کد خبر 133420
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴

برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در سال 1391 از سوی بهمن دری ـ معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ـ تشریح شد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، بهمن دری اولویت‌ها و راهبردهای فرهنگی معاونت امور فرهنگی در سال 1391 را برشمرد و افزود: حمايت از اهالي قلم٬ نوقلمان و حمايت از كتاب‌هاي ارزشمند در عرصه دین و دفاع مقدس و ادبیات بویژه ادبیات داستانی و همچنین حمايت از كتاب‌هاي قرآني فاخر و برجسته به منظور احیای کتاب‌هاي شیعی و ارتقاي معرفت ديني و بصيرت فرهنگي راهبرد سال 9۱ معاونت فرهنگي است.


اولویت‌های نشر

او یکی از اولويت‌هاي حوزه نشر در سال آتي را پی‌گیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه نشر دانست و ادامه داد: يكي از منويات مهم رهبري در حوزه كتاب‌خواني اين است كه بايد فرهنگ ترويج مطالعه از پايه صورت گيرد؛ به همين منظور نمايشگاه‌هاي «ياد يار مهربان» در سال 90 در پنج استان اجرايي شد و بسياري از مدارس از كتاب‌هاي موجود تجهيز شدند و با تفاهم‌نامه‌هايی كه با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده، در 30 استان كشور در سال آتي با هدف تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس اين نمايشگاه را برگزار خواهيم كرد تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب در اين حوزه جامه عمل بپوشانيم.

ارکان حوزه نشر

معاون فرهنگي ارشاد حوزه نشر را به چهار ركن نويسنده، ناشر، عرضه‌كننده و مصرف‌كننده تقسیم کرد و گفت: اگر نويسنده به عنوان خالق و توليدكننده فكر اثري فاخر توليد كند، اما ظرف مناسب بياني در كار نباشد، اثرش قابل استفاده نخواهد بود، اگر كتابي چاپ شد، اما توزيع و ويترين مناسبي براي عرضه نبود، باز هم اثر بي‌استفاده خواهد بود و در نهايت اگر ركن چهارم يعني مصرف‌كننده نباشد، اين چرخه كامل نخواهد شد و ترویج کتاب‌خوانی محقق نمی‌شود.

متعادل کردن قیمت کتاب با تقویت نمایشگاه‌ها

او افزود: تلاش داريم قدرت خريد در نمايشگاه‌ها بيش‌تر شود و با تخفيف مناسب، هم به ناشر و هم به مصرف‌كننده كمك كنيم. ما با ارائه تخفيف 20 درصدي از ناشران حمايت مي‌كنيم و ناشر نيز خود 20 درصد به مصرف‌كننده تخفيف مي‌دهد كه اين سبب متعادل كردن قيمت كتاب مي‌شود.

معاون فرهنگي ارشاد با تأكيد بر اين‌كه نمايشگاه‌ها بايد هدفمند برگزار شوند، گفت: به همت استان‌ها و تفاهم‌نامه‌هاي منعقدشده، نمايشگاه‌ها در سال آتي در سه بخش استاني، جشن كتاب و موضوعي برگزار خواهد شد و هر استان ميزبان يك موضوع در نمايشگاه‌هاي موضوعي با توجه به فرهنگ غالب در استان مي‌شود، مثلا در قم نمايشگاه كتاب‌هاي ديني و در مشهد كتاب‌هاي تاريخی و تاریخ اسلام به نمايش درمي‌آيد. اين مسأله هم به ناشر و هم مخاطب فرصت درست و دقيق انتخاب كردن و جلوگيري از اتلاف وقت را مي‌دهد.

تمرکزدایی فرهنگی

بهمن دري گفت: رويكرد دولت نهم و دهم كاملا فرهنگي و سفرهاي استاني نيز مبتني بر اين اصل است. در سال گذشته به منظور همراهی با رویکرد فرهنگی دولت در تمركززدايي برنامه‌ها از تهران به استان‌ها مبلغ 43 ميليارد تومان براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در شهرستان‌ها هزينه كرديم. اگر چه هيچ تكليفي براي تحقق برنامه‌هاي شهرستان‌ها از ناحيه بودجه بر عهده ما نبود؛ اما تلاش كرديم تا همسويي و همراهي خود را در اين مهم نشان دهيم.

او اظهار كرد: با اين رويكرد بخشي از بودجه را معطوف به استان‌ها كرديم كه برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب استاني در سراسر كشور يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي محقق‌شده در استان‌ها در سال 90 بود.

خرید کتاب

معاون امور فرهنگی خاطرنشان کرد: در سال 90 نزديك به دو ميليارد تومان به كتاب‌هاي قرآني، نهج‌البلاغه، مفاتيح و يك ميليارد تومان براي خريد كتاب‌هاي مرتبط با موضوع نماز اختصاص پيدا كرد كه ناشران و مؤلفان قطعا توقع دارند در سال 91 اين ميزان افزايش پيدا كند که با تدابیر ویژه به گسترش خرید کتاب‌های ارزشمند مبادرت خواهیم کرد.

دري با بیان این‌که اگر بودجه فرهنگی سه برابر هم شود، باز با نقطه مطلوب فاصله خواهیم داشت، افزود: توقع ما از همه مسؤولان اين است كه تأمين بودجه را با ديد فرهنگي نگاه كنند.

ارتقای کیفی نمایشگاه‌هاي استاني

دري رويكرد غالب در بیست‌وپنجمین نمايشگاه بین‌المللی كتاب تهران را توجه به بحث كيفي دانست و گفت: نمايشگاه داراي دو بخش ظرف و اجراييات و ديگري مظروف و محتواست.

معاون فرهنگي ارشاد عنوان كرد: رويكرد ما در نمايشگاه‌هاي استاني كيفي است و تلاش خواهيم كرد در عرصه نشر تازه‌هاي كتاب به نيازهاي روز و خلأهاي موجود پاسخ دهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس