شکست انقلاب رنگی قزاقستان

روزنامه‌نگار مشهور بین‌المللی با انتشار مطلبی به خدمات ویژه آمریکا، ترکیه و اسرائیل در آماده‌سازی و سازمان‌دهی اغتشاشات و ناآرامی‌ها در اوایل ژانویه امسال در قزاقستان اشاره کرد.

به گزارش مشرق، «په‌په اسکابر» روزنامه‌نگار مشهور بین المللی در پرتال «The Cradle » مطلبی را تحت عنوان «دوره انقلاب‌های رنگی در قزاقستان به پایان رسید؟» منتشر و سرویس‌های ویژه کشورهای آمریکا، ترکیه و اسرائیل را در آماده سازی و سازماندهی کودتای نافرجام در قزاقستان متهم کرد.

بیشتر بخوانید:

امنیت و ثبات در قزاقستان به طور کامل برقرار شده است

اسکابر با استناد به منابع خود در جامعه اطلاعاتی آسیای مرکزی می‌گوید که «یک ستاد عملیاتی نظامی-اطلاعاتی سری آمریکا، ترکیه و اسرائیل» در یک مرکز تجاری در جنوب آلماتی قرار داشت. «این گروه شامل ۲۲ آمریکایی ، ۱۶ ترک و ۶ نفر اسرائیلی می‌شدند که فعالیت باندهای خرابکار که توسط ترک‌ها در غرب آسیا آموزش دیده و سپس به آلماتی انتقال یافته را هماهنگ می‌کردند.»

اسکابر در توییتر خود همچنین بر رد پای بریتانیا در اعتراضات اخیر قزاقستان اشاره کرد و نوشت: «اعتراضات و اغتشاشات موجود در قزاقستان توسط سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا حمایت می‌شود. هدف در واقع گشودن جبهه دیگری علیه روسیه درست قبل از دیدار مقامات روسیه و ایالات متحده در شهر ژنو و اجبار «کرملین» به عقب نشینی در غرب، با ایجاد حواس پرتی جدی در شرق بود. اما این عملیات از هم پاشید درست بعد از آن که نیروهای قزاق با کمک سازمان پیمان امنیت جمعی کنترل فرودگاه آلماتی را دوباره به دست گرفتند که  قرار بود این فرودگاه به مرکز دریافت محموله‌های نظامی خارجی تبدیل شود.»

«ارمان ژوماگلدی اف»

رد پای ترکیه در کودتای قزاقستان با حضور  آرمان ژوماگلدی اف با نام مستعار «آرمان وحشی» که مستقیما از ترکیه به آلماتی وارد و در ۷ ژانویه در آنجا  بازداشت شد، مرتبط است.

آرمان وحشی که از افراد بسیار نزدیک برادرزاده‌های رئیس جمهور سابق قزاقستان به شمار می‌رود. وی در بسیاری از عکس‌ها با علامت سازمان ملی گرای راست افراطی هواداران  بوزکورتلار ( گرگ‌های خاکستری) حضور دارد که این سازمان توسط سرویس اطلاعات ملی ترکیه MIT پشتیبانی می‌شود.

«آندری مدودوف»، پژوهشگر علوم سیاسی و کارشناس روس در منطقه آسیای مرکزی، همچنین خاطرنشان  کرد که « آرمان وحشی قتل عام مردم قزاقستان را از مقر خود در هتل قزاقستان هماهنگ می‌کرد.»

«الکساندر سوبیانین»، تحلیلگر نظامی روسی، رییس مرکز فرهنگی نظامی آسیایی بنیاد کمک به ادغام اوراسیا، در مصاحبه با پراودا خاطر نشان کرد که راه اندازی شورش در قزاقستان از آغاز اشتباه بود، زیرا سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس آن را برای مارس ۲۰۲۱ برنامه ریزی کردند و « هیچ دلیل دیگری برای به تعویق انداختن مهلت به جز وضع سلامتی «نورسلطان آبیشویچ نظربایف» وجود  نداشت....» وی تاکید کرد که کودتا از بیرون کنترل و توسط خائنان در کمیته امنیت ملی قزاقستان حمایت می‌شد.

بازداشت شبه نظامیان «تبلیغ جماعت»

«الکس الکسی اف»، پژوهشگر ارشد مرکز سیاست امنیتی در واشنگتن که سال‌ها به عنوان تحلیلگر  ارشد و رییس امنیت ملی RAND Corporation خدمت کرده خاطرنشان کرد که قرار بود قزاقستان توسط شبه نظامیان گروه «تبلیغ جماعت» که فعالیت آن در روسیه ممنوع اعلام شده، هماهنگ شوند.

باید بیان داشت که در ۹ ژانویه، ۴ نفر از اعضای جماعت تبلیغ که در شورش‌های ۴ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۲ شرکت داشتند، در آلماتی بازداشت شدند. در زمان بازرسی مقر آنها «سلاح‌های گرم، نارنجک‌های ضربه گیر، شوکر، فشنگ، کتب افراطی و سایر مدارک کشف و ضبط شد».

 خاطر نشان می‌شود که رهبر یکی دیگر از هسته‌های این گروه یک شهروند خارجی است، «که با گروهای تروریستی خارج از کشور» ارتباط داشت. به گفته بازرسان، وی با هدف آماده سازی اقدامات غیر قانونی و حملات گسترده علیه نهادهای دولتی و سازمان‌های انتظامی به این کشور وارد شده است.

در قلمرو قزاقستان، با مشارکت مستقیم کمیته امنیت ملی این کشور هسته‌های بسیار افراطیِ مخفی، ایجاد شده‌اند که در صورت لزوم و اشاره سازمان‌دهندگان خود آماده فعالیت و اقدام هستند.

بر این اساس، در ژوئن ۲۰۱۶، گروهی از ستیزه جویان به یک فروشگاه سلاح در آکتوبه و  یک واحد نظامی حمله کردند. در ژوییه همان سال، نیروهای امنیتی گروهی از تروریست‌ها را که قصد حمله به تاسیسات نظامی روسیه «بالخاش- ۹» واقع در کشور قزاقستان را داشتند، خنثی کردند.

«کریم ماسیم اف»

بار دیگر باید خاطر نشان شد که شورش‌های قزاقستان بدون حمایت رهبران ارشد کمیته امنیت ملی این کشور امکان پذیر نبود. روشن است که «کریم ماسیم اف» رییس کمیته امنیت ملی قزاقستان نقش اصلی را در این امر ایفا کرده است. رسانه‌های روسی گمان می‌برند که او می‌تواند برای چندین آژانس اطلاعاتی کار کند. در هر صورت، ستاد عملیاتی بین المللی شورش در شهر آلماتی نمی‌توانست بدون اطلاع و حمایت ماسیم اف فعالیت کند.

مساله دیگر که باید بیان داشت این است که حتی اگر «قاسم ژامرت تاکایف»، رییس جمهور  قزاقستان و رئیس جدید امنیت ملی این کشور همه توطئه گران را شناسایی کنند و مقر خرابکاران خارجی را از بین ببرند، نارضایتی خاموش اجتماعی باقی خواهد ماند.

به گفته «دانیار آشیمبایف»، کارشناس علوم سیاسی قزاقستان، درست نیست که موفقیت چنین سازمان‌های افراطی را در جذب جوانان تنها فقر بدانیم. زیرا بخش قابل توجهی هسته این سازمان‌ها را کارگران شرکت‌های متالورژی قزاقستان مرکزی و شرقی، و نیز شرکت‌های نفت و گاز قزاقستان غربی تشکیل می‌دهند که در واقع ساختارهایی هستند که اشتغال پایدار و درآمد نسبتا بالای را فراهم می‌کنند.

این کارشناس علوم سیاسی قزاقستان خاطرنشان کرد: به این خاطر، افزایش تعداد افراد درگیر در سازمان‌های افراطی را می‌توان با بی اعتمادی به دولت و الگوی عدالت و انصاف در این کشور تشریح کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    4 1
    اگه اشتغال دارن پول دارن حتما از اشغالگری گرون کلفتی روسها استعمارگر ناراضی هستن همه میدونن که کشورها تورک زبان و تاجیکستان...از زورگویی و گنده لات بازی روسها متنفرن حالا یه کار شناس متمایل به دولت روس چی گفته هیچ ارزشی نداره .طرف میگه پول دارن اشتغال دارن اما معترضا .خوب حتما از اشغالگری روسها نفرت دارن
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 4
    این سه کشور نوکران شیطان و تروریست و جنایتکار هستند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 3
    لعنت خدا بر شیطان و این همدستان جن و انس اش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس