روند خروج نیروهای پیمان امنیت جمعی از ۲ روز آینده آغاز می شود

رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی که به درخواست این کشور به قزاقستان آمده اند، از ۲ روز آینده شروع به ترک این کشور می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که خروج نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که برای برقراری نظم به این کشور آمده اند، تا دو روز دیگر آغاز خواهد شد.

توکایف در این باره گفت: ماموریت اصلی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی با موفقیت به پایان رسیده است و تا دو روز دیگر مرحله‌ای از خروج گروه های حافظ صلح این سازمان آغاز می‌شود. روند خروج این نیروها بیش از ۱۰ روز طول نخواهد کشید.

رئیس جمهور قزاقستان روز گذشته و در نشست مجازی فوق العاده سران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی اعلام کرده بود که هدف اصلی تروریست‌ها در ناآرامی اخیر، تضعیف قانون اساسی، قبضه کردن قدرت و تلاش برای انجام کودتا بود.

وی همچنین افزوده بود که شبه نظامیان خارجی در اغتشاشات اخیر در قزاقستان مشارکت داشته‌اند. به گفته توکایف، وضعیت بحرانی و «آلماتی» به همراه ۹ مرکز منطقه‌ای دیگر در دست تروریست‌ها بود.

گفتنی است که از دوم ژانویه تظاهراتی در مناطق غربی قزاقستان و در مخالفت با افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی رسید و به شورش و ناآرامی و حملات مسلحانه به سازمان‌های حکومتی تبدیل شد که مقامات قزاقستان را بر آن داشت تا در تمامی مناطق کشور حالت آماده‌باش اعلام کنند.

وزارت کشور قزاقستان از بازداشت ۹ هزار و ۹۰۰ نفر در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داد و این در حالی است که شماری از این افراد، اتباع کشورهای بیگانه هستند.

طبق شواهد موجود، درگیری‌ها و بحران اخیر در قزاقستان ناشی از دخالت کشورهای بیگانه‌ای است که در پی ایجاد ناامنی و انقلاب‌های مخملی و رنگی در این کشور هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس