فیلم بازنده مهدویان جواد عزتی

جواد عزتیِ ۴۰ ساله در این فیلم، در نقش یک سرهنگ ویژه قتل ۶۰ ساله ظاهر شده است، و باید گفت که تا حد زیادی، از عهده برآمده است. حتی ممکن است که جایزۀ بهترین بازیگر نقش اول مرد را نیز بگیرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - جشنواره فیلم فجر، حالا به بلوغ چهل سالگی رسیده است. ده سال قبل، ریاست سی‌امین جشنوارۀ فجر به محمد خزایی سپرده شد؛ و او اکنون به ریاست سازمان سینمایی رسیده و جشنواره فجر چهلم را به مسعود نقاش‌زاده سپرده است؛ مدرس و کارگردان سینما که فقط یک فیلم در کارنامه خود دارد: کودک و فرشته (۱۳۸۷).

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان هیئت انتخاب جشنواره متشکل از بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند، از میان ۹۴ فیلم که در بخش سودای سیمرغ ثبت نام کردند، طبق معمول فقط ۲۲ فیلم را پذیرفت. امسال پس از هشت سال حضور متوالی سازمان اوج در جشنواره، هیچ فیلمی از آنها در جشنواره حضور ندارد. زیرا تنها فیلمشان به نام مسیح پسر مریم (علی جعفرآبادی) رأی هیئت انتخاب را کسب نکرد.

  هیئت داوری جشنواره امسال، عبارتند از: مسعود جعفری‌جوزانی (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، مجید انتظامی (آهنگساز)، شهاب حسینی (بازیگر و تهیه‌کننده)، محمدعلی باشه‌آهنگر (نویسنده و کارگردان)، محمد داوودی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی سجاده‌چی (فیلمنامه‌نویس) و پژمان لشکری‌پور (منتقد و تهیه‌کننده).

******

پس از سه سال غیبتِ جشنواره از برج میلاد (۹۸-۱۳۹۶)، از سال گذشته خانۀ جشنواره به مرکز همایش‌های میلاد بازگشت. تفاوت امسال در این است که برای جلوگیری از ازدحام، فیلم‌ها در دو سئانس نمایش داده می‌شوند؛ نوبت بعد از ظهر و نوبت شامگاه.

  فیلم‌های نمایش‌یافته در روز اول در سالن اصحاب رسانه (برج میلاد) به این ترتیب هستند:

بیرو/ مرتضی‌علی عباس‌میرزایی

مرد بازنده/ محمدحسین مهدویان

 دروازه‌بان

بیرو/ مرتضی‌علی عباس‌میرزایی/ * (ضعیف)

 خلاصه داستان: ماجراهای دوران نوجوانی علیرضا بیرانوند تا رسیدن به هجده سالگی و موفقیت و شهرت.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان فیلم  بیرو به نوجوانیِ علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی فوتبال می‌پردازد، حکایتی که از زبان خود او در تلویزیون و رسانه‌های دیگر بازگو شده است. و حالا جناب عباس‌میرزایی در سومین فیلم خود، تصمیم گرفته که این داستان را به یک اثر سینمایی تبدیل کند. لهذا، اولین ایراد فیلم، این است که قصه‌اش تازگی ندارد و مخاطب دست نویسنده/ کارگردان را پیش‌تر خوانده است.

ثانیاً روایت بخش‌های فوتبالی داستان، چیزی است شبیه به انیمیشن فوتبالیست‌ها؛ تقریباً همانقدر اغراق‌شده و فانتزی. البته به جای صدای گزارشگر، تراک‌های موسیقی جای آن را گرفته است؛ موسیقی مهیج و پیوسته‌ای که تمام سکانس‌های فیلم را شامل می‌شود.

ثالثاً کارگردانی فیلم، غلط است. برخی از ایرادهای شاخص را می‌توان اینطور برشمرد: کات‌های مکرر و آزاردهنده (شبیه به ساختۀ اول کارگردان به نام انزوا/ ۱۳۹۵)، اسلوموشن‌های بی‌جای فراوان (مانند فیلم دوم کارگردان به نام خون خدا/ ۱۳۹۷)، تصاویر ضد نور با اکسپوزهای خراب، عدم تطبیق نماها در برخی از سکانس‌ها (مانند اولین گفت‌وگوی علیرضا و اکرم در پارک)، حجم بالای موسیقی در کل فیلم (۴۰ قطعه، مطابق گفتۀ آهنگساز فیلم پیام آزادی)، بازی‌های بد و ضعیف (مانند بازیگر نقش پدر)، وجود شخصیت‌های فراوان بدون شخصیت‌پردازی و... و. در یک کلام باید گفت که جناب عباس‌میرزایی در سومین ساخته‌اش هنوز اولین مسائل کارگردانی را رعایت نکرده و شاید بهتر است بگوییم که نابلد است.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان

 جناب عباس‌میرزایی با اینکه تحصیل کردۀ سینما است اما درک صحیحی از سینما ندارد. او بهتر است به علاقه‌های دیگرش مانند موسیقی و بازیگری بپردازد. چه اینکه در کلیپ ما ایستاده‌ایم/ محمدباقر مفیدی‌کیا (۱۳۹۲) نیز در نقش دی. جی (Dj) ظاهر شده بود.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان  به هر حال، اگر کسی موارد فوق الذکر را نادیده بگیرد و بتواند در فیلم غرق شود، ممکن است از تماشای فیلم بیرو خوشش بیاید. مخصوصاً از بازی خوب حسین بیرانوند که نقش یک فوتبالیست نوجوان را به خوبی ایفاء کرده است. او گرچه از خویشاوندان نزدیک علیرضا بیرانوند نیست اما شباهت فراوانی به او دارد، مخصوصاً که اهل فوتبال و دروازه‌بان هم هست.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان  این فیلم، محصول سرمایه‌گذاری مجید برزگر، شرکت نفت و بنیاد سینمایی فارابی است. تهیه کنندگی فیلم، به طرز عجیبی به برزگر واگذار شده، در حالیکه با سبک فیلمسازی او تناسبی ندارد. او کارگردان/ تهیه کننده‌ای است که فیلم‌های شبه روشنفکری، کشدار و البته معاند با جمهوری اسلامی می‌سازد. متأسفانه، این سه مشخصه که برشمردم، تقریباً همۀ آثار او را دربرمی‌گیرند. و اگر بخواهیم این قاعده را به فیلم بیرو نیز تعمیم دهیم، باید بگوییم که جناب برزگر از آن جهت به تهیۀ این فیلم علاقمند شده که به نوعی بتواند از ورای این قصه، مثلاً وضعیت اسف‌بار ورزش کشور را نشان دهد و اینکه، چه موانعی برای پیشرفت قاطبۀ ورزشکاران وجود دارد.

  اما توصیفی که مجید برزگر دوست دارد از فیلم‌هایش به دست دهد، «سینمای مستقل» است. بنده دو سال قبل در کنفرانس خبری فیلم «ابر بارانش گرفته»، بالاخره صبرم تمام شد و گفتم: سینمای مستقل، در کشورهای مختلف دنیا، معانی متفاوتی دارد. سینمای شما، مستقل از چه چیست؟ گفت: مستقل از ایدئولوژی! معلوم شد که مقصودش، «مستقل از جمهوری اسلامی» است.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان جالب توجه است که مجید برزگر حتی هنگامی که با بودجه‌های دولتی فیلم می‌سازد، باز هم خود را مستقل معرفی می‌کند! اما در کنفرانس خبری بیرو، برزگر به دیلی نخ‌نما شدن، شعار «مستقل بودن» را در دهان جناب عباس‌میرزایی گذاشته بود!

واقعاً چه باید گفت؟ جمهوری اسلامی، مستقل‌ترین حکومت دنیا است. لذا کسانی که از این کشور اعلام استقلال می‌کنند در واقع به پیوند خوردن و قرابت با یهود جهانی می‌کوشند تا در معدۀ سرمایه‌داران جهانی هضم شوند. بنده مخالف فیلمسازی مجید برزگر نیستم اما معتقدم که نباید بیت المال مسلمین را به کسانی داد که آن را علیه مسلمین به کار می‌گیرند. جناب برزگر اگر اصرار دارد که ساز مخالف بنوازد و شعار سینمای مستقل بدهد، بهتر است نه با بودجۀ بیت المال فیلم بسازد و نه در جشنواره فیلم فجر شرکت کند. چه اینکه این فیلم نیز در مدیریت قبلی بنیاد فارابی (علیرضا تابش) مصوب و ساخته شده است.

          |  بیشتر بخوانید:

          |  روزنامچه فجر ۶/ یک فیلم نمادپرداز سیاسی از مجید برزگر، با بودجۀ مرکز گسترش!

  فیلم ـ نوآر

 مرد بازنده/ محمدحسین مهدویان/ *** (خوب)

خلاصه داستان: احمد خسروی (جواد عزتی) یک کارآگاه ویژۀ قتل است که پروندۀ قتل مدیر یک شرکت را پیگیری می‌کند.

امسال هفتمین سال پیاپی است که محمدحسین مهدویان در جشنواره فجر حضور دارد. او در این سال‌ها، ژانرهای مختلف را آزموده، و حالا یک فیلم پلیسی ـ جنایی در سبک فیلم ـ نوآرهای فرانسوی ساخته است. چیزی در مقولۀ سریال ناوارو (۲۰۰۶- ۱۹۸۹) با بازی روژه هانن که سال‌ها قبل، از شبکۀ اول سیما پخش می‌شد.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان جواد عزتیِ ۴۰ ساله در این فیلم، در نقش یک سرهنگ ویژه قتل، قریب ۶۰ سال سن ظاهر شده است (شبیه به نقش رضا عطاران در طبقۀ حساس)، و باید گفت که تا حد زیادی، از عهده برآمده است. حتی ممکن است که جایزۀ بهترین بازیگر نقش اول مرد را هم بگیرد.

جواد عزتی در یک نقش عجیب، در فیلم ـ نوآر مهدویان

نویسندگان فیلمنامه، ابراهیم امینی و حسین حسنی و خود مهدویان هستند. فیلمبرداری از دهم آذر شروع شده و فیلم، کمتر از دو ماه، به نمایش رسیده است! و اینها مدیون گروه پرتلاش و این تیم جدی است.

ای کاش مهدویان به دوران اوج فیلمسازی خود برگردد. یعنی به دوران فیلم‌های اولیه‌اش مانند ماجرای نیمروز (۱۳۹۵) و ایستاده در غبار (۱۳۹۴). مهدویان از سینما و فیلمسازی، شم بی‌نظیر دارد. واقعاً حیف است که او اوقات خود را با فیلم‌هایی از قبیل «مرد بازنده» تلف کند. چنین فیلم‌هایی را بسیاری از کارگردان‌های معمول سینما هم می‌توانند به ثمر برسانند. اما آن کاری که از عهدۀ آنها برنمی‌آید، همین روایت‌های تاریخ معاصر و قصۀ مظلومیت شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است.

** امیر اهوارکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    29 14
    ای کاش مهدویان به دوران اوج فیلمسازی خود برگردد. یعنی به دوران فیلم‌های اولیه‌اش مانند ماجرای نیمروز (۱۳۹۵) و ایستاده در غبار (۱۳۹۴). مهدویان از سینما و فیلمسازی، شم بی‌نظیر دارد. واقعاً حیف است که او اوقات خود را با فیلم‌هایی از قبیل «مرد بازنده» تلف کند. چنین فیلم‌هایی را بسیاری از کارگردان‌های معمول سینما هم می‌توانند به ثمر برسانند. جملات بالا یعنی فقط فیلم هایی که ما دوست داریم بسازه، از فیلم حکومتی فاصله نگیره!!!! عجججججبببب
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      3 0
      بنظر میاد شما هیچ شناختی از امیر اهوارکی ندارین منظورش از نظر سینمایی بود و نقدش حرفه ای بود جناب ربطی به موضوع فیلمها نداشت
    • بینام IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 1
      بس کنید دیگه این حرف ها رو ، این فیلمهای ژانر اجتماعی چه گلی به سر ما زدن ؟
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      1 0
      عجججبببب الان خیلی روشنفکر شدی با این حرف نه؟ یا اینکه تحلیل بزرگی انجام دادی! مفهوم "روایتگری تاریخ" چیه؟. مهدویان پیشتر نشان داده که در بازنمایی تاریخ تبحر داره. این چه ربطی به به این داره که فیلم سفارشی باشه یا نه. کسی خوشش بیاد یا نه! روایتگری تاریخ در فیلمها در تمام جهان کاری پیچیده ای هست و هر کس از عهده اش بر نمیاد. هالیوود علیه ایران فیلم میسازه (آرگوس) و جایزه اسکار هم بهش میده و به به چه چه میکنن اما امان از ژن خود کم بینی و خود روشنفکرپنداری! درمانش سخته!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      2 0
      "فیلم حکومتی" اون فیلمی هست که خالیوود به سفارش CIA و صهیونیست های ارباب آمریکا میسازه برای شستشوی مغزی احمق های جهان سوم. این فیلم های حکومتی اونقدر برای رژیم آمریکا اهمیت داره که 5 سال پیش یه ژنرال آمریکایی گفت "اهمیت هالیوود برای ما بمراتب بیشتر از پنتاگون هست". به دلیل همین فیلم های حکومتی _که از کودکی به جهان سومی ها حقنه می کنن_ هست که جهان سومی ابله انداختن بمب های 10 تنی با هواپیماهای B-52 روی سر مردم عراق و افغانستان رو می بینه ولی میگه آمریکا طرفدار دموکراسی و حقوق بشره و ایران ضدش !! آره جیگر همین "فیلمای حکومتی" رو تو حلق جماعت جهان سومی فرو می کنن که نتیجه ش میشه تعویض جای ظالم و مظلوم.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    16 9
    امام خمینی (ره) فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم. متأسفانه در آستانه‌ی جشنواره‌‌ی فیلم فجر 1400، باز هم شاهد آن هستیم که عده‌ای هنرمندنمای بی‌حیا، مجدداً با دهن‌کجی به قوانین حجاب و عفاف در کشوری که متعلق به امام زمان (عج) است، و در جشنواره‌ای که به‌بهانه‌ی فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌گردد، و باید پاسدار ارزش‌های مقدس انقلاب و خون شهیدانش باشد، با پررویی تمام و با پوشش‌ها و رفتارهایی زشت و زننده، بدون رعایت حدود حجاب اسلامی جولان می‌دهند. بزرگ‌ترین هنر زن مسلمان مراعات حجاب فاطمی است و این افراد حتی اگر بهترین و ارزشی‌ترین نقش را هم بازی کنند، اما در دنیای واقعی این‌گونه پشت به ارزش‌های دینی نمایند، هرگز نمی‌توانند از دیدگاه اسلام هنرمند تلقی شوند. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت انقلابی و مسئولان برگزاری جشنواره انتظار می‌رود که بدون تعارف و رودربایستی و با قاطعیت تمام، در مقابل این نفوذ فرهنگی که باعث الگوپذیری دختران و زنان این کشور و سوق دادن جامعه به‌سوی ولنگاری فرهنگی و شکسته شدن بنیان خانواده می‌شود بایستند، و از ادامه‌ی حضور این افراد در جشنواره و فرهنگ و هنر کشور جلوگیری به‌عمل آورند.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    8 4
    من با افتخار اصلا مستقل از جمهوری اسلامی نیستم و خودم رو در چارچوب نظام می دونم اما این چه طرز نقد نوشتنه، شما به عنوان منتقد باید سینمای مهدویان خوب یا بدش رو نقد کنید، نه موضوع و انتخابش رو اگر داخل فیلم به نظام یا غیره طعنه ای زده درسته باید نقد بشه اما اینکه حیفشه و بره فیلم دفاع مقدسی بزنه حرف کاملا غلطیه، این ژانر نوآور هم یه ژانره مثل ژانرهای و اتفاقا باید به مهدویان احسنت گفت که از کمدی و جنگی و امنیتی و سریال نمایش خانگی اومده و داره خودش رو تو نوآور تست می زنه. شما باید در مورد نتیجه اش نقد کنی که فیلم خوبه یا بد
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    5 10
    چقدم که عزتی ۶۰ ساله به نظر میاد واقعا که خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
  • هادی IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 0
    واقعاً حیف است که او اوقات خود را با فیلم‌هایی از قبیل «مرد بازنده» تلف کند. چنین فیلم‌هایی را بسیاری از کارگردان‌های معمول سینما هم می‌توانند به ثمر برسانند. اما آن کاری که از عهدۀ آنها برنمی‌آید، همین روایت‌های تاریخ معاصر و قصۀ مظلومیت شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    تو ایران چجوری یه نفر فیلمساز و چجوری منتقد ضد حکومتی میشه ؟ دانش آموزی با قوای ذهنی درجه 3 اول سعی می کنه مهندس بشه پس میره رشته ریاضی. ولی وقتی به درس های جبرو مثلثات میرسه خودش میفهمه که ذهنش کشش نداره و مهندس بشو نیست. پس میره سراغ دکتر شدن. اما اونجا وقتی به شیمی و زیست میرسه باز میفهمه که ذهنش کشش نداره و عمرا" دکتر نمیشه ولی با بدبختی یه دیپلم تجربی می گیره اما توی آزمون گروه هنر شرکت میکنه !! و "کارگردانی سینما" قبول میشه. حالا این آدم ... نشسته درجه 3 وقتی دستش به دوربین میرسه یهو "فیلم اجتماعی" می سازه و گنده تر از دهنش حرف میزنه ! ( حالا می پرسی پس منتقد چی شد؟ اون خنگول درجه چهاری که همون فیلم کودن پسند رو نمی تونه بسازه یهویی میشه منتقد سینما و حکومت و حرفایی میزنه که جناب سوادالدوله معنیش رو هم نمیدونه. مثل فیلم حکومتی !! یعنی مثلا حالا مبارز شده!! البته شیپور رو از سر گشادش فوت می کنه. اوریانا فالاچی برای اینجور مبارزین درجه 4 یه اصطلاحی داشت که اگه بنویسم این مطلب غیرقابل انتشار میشه! خودتون به کتابهای اون مرحومه مراجعه کنید)
  • احمد IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    ای کاش همه فیلم‌ها حکومتی بودند مثل ماجرای نیم روز واقعا چقدر فیلم قشنگی بود و خوش ساخت یه جوری میگه حکومتی انگار داره حکومت یه کشور دیگه رو میگه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس