا به خاطر سپردن مواردی که ممکن است بسیار جزئی باشد، توجه زیاد به جزئیات، نگرانی بیش از حد درباره اتفاق بد، افکار یا رفتارهای پرخاشگرانه، شمارش و بازشمارش مکرر، احتکار اشیا و گروه بندی اشیا یا قرار دادن اشیا به یک ترتیب خاص. در بیشتر موارد فعالیت‌های وسواسی بیش از یک ساعت در روز وقت کودک را می‌گیرد. رفتارهای وسواسی باعث پریشانی روح و روان فرزند می‌شوند و بر نحوه تفکر کودک اثر منفی می‌گذارند. کودکان متوجه غیر عادی بودن خود نمی‌شوند، اما معمولا والدین متوجه غیرطبیعی بودن رفتار فرزند خود می‌شوند.

نحوه درمان وسواس کودک

روش و نحوه درمان وسواس به علایم سن و سلامت عمومی کودک و همچنین شدت اختلال بستگی دارد که متخصص طبق تشخیص خود انجام می‌دهد که معمولا با ترکیبی از روان درمانی و مشاوره و داروها قابل کنترل است و، اما چند

توصیه به والدین:

او را درک کنید

در مدت حدود دو سال با پیدایش کرونا موجی از ترس بین مردم به وجود آمده و طبیعتا در این شرایط کودکان به لحاظ روحی و روانی آسیب پذیرترند و نگرانی بیشتری دارند. عده‌ای هم دچار وسواس شده‌اند. در این شرایط نقش والدین در ایجاد حس امنیت روانی برای کودک خیلی حائز اهمیت است بنابراین او را درک کنید، ارتباط محکم و با کیفیت تری با کودک خود داشته باشید تا خجالت نکشد.

برای صحبت با فرزندتان پیش قدم شوید

با آرامش درباره بیماری صحبت کنید. بگذارید فرزندتان احساسات خود را بروز دهد. درباره آن چه می‌شنوند و می‌دانند، با هم صحبت کنید تا با این اختلال، بیشتر آشنا شود.

حواس کودک را به کارهای دیگر معطوف کنید

در مواقعی که رفتارهای وسواسی در کودک‌تان بروز می‌یابد، تلاش کنید تا حواس او را به کارهای دیگر معطوف کنید مثلا انجام بازی‌های خانوادگی یا تهیه غذای جدید و .... در ضمن، رفتار خود را مدیریت کنید. اگر شما والدینی مضطرب باشید، کودکان هم از شما الگو می‌گیرند. در حضور کودکان حد بالای نگرانی خود را بروز ندهید، خوددار باشید تا پناهگاه عاطفی خوبی برای فرزند باشید و احساس امنیت کند نه نگرانی و ترس. چون بچه‌ها برای احساس ایمنی و امنیت به والدین خود متکی هستند و یکی از عوامل وسواسی شدن کودکان، احساس ترس و اضطراب پنهان در آن‌هاست.

 
منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس