کد خبر 1333468
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
اوکراین و روسیه

هنوز معلوم نیست که آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد و به طور کلی جنگی در شرق این کشور رخ خواهد داد یا نه. با این حال، وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

به گزارش مشرق، هنوز معلوم نیست که آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد و به طور کلی جنگی در شرق این کشور رخ خواهد داد یا نه. با این حال، وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود. خبر اخیر واشنگتن پست مبنی بر انتقال مقر اصلی سازمان اطلاعات اوکراین از کی‌یف، پایتخت، به منطقه امنی در غرب کشور گویای این نکته است که دولت کی‌یف موضوع حمله و اشغال بخش بزرگی از خاک اوکراین از سوی ارتش روسیه را جدی می‌داند و به گزارش واشنگتن پست، این اقدامات را در راستای آمادگی قبل از جنگ با روسیه انجام می‌دهد.

با این حال، مسئله اصلی این است که اگر ارتش روسیه از مرز اوکراین بگذرد یا جدایی‌طلبان مناطق شرقی اوکراین با حمایت مستقیم روسیه به حمله‌ای گسترده دست بزنند، غرب چه گزینه‌ای برای مقابله با روسیه دارد.

اولین گزینه غرب تقویت نیروی دفاعی اوکراین است که پروازهای چند روز گذشته هواپیماهای امریکا و متحدان اروپایی‌اش برای ارسال تجهیزات به کی‌یف حاکی از اجرای این گزینه توسط دولت‌های غربی است.

با این حال، کمتر کسی می‌تواند باور داشته باشد که تجهیزات عمدتاً انفرادی بتواند در برابر تسلیحات پیشرفته تهاجمی ارتش روسیه تاب مقاومت داشته باشد.

این موضوع به خصوص از آن جهت اهمیت دارد که امریکا و متحدانش تمایلی به دخالت مستقیم در جنگ احتمالی اوکراین ندارند. گزینه دیگر وضع تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه روسیه است تا جایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، در ۲۵ ژانویه شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را تهدید به تحریم کرد.

به نظر می‌رسد که تحریم تنها و مهم‌ترین سلاحی باشد که غرب قصد دارد از آن در برابر حمله احتمالی روسیه به اوکراین استفاده کند، اما کارایی این سلاح چیزی است که به‌شدت مورد تردید قرار گرفته به خصوص اینکه پیامدهای قابل‌توجهی برای غرب نیز دارد.

اولین پیامد از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز بیان شده که به نظرش، تحریم‌های مورد نظر امریکا برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین «برهم زننده ثبات نظام مالی جهانی است.» دلیل نیویورک‌تایمز حجم اقتصاد روسیه است که پنجمین اقتصاد بزرگ ملی در اروپا، یازدهمین به لحاظ تولید ناخالص داخلی در جهان و پنجمین به لحاظ برابری قدرت خرید در جهان است.

این حجم قابل‌توجه اقتصادی باعث شده متخصصان نسبت به وضع تحریم‌ها علیه آن هشدار بدهند و بگویند که این کار باعث هرج و مرج در اقتصاد کشورهای رشدیافته به خصوص در اروپا می‌شود و به طور کلی، «نظام مالی جهانی را بی‌ثبات می‌کند.» از سوی دیگر، شکی نیست که تحریم‌های مورد نظر امریکا باعث می‌شود روسیه بیشتر به سمت چین کشیده شود و در واقع، برنده این تحریم‌ها چین خواهد بود و بازنده آن غرب.

جان جیانگ در مقاله ۲۴ ژانویه خود در وب‌سایت امریکن‌اسپکتیتور می‌نویسد: «تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و حتی تهدید این کشور به حذف از سوئیفت و نظام مالی جهانی «موهبتی برای چین» است، چرا که فرصتی برای پکن فراهم می‌کند تا دلار امریکا را از جایگاه خود به عنوان ذخیره ارزی بلامنازع جهانی پایین بکشد.

جیانگ در این مقاله به منابع غنی روسیه و قدرت اقتصادی چین اشاره کرده که یک سوم از تولیدات صنعتی جهان را دارد و این دو ویژگی عوامل اصلی همکاری نزدیک بین این دو کشور است.

در واقع، تحریم‌های بیشتر و شدیدتر غرب علیه روسیه از یک سو پیامدهای منفی قابل‌توجهی برای نظام مالی جهانی و به خصوص کشورهای اروپایی دارد و از سوی دیگر، باعث می‌شود همکاری بین چین و روسیه بیشتر از این شود و معلوم این است که این نتیجه یک مشکل اساسی در برابر دولت بایدن برای ایجاد ائتلاف جهانی و منطقه‌ای علیه چین است. به این ترتیب، غرب عملاً گزینه‌ای جدی در برابر حمله احتمالی روسیه به اوکراین ندارد و شاید کی‌یف با توجه به این واقعیت است که به فکر افتاده مقر سازمان اطلاعاتی خود را به نقطه‌ای امن منتقل کند تا دست‌کم اسناد محرمانه این سازمان بعد از تهاجم روسیه به دست نیروها و کارشناسان اطلاعاتی روسیه نیفتد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ماحسون IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    9 2
    آخه اکراین داری با دم شیر بازی میکنی، روسیه بخواد که‌ پودرتون میکنه،انگار عقل ندارن
  • رضا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    3 13
    عمو پوتين بزدل تر از اونيه كه بخواد به اوكراين حمله كنه
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      3 0
      لابد تو عموتو بهتر میشناسی!
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 1
    روسیه به اوکراین حمله نمیکند ام باعث میشود سه ایالت خودمختار شرقی که روس تبار هستند از اوکراین جدا شوند ویک کشورمستقل تشکیل دهند لازم باشد کماندوهای روسی غیر رسمی به جدایی خواهان کمک خواهن کرد این باعث میشود از کریمه تا بلا روس یک کمربندبین روس‌ها ‌غرب ایجاد شود واوکراین هم ضعیف میشود وبعش صنعتی خود را ازدست میدهد در این حالت اوکراین کوچک به ناتو واتحادیه اروپا خواهد پیوست
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    روسیه باید یک دولت مردمی در کیف بر سر کار بیاورد یا اوکراین را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس