کد خبر 1333276
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۴
۵ روش کاربردی رهایی از استرس

استرس واکنش دفاعی‌ است که بدن به منظور محافظت در مقابل عوامل خطرزا از خود نشان می‌دهد به بیان دیگر، زمانی دچار استرس می‌شویم که احساس کنیم کنترل اوضاع از دست ما خارج شده‌است.

موارد متعددی در بوجود آمدن استرس دخیل می‌باشند، از قبیل: سبک زندگی، شیوه غذا خوردن، شرایط و محیط، عوامل ژنتیکی و بسیاری موارد دیگر. در نهایت برای رهایی از استرس روش‌هایی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بیان این راهکارها بپردازیم که با بکارگیری آن‌ها، به سمت زندگی آرام حرکت کنیم و از شرایط بحرانی زندگی به راحتی عبور نماییم.

استرس چیست؟

استرس عکس‌العمل طبیعی و فیزیکی بدن است که در هنگام احساس خطر از خود نشان می‌دهد. شرایط خطر پیش آمده ممکن است ذهنی و یا واقعی باشد. استرس واکنش دفاعی‌ای است که بدن به منظور محافظت در مقابل عوامل خطرزا از خود نشان می‌دهد به بیان دیگر، زمانی دچار استرس می‌شویم که احساس کنیم کنترل اوضاع از دست ما خارج شده‌است و هیچ گونه تسلطی بر شرایط نداریم. افراد در مقابل شرایط استرس‌زا واکنش‌های متفاوتی را بروز می‌دهند.

روش‌های رهایی از استرس

مهمترین نکته‌ای که در هنگام شرایط استرس‌زا باید بدانید این است که فراموش نکنید هیچ مساله غیرقابل حلی وجود ندارد و برای هر مشکلی راه‌حلی است. فقط نیاز است توسط راهکارهای بیان شده شرایط را کنترل کنید تا با آرامش خاطر به دنبال پیدا کردن راه‌حل بروید.

۱-  کنترل تنفس

در هنگام استرس و عصبانیت، بدن انسان نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می‌کند از این رو انسان نفس‌های کوتاه و منقطع می‌کشد. با دانستن این واکنش بدنی در مقابل استرس می‌توانید با کنترل تنفس و تغییر آن به دم و بازدم‌های طولانی و عمیق، تغییر وضعیت داده و خیلی راحت‌تر خود را آرام کنید. برای تمرین یک آه عمیق بکشید و برروی عضلات شکم تمرکز کنید و با دم و بازدم طولانی و عمیق، نفس بکشید. در هنگام نفس کشیدن عضلات شکم و پهلو را حس کنید. به مدت ۱۰ بار این کار را تکرار کنید و بعد از آرامش بی‌نظیری را احساس خواهید نمود.

۲-روابط دوستانه

داشتن روابط اجتماعی مفید یکی از راهکارهای کاهش اضطراب است. روابط دوستانه، خانوادگی و حمایتی که از سمت آن‌ها می‌شوید، برای عبور از شرایط استرس‌زا کمک‌کننده است. اینکه عضو یک گروه دوستانه باشید، احساس ارزشمندی و تعلق خاطر به شما منتقل می‌کند که همچون مسکنی برای شرایط دشوار زندگی است. طبق تحقیقات صورت گرفته به ویژه در زنان، سپری کردن زمان با دوستان، هورمون اکسی‌توسین را در بدن ترشح می‌کند که ماده‌ای موثر در کاهش استرس است. تقویت روابط اجتماعی را فراموش نکنید. برای خودتان شبکه‌های دوستی بسازید، البته دوستی‌های ارزشمند.

۳-ورزش کردن

یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان برای غلبه و کاهش استرس انجام داد؛ ورزش کردن است. با انجام تمرینات ورزشی بصورت منظم، فشار و اضطراب به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به دلایل زیر افراد ورزشکار به ندرت دچار شرایط بحرانی و استرس‌زا می‌گردند.

  • ورزش کردن منجر به ترشح هورمون‌های استرس‌زا در بدن می‌شود.
  • ورزش و اجرای حرکات ورزشی بر کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد.
  • تمرینات ورزشی منظم، افزایش اعتمادبنفس را به دنبال دارد.

بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش استرس پیاده‌روی، یوگا و شنا است و البته هر فعالیت دیگری که به آن علاقمند هستید. با داشتن یک برنامه منظم طولانی مدت، روحیه‌ای قوی، شاد و منعطف را بدست خواهید آورد.

۴-عادت به خندیدن

خندیدن و خنده‌رو بودن را به عادت زندگی‌تان تبدیل کنید. هنگامی که لبخند برلب دارید، استرس و اضطراب فضایی برای خودنمایی ندارند. خندیدن علاوه براینکه استرس را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می‌بخشد و مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها بیشتر خواهد شد. برای تبدیل خندیدن به یک عادت و همچنین مشاهده تاثیر فوق‌العاده‌اش در تغییر روحیه، اینکار را انجام دهید؛ در یک شرایط استرسی سعی کنید که کمی لبخند بزنید، این حرکت به ذهن فرمان می‌دهد که اوضاع تحت کنترل است و مانع از ایجاد اضطراب و ناراحتی بیشتر خواهد شد.

۵-انعطاف‌پذیری

گاهی اوقات در مسیر زندگی دچار چالش‌هایی می‌شویم که با آنچه باور و هدف‌مان است، مغایرت یا تعارض دارد در این شرایط استرس‌زا بهترین راه‌حل چیست؟ سوال اینجاست که تعارض یعنی چه؟ انسان‌ها همیشه برای انتخاب میان دو مسیر، دو خواسته یا دو هدف دچار مشکل بوده‌اند. این که کدام راه بهتر است، کدام مسیر بازده بیشتر و خطر کمتر دارد یا حتی کدام روش را بیشتر دوست دارند چالشی است که همه ما هر روزه با آن درگیر هستیم. از آنجا که هر مسیری را انتخاب کنیم منفعت‌های مسیر دیگر را از دست می‌دهیم، پس این چالش گاهی برای ما دردناک و استرس‌آور خواهد بود. منعطف بودن و قبول شرایط پیش‌آمده مناسب‌ترین راه‌حل است.

 
منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس