تشکرنجیب میقاتی از سوریه برای کمک به انتقال گاز به لبنان

نخست وزیر لبنان از مقامات دمشق برای کمک به حل بحران کمبود انرژی لبنان با عبور گاز مصر و برق اردن از مسیر سوریه قدردانی کرد.

به گزارش مشرق، «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان، امروز چهارشنبه پس از امضای توافقنامه واردات انرژی لبنان با اردن و سوریه، از این دو کشور تشکر کرد.

دفتر نخست وزیری لبنان در توییتر اعلام کرد که میقاتی امروز با «صالح الخرابشه»   و «غسان الزامل» وزرای انرژی اردن و سوریه در حضور «ولید فیاض» وزیر انرژی و آب لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد تا توافقنامه واردات انرژی برای لبنان از اردن با عبور از سوریه امضا کند.

میقاتی گفت: ما از اردن و سوریه برای همکاری در تحقق این پروژه حیاتی برای لبنان که به حل بحران برق در این کشور کمک می‌کند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: در شرایط سختی که لبنان با آن مواجه است، این گام به عنوان یک کمک عملی ستودنی برای حل بحران‌های انباشته ما است و ما نیز مشتاقانه منتظر تکمیل هر چه سریعتر گام‌های لازم برای رسیدن گاز از مصر هستیم.

لبنان از سال ۲۰۱۹ به دلیل  فروپاشی مالی ناشی از تحریم‌های محور آمریکایی و بروز مشکل نقدینگی ارزی با مشکلات مختلف گریبانگیر است که یکی از آن کمبود شدید سوخت است تا جایی که خیلی از تاسیسات حیاتی نظیر بیمارستان‌های این کشور در اثر بحران سوخت و برق مجبور به تعطیلی یا کاهش ساعات کار خود شدند گفته می‌شود. این کشور یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی را از زمان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ تجربه می‌کند.

با بالا گرفتن اعتراضات مردمی به بحران سوخت در این کشور، سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان مستقیما برای حل این معضل ورود کرده و با درخواست از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال سوخت به این کشور، کشتی‌های حامل سوخت ایران طی چند مرحله در ساحل سوریه لنگر انداخته و از آنجا با کامیون این سوخت‌ها را به لبنان رساندند که با استقبال گسترده مردم لبنان روبه‌رو شد.

مقامات ایرانی هم با ارسال پیام یا تماس با شخصیت‌هایی لبنانی بر آمادگی خود برای فروش سوخت به لبنان تاکید کردند.

اما آمریکا و جریان غرب‌گرای داخل لبنان که تامین سوخت لبنان از سمت ایران و اقتدار بیش از پیش جبهه مقاومت در کمک به حل بحران اقتصادی لبنان به مذاق آنها خوش نیامده بود، وارد عمل شدند تا موضوع تامین گاز لبنان از مصر و برق از اردن را جدی‌تر پیگیری کنند.

در همین راستا در حالی که کشتی‌های ایرانی برای رساندن سوخت به لبنان در مسیر خود در حرکت بودند، هیاتی لبنانی برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور سفر کرد و در دیدار با مقامات سوریه موضوع تامین گاز مصر و برق اردن از مسیر سوریه را به منظور افزایش میزان تولید برق در لبنان مورد بحث و بررسی قرار داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس