کد خبر 1331705
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
مشاجره مرگبار با مستاجر خانه / جزئیات قتل مرد صاحبخانه در مشهد

پرونده قتل صاحب خانه پس از تکمیل تحقیقات قضایی، منتفی اعلام شد.

به گزارش مشرق، اواسط شهریور سال ۹۸ بود که بدن نیمه جان پیرمرد به یکی از بیمارستان های مشهد منتقل شد و پس از گذشت ساعتی باوجود اقدامات پزشکی این مرد سالخورده جان خود را از دست داد.

 با توجه به اینکه فوت این مرد به مشاجره با مستأجرش گره خورده بود، پس از تأیید علت مرگ، موضوع رنگ جنایی به خود گرفت و در همان ابتدا فرضیه قتل متوفی از سوی عوامل انتظامی حاضر در صحنه مطرح شد.

۲۵ درصد دیه برای عاملان مشاجره منجر به مرگ

فرزندان متوفی مدعی بودند که دوستان مستأجرشان به سراغ پیرمرد متوفی آمده و از آنجا که او دچار بیماری زمینه ای ناشی از جانبازی بوده است، همین امر موجب وخامت حال پدرشان شده و فوت او را رقم زده است.

مطرح شدن این سرنخ از سوی شاهدان ف زمینه تحقیقات جنایی پرونده را به وجود آورد و شعبه ۲۰۸ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد را سرخط پیگیری های این پرونده قرار داد.

متهمان که البته در محل حضور داشتند و از اتباع خارجی و در حال تحصیل در شهر مشهد بودند با دستور قضایی به صورت موقت بازداشت و برای پاره ای از توضیحات به دادسرا منتقل شدند.

قصد میانجیگری داشتیم

دو متهم اصلی این پرونده که برادر هستند بعد از معرفی به دادسرا برای ادامه تحقیقات به مرکز فرماندهی پلیس آگاهی استان خراسان رضوی منتقل شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند.

یکی از متهمان در اظهارات خود گفت: دوستمان مستأجر متوفی بود. او در حال تحصیل است و برای مدتی خانه متوفی را اجاره کرده بود. او چند مرتبه به بهانه های مختلفی با آن مرحوم بحثش شده بود و این اواخر درسش هم افت کرده بود. هر بار که او را می دیدم، ملول بود و حرفی نمی زد. چند مرتبه علت را از او پرسیدم که او گفت از دست صاحب خانه اش به تنگ آمده است.

موضوع را به برادرم توضیح دادم و قرار شد تا به سراغ صاحب خانه دوستمان برویم و میانجیگری کنیم و به این مسئله پایان بدهیم. آن شب خانه دوستم بودیم که صاحب خانه اش آمد. هرچه به او می گفتیم، متوفی حرف خودش را می زد و مرغش یک پا داشت. مدعی بود که دوستم به مدت شش ماه اجاره نداده و باید خانه را خالی کند.

بحث بالا گرفت تا اینکه متوفی حالش به هم خورد و بلافاصله موضوع را به اورژانس اطلاع دادیم. بعد از اینکه متوفی به بیمارستان منتقل شد باخبر شدیم که فوت کرده است.

دیگر متهم پرونده که از این اتفاق در شوک بود به افسر تحقیق پرونده اش گفت: نمی دانم که چه باید بگویم. ما قصدمان این بود که موضوع را با صحبت حل و فصل کنیم که دوستمان از این نگرانی دربیاید. البته آنچه که فکر می کردیم نشد و همه آن ثوابی که قرار بود به دست بیاوریم، کباب شد.

مرگ به علت عارضه حاد قلبی

دو متهم پرونده پس از تکمیل تحقیقات اولیه با قرار متناسب قضایی به صورت موقت راهی زندان شدند و پیگیری های قضایی ادامه یافت. جسد متوفی نیز پس از تأیید مرگ از سوی پزشکان بیمارستان با دستور بازپرس جنایی پرونده به پزشکی قانونی منتقل شد.

هم زمان با پیگیری های تیم جنایی پرونده، کارشناسان پزشکی قانونی نیز جسد متوفی را مورد بررسی قرار داده بودند که سرانجام نتیجه و علت فوت مشخص شد. در برگه اظهارنظر کارشناسی پزشکی قانونی آمده بود که متوفی به دلیل عارضه شدید قلبی جان خود را از دست داده است.

همین اعلام چند کلمه ای علت فوت متوفی، موجب شد تا پیوست جنایی بودن پرونده برداشته شود و تحقیقات ابعاد تازه تری به خود بگیرد.

رأی اولیه دادسرا صادر شد

بعد از گذشت ۲۹ ماه از تشکیل این پرونده و کش و قوس های قضایی و پلیسی آن و شکایت اعضای خانواده متوفی و اعتراض متهمان، قتل نفس از پرونده برداشته شد و موضوع برای شناسایی میزان دخالت متهمان در مرگ متوفی ناشی از عارضه حاد قلبی در اختیار کارشناسان کمیسیون پزشکی قرار گرفت.

بنا بر اعلام بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد، بعد از گذشت مدتی کوتاه سرانجام نتیجه آزمایش ها و بررسی های کارشناسان پزشکی قانون اعلام شد. پزشکی قانونی بدون اینکه تعیین کند کدام یک از متهمان در این پرونده نقش داشته موضوع و ادامه پیگیری را به دستگاه قضایی محول کرد.

اما بر اساس میزان نقش داشتن مشاجره متهمان در این پرونده اعلام کرده است که این مشاجره به میزان ۲۵ درصد به فوت متوفی تسریع بخشیده و عوامل دخیل در این مشاجره مقصر هستند.

به گفته قاضی شعبه ۲۰۸ بازپرسی دادسرای مشهد، با توجه به ارائه دلیل جدید، پرونده برای دومین مرتبه با اجازه از دادگاه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و این بار متهمان نه به عنوان قاتل بلکه از باب سبب قتل تفهیم اتهام شدند.

قاضی صفری افزود: با ارائه این شواهد متهمان محکوم به پرداخت دیه به میزان ۲۵ درصد از کل دیه مرد مسلمان خواهند شد و قرار جلب دادسری برای متهمان و کیفرخواست پرونده نیز در دادسرا صادر شده است.

همچنین کیفرخواست برای صدور حکم نهایی به دادگاه ارسال شده است. طبق تحقیقات دادگاه در این خصوص متهمان احضار و دفاعیات و اظهارات خود را اعلام می کنند و در نهایت این دادگاه است که با توجه به مستندات به دست آمده رأی به تبرئه یا محکومیت متهمان خواهد داد.

بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد تأکید کرد: نکته قابل توجه درباره این گونه پرونده ها که در دادسرا تشکیل می شود، این است که افراد چون چاقو به شخصی نزده اند یا با شلیک گلوله موجب قتل نشده اند مقصر نیستند.

در صورتی که اگر فردی مریض یا دارای بیماری زمینه ای باشد، چنانچه در پی مشاجره و بحث لفظی و استرس ناشی از درگیری و هیجان جان خود را از دست بدهد، فردی که در مرگ متوفی تأثیر داشته باشد، به میزان تأثیرپذیری اقدام خود مقصر است و باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.

موضوع مهمی که امروز بسیاری از شهروندان از آن غافل هستند، آن ها با کوچک ترین اتفاقی خیلی زود از کوره در می روند و وارد درگیری و مشاجره می شوند که ممکن است چنین شرایطی برای آن ها نیز رقم بخورد.

اگرچه متهمان این نوع پرونده ها قاتل شناخته نمی شوند و به صورت مستقیم در فوت متوفی نقشی ندارند اما موجب مرگ او شده و محاکم قضایی نیز رأی به پرداخت دیه به میزان تأثیرپذیری مرگ متوفی از سوی متهم می دهند.

منبع:شهرارا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    یکی از همین خارجی ها که همه میدونیم کجائین در جنوب خواهرش راکشت
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 0
    متاسفانه از موجرها یک دیو درست کردند که خون مستاجرها رو تو شیشه میکنند و ثروتمند و بیرحم هستند و نباید از مستاجرها پول بگیرند ولی در اصل 90 درصد مشکلات بین مستاجر و موجر مربوط میشه به تخریب ملک از جانب مستاجر و دیرکرد اجاره خیلی از موجرها هم با کلی تلاش ملکی دارند که از طریق اون امرار معاش میکنند از طرفی میگویید ملک را خالی نگذارید از طرفی هم برخی از مستاجرها واقعا ملک رو تخریب میکنند
    • مستاجر IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 1
      پس معلومه شما هم صاحب خونه هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس