کد خبر 1331934
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
.

پیشنهاد آلمان برای ارسال ۵۰۰۰ کلاه نظامی به اوکراین برای حمایت از این کشور با واکنش طنز روبرو شده است.

به گزارش مشرق، آلمان که پیش از این بر خلاف سایر کشورهای غربی گفته قصد ارسال سلاح به کی‌یف ندارد امروز چهارشنبه (۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن‌ماه) با پیشنهاد ارسال ۵۰۰۰ کلاه‌ نظامی برای حمایت از اوکراین سوژه طنز کاربران فضای مجازی و یک مقام در کی‌یف شده است.

«کریستین لامبرشت»، وزیر دادگستری آلمان ساعاتی قبل‌تر گفته بود که قصد آن کشور برای ارسال این کلاه‌های نظامی، در بردارنده «پیامی بسیار روشن» خواهد بود که برلین در بحبوحه تنش‌های فزاینده اوکراین با روسیه در کنار متحدش ایستاده است.

«ویتالی کلیشکو»، شهردار کی‌یف گفته که پیشنهاد آلمان برای ارسال کلاه نظامی «جای هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد». او همچنین گفت که آلمان درک نمی‌کند «ما با ارتش کاملاً مجهز روسیه طرف هستیم که می‌تواند هر لحظه به اوکراین حمله کند.»

کلیشو که با روزنامه «بیلد» گفت‌وگو می‌کرد گفت: «پنج هزار کلاه ایمنی، مثل جوک است. آلمان قرار است در مرحله بعد چه بفرستد؟ بالش؟»

اقدام آلمان در خود این کشور هم با واکنش طنز کاربران فضای مجازی روبرو شد. خبرگزاری فرانسه نوشته کاربران فضای مجازی پیشنهاد آلمان را با کمپینی که سال ۲۰۱۹ در این کشور به راه افتاده و با استفاده از یک کلمه بی‌ادبانه از شهروندان می‌خواست هنگام موتورسواری از کلاه ایمنی استفاده کنند مقایسه کرده‌اند.

در میان کشورهای غربی که طی یک ماه گذشته جوسازی علیه روسیه و ادعای حمله این کشور به اوکراین را مطرح کرده‌اند، آلمان تلاش کرده مواضع متعادل‌تری اتخاد کند.

در همین راستا «کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آلمان روز شنبه اعلام کرد یک بیمارستان صحرایی به اوکراین ارسال می‌کند.در همین راستا «کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آلمان روز شنبه اعلام کرد یک بیمارستان صحرایی به اوکراین ارسال می‌کند.

«کِی آخیم شونباخ» فرمانده نیروی دریایی آلمان نیز چند روز پیش ضمن «بیهوده» خواندن ادعاها مبنی بر طرح روسیه برای حمله به اوکراین، گفته بود شبه‌جزیره کریمه به روسیه پیوسته است و دیگر نباید دنبال بازگشت آن به اوکراین بود. وی همچنین با بیان اینکه آلمان و اروپا برای مقابله با چین به کمک روسیه نیاز دارند، گفت «ولادیمیر پوتین» فقط از غرب می‌خواهد که به روسیه احترام گذاشته شود.

پس از اعلام این اظهارات از سوی شونباخ، بامداد یکشنبه خبر کناره‌گیری او از فرماندهی نیروی دریایی آلمان در رسانه‌ها منتشر شد. شونباخ در بیانیه‌ای که در درگاه رسانه‌ای وزارت دفاع آلمان موجود است، گفت: «من به تازگی از وزیر دفاع [دولت] فدرال [آلمان] خواسته‌ام که اجازه کناره‌گیری من از وظایفم به عنوان فرمانده نیروی دریایی را صادر کنند».

رسانه‌ها و مقام‌های کشورهای غربی در روزهای گذشته روسیه را به اعزام نزدیک به ۱۰۰ هزار نیرو به مرز با اوکراین متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند ممکن است روسیه در آینده نزدیک قصد حمله به اوکراین داشته باشد. مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

ساعاتی قبل‌تر، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه درباره اقدامات ستیزه‌جویانه کشورهای غربی هشدار داد و از کشورها خواست برای دادن ضمانت امنیتی به مسکو اقدام کنند.

وزیر خارجه روسیه که در مجلس دومای این کشور صحبت می‌کرد تصریح کرد: «اگر پاسخ سازنده‌ای دریافت نشود و غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، همانطور که رئیس جمهور پوتین گفت، مسکو در پاسخ اقدامات لازم را انجام خواهد داد».

مقام‌های مسکو در سال‌های اخیر به واشنگتن، لندن و دیگر اعضای ناتو درباره افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داده‌ و بارها طی هفته‌های اخیر عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی را خط قرمز خوانده‌اند.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 0
    خوب آلمانی ها از دو جنگ جهانی احتمالا درسهایی گرفته باشند
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      3 0
      وقتی غربی ها ببینند طرف مقابل شان سفت و سخت است، کلّا ماست ها را کیسه می کنند!
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      وقتی غربی ها ببینند طرف مقابل شان سفت و سخت است، کلّا ماست ها را کیسه می کنند! این را ترسوهای غربگدای داخلی اگر درکش داشتند، با دو تا تشر یانکی ها وا نمی دادند و بعد هم قیافه بگیرند که این ما بودیم که سایه جنگ را از سر کشور برداشتیم!
  • SE ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 0
    آنموقع بالش به کارتان نمیاد تابوت باید بفرسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس