چرا ترکیه و شورای ترک نتوانست نقشی در بحران قزاقستان ایفا کند؟

ترکیه تلاش زیادی کرد تا در بحران قزاقستان نقش آفرینی داشته باشد، اما به دلایل مختلف نتوانست بلند پروازی خود را دنبال کند.

به گزارش مشرق، آشوب و بحران در قزاقستان که از روز یکشنبه هفته گذشته ۱۲ دی ماه در پی افزایش دو برابری سوخت ال پی جی در استان مانگستائو آغاز شده و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کل این کشور از جمله آلماتی را در بر گرفته بود بنا بر گفته مقامات امنیتی و سیاسی این کشور تحت کنترل در آمده است.

دولت قزاقستان برای فائق آمدن بر این آشوب که طی دوره استقلال این کشور بی سابقه عنوان شده است، مجبور به درخواست کمک از سازمان پیمان امنیت جمعی شد که در راس آن روسیه قرار دارد و این سازمان نیز بلافاصله به خواسته قاسم جومارت توکایف پاسخ مثبت داده و نیروهای حافظ صلح خود که حدود ۳۵۰۰ نفر بودند(روسیه ۳ هزار نفر، تاجیکستان ۲۰۰ نفر، قرقیزستان ۱۵۰ نفر، ارمنستان ۱۰۰ نفر)  را به قزاقستان اعزام کرد.

ترکیه تلاش زیادی کرد تا در قالب شورای کشورهای ترک در این بحران نقش آفرین باشد. به گونه ای که با طرفهای مختلف و همچنین رئیس جمهور قزاقستان تماس گرفت و از آمادگی برای اعزام نیرو یا کمکهای دیگر خبر داد، اما این اقدامات و سیاستها چندان موثر نبود و بعد از گذشت یک هفته از ماجرا، آنکارا نتوانست نقشی در این بحران منطقه ای ایفا کند.

امید رحیمی کارشناس مسائل روسیه و آسیای میانه در این خصوص معتقد است که معادلات قزاقستان، فراتر از معادلات قفقاز و جمهوری آذربایجان است و اساساً ترکیه و کشورهای ترک زبان ظرفیت و توانایی نقش آفرینی در چنین محیطی آن هم با حضور روسیه و چین را ندارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • NL ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    6 11
    چون ترکیه هیچی نیست بجز تبلیغات پوچ رسانه هایش
  • NL ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 9
    یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج ترکیه که به یک صدا بنده مجذوب رجب شده اند.‌ آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستند. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،،
  • NL ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 6
    یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج ترکیه که به یک صدا بنده مجذوب رجب شده اند.‌ آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستند. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،،
  • NL ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    5 6
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده
  • NL ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    5 1
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      تبلیغات پوچ رسانه هایش زا نباید دستکم گرفت ....
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    6 6
    علت اصلی آنستکه ترکیه با همکاری سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل اقدام به خرابکاری و آشوب در قزاقستان کرد و بعد مزورانه پیشنهاد کمک به دولت قزاقستان را مطرح کرد تا بتواند نقشی را که در سوریه ایفا کرده بود دوباره در قراقستان هم ایفا کرده بود. اما اردوغان و ترکیه رسواتر از آن هستند که دیگر بتوانند کسی را فریب دهند و دوباره باید به گدایی از آمریکا و اروپا رجعت کنند.
    • شسم IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      2 2
      درود بر شما دوست نكته سنج من كه بخوبى نقش تركيه و رجب را در آشوب قزاقستان برملا نمودى ! رسوا شود رجب !
  • سولماز بادکوبه‌لی US ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    5 9
    از ظرفیت ایرانیان آناتولی (40 میلیون ایرانی از قوم کرد) برای آزادسازی سرزمین های اشغال شده ایران در آناتولی استفاده کنید. فقط یادتون باشه که پان کردیسم رو هم نابود کنید.
    • ببببببببب IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      1 2
      چهل کمه یه چهل هم بزار روش
    • هرکجا کرد است آنجا ایران است IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 0
      ببببببببب تو برگرد ترکستان تا صبح قیامت زوزه بکش،چون مردم آناتولی و قفقاز و ... نژاد و تبارشون گرگی نیست،دیگه با علم ژنتیک که نمیتونی در بیفتی،آره خوب گفتی چهل میلیون کرد خیلی کمه چون علاوه بر کرد های ایرانی تبار ارامنه و آسوریان ایرانی تبار و یونانیان هم هستند،حالا برو کنار بذار باد بیاد،سایبری دوزاری رجب دوزاری.
    • ایرانیان IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 0
      ارامنه و آسوریان رو هم اضافه کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس