کد خبر 133414
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴

اختتامیه جشنواره شعر و موسیقی طبس در حالی برگزار شد که در آن استاد احمدعلی راغب آهنگساز «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» پس از تقدیر از او، گفت: این سرود در اصل به سفارش امام خمینی(ره) ساخته شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شب گذشته روز دوم و اختتامیه نخستین جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس در لانه جاسوسی برگزار شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این نشست مستند «نیویورک زیرزمینی» ساخته «میلاد دخانچی» به نمایش درآمد و سازنده این مستند در سخنانی با اشاره به نحوه ساخت «نیویورک زیرزمینی» گفت: نیویورک استعاره‌ای از تمدن غرب است و سوالات من این بود که نسبت ما با این تمدن چیست.

وی افزود: «نیویورک زیرزمینی» از قلب نیویورک جهان و حتی ایران را نقد و آمریکای نهفته در ایران را به چالش می‌کشد.

در ادامه این مراسم امیرحسین سمیعی قطعه «طوفان شن» را که مریم سلماتوری شعر آن را گفته و سعید عظیمی تنظیم کرده اجرا کرد.

همچنین بصیر احمدی قطعه مقامی «فرزند میهن» را که شعر و آهنگسازی آن توسط غفور محمدزاده صورت گرفته است، اجرا کرد.

پس از او مرتضی آل‌کثیر که دارای آلبوم‌های عاشورایی و کارهایی درباره بیداری اسلامی است، قطعه عربی «ثمن‌المجد» را که رسول رسولی سروده و سیدبهنام ابطحی تنظیم کرده است، اجرا کرد.

همچنین حامد زمانی قطعه «تحریم» را خواند و پس از او مصطفی اسدزاده قطعه کردی «غیرت و خون» را که توسط امین شیرزادی تنظیم شده و به صورت «آرکاپلا» است، اجرا کرد.

پس از اجرای برگزیده دومین روز جشنواره شعر و موسیقی طبس که به مبحث موسیقی مربوط می‌شد و پس از یک استراحت اختتامیه آغاز شد که در ابتدا با کلیپی درباره استاد احمدعلی راغب آغاز شد.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد: آثار استاد راغب عناصر جاودانگی را داراست

پس از آن سیدمحمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، درباره استاد احمدعلی راغب سخنرانی کرد و گفت: استاد احمدعلی راغب یکی از استوانه‌های این نظام و بقای آن است که مسلما قطعاتی چون «بانگ آزادی» بی‌دلیل باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه این آثار بدون تفکر خلق نشده است، افزود: نکته مهمی که باید توجه کرد جان مایه‌ای است که استاد راغب را جاودانه کرد و باید آن را تحلیل کرد و به نظر من اکثر آثار استاد راغب عناصر جاودانگی را دارا هستند.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به آثاری چون «بانگ آزادی»، «شهید مطهر» و «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» از آثار استاد راغب، تاکید کرد: باید نقش موسیقی را در شکل‌گیری انقلاب مهم بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شخصیت استاد احمدعلی راغب اشاره کرد و گفت: هر آنچه از لحاظ تخصصی و آنچه از تلفیق شعر و موسیقی یاد گرفتم از ایشان بوده است.

میرزمانی افزود: استاد راغب شخصیت بارز و شکیبایی دارند و آن زمان که من وارد رادیو شدم از ایشان تاثیر بسیار گرفتم.

مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد تجلیل از هنرمند متعهد را تجلیل از هنر متعهد دانست و تاکید کرد: ما نباید به اسامی اکتفا کنیم بلکه این اسامی تعریف جمهوری اسلامی است که خادمان خودشان را تجلیل می‌کند.

استاد راغب: اسلحه هنر را باید مسلح و تمیز نگه داریم

پس از سخنان مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با حضور وی، سردار سعید قاسمی، محمد گلریز و هادی آرزم و پدر شهید احمدی‌روشن از استاد احمدعلی راغب تقدیر شد.

احمدعلی راغب پس از تقدیر در سخنانی گفت: من از ابتدای نوجوانی که وارد عرصه موسیقی شدم خانواده به من آموخت که هنر می‌تواند یک اسلحه باشد و در جوانی برای من اینگونه شد.

وی با بیان اینکه هنرمندان باید به سلاحشان تعهد داشته باشند، افزود: هنر می‌تواند ابزار مقابله در برابر استکبار جهانی باشد.

سازنده موسیقی «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» در ادامه با اشاره به ساخته شدن این سرود، گفت: سرود «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» در اصل به سفارش امام خمینی(ره) ساخته شد و توسط ایشان دستور داده شد و ما خوشحال شدیم که اینگونه وارد عرصه سیاست شویم و با این قطعه تولد جدیدی را احساس کردیم.

وی با اشاره به استاد قره‌باغی به عنوان یکی از 4 خواننده باش جهان که می‌تواند ترانه بخواند، از او به عنوان خواننده «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» یاد کرد.

استاد احمدعلی راغب در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که پیشرفت می‌کنیم باید اسلحه هنر را مسلح و تمیز نگه داریم و آماده حمایت از وطن و اسلام و ناموس باشیم و تا وقتی که از اسلحه هنر درست استفاده کنیم هیچ نگرانی نداریم.

در ادامه این مراسم با حضور مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با حضور وی، سردار سعید قاسمی، محمد گلریز، هادی آرزم، استاد احمدعلی راغب و پدر شهید احمدی‌روشن پس از قرائت بیانیه هیئت داوران از برندگان این جشنواره تقدیر شد.

بیانیه هیئت داوران: غربت موسیقی انقلابی را دیدیم

در بیانیه هیئت داوران این جشنواره به ادامه رویش هنر انقلابی و موسیقی انقلابی اشاره شد و عنوان شد تعداد کم آثار این جشنواره اگر چه نیاز به اقدام بیشتر را نشان می‌دهد اما غربت موسیقی انقلابی را در کم‌کاری دستگاه‌های مسئول نشان می‌دهد.

هیئت داوران با بیان اینکه این جشنواره به کار خود ادامه خواهد داد تا نسل جدید موسیقی انقلاب را معرفی کند، تاکید کردند که برگزیدگان و شرکت‌کنندگان این جشنواره نسل جدیدی هستند که کمتر حمایت شده‌اند.

بنابر این گزارش در بخش شعر این جشنواره علیرضا رجب‌علیزاده، علی فردوسی و علی سلیمانی؛ در بخش ترانه، حامد زمانی برای ترانه قطعه «تحریم»، رضا شیبانی برای ترانه قطعه «تندیس آزادی» و مریم سلماتوری برای ترانه قطعه «طوفان شن» تقدیر شدند.

در بخش موسیقی این جشنواره و در شاخه فولکلور از «غفور محمدزاده» به خاطر قطعه «سرزمین مادری» و از «مصطفی اسدزاده» به خاطر قطعه کردی «غیرت و خون» تقدیر شد.

در شاخه پاپ از محمدرضا چراغعلی به خاطر قطعه «از دهان تفنگ» و از حامد زمانی به خاطر قطعه «تحریم» تقدیر شد.

همچنین در شاخه سرود از امیرحسین سمیعی به خاطر قطعه «طوفان شن»، از حیدر آل‌کثیر به‌خاطر قطعه عربی «ثمن المجد» و از غلامرضا میرزازاده به‌خاطر قطعه «تندیس آزادی» تقدیر شد.

همچنین هیئت داوران به صورت ویژه از مصطفی سیادت برای قطعه «بهار کویر» و عبدالبصیر احمدی خواننده قطعه «فرزند میهن» تقدیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس