کد خبر 1333721
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
فناوری

یکی از کاربردهای فناوری نجات جان مردم است و مواردی چون پهپاد، موقعیت یاب و ... نمونه های مناسبی هستند که به این امر کمک می کنند.

به گزارش مشرق، فناوری به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما در محل کار، خانه و اماکن دیگر تبدیل شده است. امروزه ما برای تمام کارهای روزمره خود به فناوری تکیه می‌کنیم و برای رشد و ارتباط با یکدیگر به آن نیاز داریم.

 امروزه برخی از شرکت‌ها متوجه شده اند که فناوری می‌تواند حتی در شرایط اضطراری نیز به ما کمک کند و در این راستا، آن‌ها به توسعه محصولات مختلف پرداخته اند.

سالانه هزاران نفر در بلایای طبیعی جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار جراحت می‌شوند که در برخی از موارد، تیم‌های امداد و نجات و سازمان‌های امدادی برای انجام ماموریت‌های نجات و کمک به افراد آسیب دیده، از فناوری استفاده می‌کنند.

فناوری‌هایی که برای نجات جان مردم اختراع شده اند

در این گزارش می‌خواهیم به برخی مواردی بپردازیم که می‌توانند جان مردم را در هنگام وقوع بلایای طبیعی نجات دهند.

اینترنت و اطلاعات عمومی

فناوری آنلاین، داده‌ها و اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌توان از آن‌ها در شرایط بحرانی استفاده کرد. موتورهای جستجو همیشه آماده پاسخگویی سریع به سؤالات شما برای مقابله با شرایط اضطراری هستند.

علاوه بر این، اینترنت به افراد کمک می‌کند تا تجربیات خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این تجارب می‌توانند در شرایط اضطراری، بسیار مفید باشند. زمانی که افراد تجربیات خود را به صورت آنلاین با عموم به اشتراک می‌گذارند، بینشی را به افراد دیگر می‌دهند تا بدانند در مواقع حادثه چکار باید بکنند.

هواپیماهای بدون سرنشین

پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین، یک هواپیما با کنترل از راه دور است که می‌تواند برای رسیدن به مکان‌های خطرناک برای تسریع امدادرسانی، جمع آوری اطلاعات و ... نیز کاربرد داشته باشد.

فناوری‌هایی برای نجات جان مردم +عکس

حتی به دلیل ابعاد کوچک برخی از پهپادها، آن‌ها می‌توانند به داخل ساختمان‌ها و مکان‌های باریک دسترسی پیدا کنند و برای یافتن بازماندگان مورد استفاده قرار گیرند. اطلاعات پهپادها از طریق دوربین به تیم‌های اورژانس و امداد منتقل می‌شود و همچنین می‌توان از آن‌ها برای انجام کمک‌های بشردوستانه استفاده کرد.

سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)

هنگام درخواست کمک از تیم‌های امداد و نجات، موقعیت جغرافیایی باید به طور دقیق و سریع تعیین شود، زیرا ردیابی موقعیت جغرافیایی یکی از جنبه‌های مهم مدیریت اضطراری، برای پاسخ سریع به درخواست‌ها است. سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) یک سیستم ردیابی مکان است که از ماهواره‌ها برای کمک به تعیین موقعیت دقیق تماس گیرنده استفاده می‌کند. فناوری GPS اکنون در همه تلفن‌های هوشمند موجود است و به قربانیان کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری، موقعیت جغرافیایی دقیق خود را به سرعت به اشتراک بگذارند.

دستگاه NASA FINDER

دستگاه ناسا فایندر که توسط آزمایشگاه ناسا و اداره علوم و فناوری وزارت امنیت داخلی آمریکا در واشنگتن ابداع شده است، دستگاهی به اندازه کیف است که می‌تواند ضربان قلب انسان را زیر ۲۰ فوت بتن جامد و ۳۰ فوت آوار تشخیص دهد.

فناوری‌هایی برای نجات جان مردم +عکس

در صورت وقوع زلزله یا بلایای طبیعی و غیر طبیعی دیگر، از طریق این فناوری، تیم‌های اورژانس قادر خواهند بود در اسرع وقت به انسان‌های زنده و قلب‌های تپنده برسند تا عملیات امداد و نجات را انجام دهند.

پروژه SERVAL

پروژه SERVAL پس از زلزله ۷ ریشتری در هائیتی (که در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ رخ داد) که ویرانی عظیمی را در پایتخت این کشور پورتو پرنس ایجاد کرد، توسعه یافت. این فناوری به تلفن‌های همراه اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند حتی زمانی که هیچ پوشش آنتن دهی وجود ندارد.

در واقع تمامی ارتباطات کنونی به ویژه ارتباطات سیار، به زیرساخت‌ها و نهادهای بزرگ وابسته است، اما در صورتی که شبکه‌ها در زمان وقوع بلایای طبیعی یا به دلیل جنگ یا ... به طور کامل مختل شوند، می‌توان از این فناوری برای برقراری ارتباط بهره برد.

فناوری‌هایی برای نجات جان مردم +عکس

داستان‌های واقعی از نجات جان مردم به کمک فناوری

با اینکه فناوری سکه‌ای است که دو رو دارد، اما روی مثبت آن می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد! روز به روز استفاده‌های بیشتری از اپلیکیشن‌ها، گجت ها، دستگاه‌های هوشمند و حتی پهپادها برای نجات جان افراد، می‌شود و اخبار و داستان‌های زیادی این موضوع را تایید می‌کنند.

کودکی به کمک دستیار سیری جان مادرش را نجات داد

فکر کردن و تصمیم گیری سریع در مواجهه با شرایط اضطراری، چیزی نیست که بتوانیم از کودکان چهار ساله انتظار داشته باشیم، اما داستان رومن کمی متفاوت است، زیرا کاری که او برای نجات جان مادرش انجام داد باورنکردنی است.

گفته شده او با اثر انگشت مادرش، قفل گوشی آیفون او را باز کرده و با کمک دستیار صوتی سیری، با شماره اورژانس انگلیس (۹۹۹) تماس گرفته است. رومن تصور می‌کرد که مادرش فوت کرده، اما پس از گفتن آدرس به ۹۱۱، امدادگران و پلیس به موقع رسیدند و مادر رومن را به بیمارستان بردند.

NASA FINDER جان چند نفر را در نپال نجات داد

۴ مرد در نپال به لطف NASA FINDER زیر حدود ۱۰ فوت آجر، گل، چوب و دیگر آوار خرابه‌های یک کارخانه نساجی، نجات یافتند.

پیدا شدن یک مرد گمشده به کمک هواپیمای بدون سرنشین

پهپادها بجز کاربردهای دیگر، وسایلی عالی و بسیار مفید برای انجام عملیات جستجو و نجات هستند. گیلرمو دیونسیا ۸۲ ساله که سه روز بود مفقود شده بود، پس از اینکه کسی نتوانست جای او را پیدا کند، به کمک یک پهپاد در ویسکانسین پیدا شد.

توییتر و نقش تاثیرگذار آن در سیل چنای

هنگامی که چنای توسط یک طوفان شدید آسیب دید، مردم شروع به توئیت کردن #ChennaiRains کردند و اطلاعاتی را به اشتراک گذاشتند که برای هدایت تیم‌های امدادی و اورژانس به مناطق آسیب دیده مفید بود و باعث نجات هزاران نفر از مردم سرگردان شد.

تولد فرزندی در قطار به کمک واتساپ

یک دانشجوی پزشکی با کمک دستورالعمل‌هایی که از طریق واتساپ دریافت کرده بود، نوزادی را در قطار به دنیا آورد. ویپین خدسه ۲۴ ساله در قطار سریع السیر احمدآباد - پوری، یک کودک را در کوپه‌ای که به اتاق زایمان موقت تبدیل شده بود به دنیا آورد. او عکس آن وضعیت بحرانی را برای گروهی از پزشکان با واتساپ ارسال و درخواست کمک کرد و آن‌ها نیز او را راهنمایی کردند تا یک زایمان موفق در قطار انجام شود.

فناوری‌هایی برای نجات جان مردم +عکس

کمک فناوری به انسان

البته نمونه‌های بسیار دیگری نیز از جمله کمک‌های ساعت‌های هوشمند از جمله اپل واچ، وجود دارد و دستگاه‌ها و فناوری‌های بسیاری وجود دارند که به نجات جان مردم کمک می‌کنند. فراموش نکنیم که فناوری نقش بسیار زیادی (به طور مستقیم یا غیرمستقیم)، در موضوع همه گیری کرونا داشته است. به طور کلی فناوری زندگی ما را در دوران قرنطینه تسهیل کرد و در این آزمایش سخت، نقشی اساسی داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس