.

در حال حاضر روسیه در وضعیتی قرار گرفته است که عدم انجام عملیات نظامی هر چند محدود و یا انجام یک عملیات نظامی هر کدام مخاطراتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

سرویس جهان مشرق _ طی چند هفته گذشته با شروع نقل و انتقالات گسترده نظامی روسیه از سراسر کشور به مرزهای غربی این کشور در نزدیکی اوکراین، جهان در آستانه علامت سئوال بزرگی قرار گرفته است. آیا روسیه به اوکراین حمله‌ور خواهد شد؟ در صورت جواب مثبت این حمله در چه سطحی صورت خواهد گرفت؟ آیا صرفا به منظور جداسازی مناطق شرقی و روس زبان این کشور صورت خواهد گرفت یا با قصد تصرف کیف و سرنگونی دولت غرب گرای این کشور؟

با نگاهی به استعداد رزمی فراهم شده توسط ارتش روسیه در مرزهای غربی این کشور در نگاه اول به نظر می رسد که روس‌ها در صورت قطع خطوط تماس با ارتش اوکراین تنها در مرزهای شرقی این کشور متوقف نخواهند شد و کیف در معرض سقوط قرار خواهد گرفت. طی این مدت در حالی که اروپایی ها نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند، روس‌ها دست به مانورهای رزمی متعددی به تنهایی یا به همراه بلاروس به منظور افزایش آمادگی رزمی نیرو ها زده اند.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

در این بین توجه داشته باشیم که ارتش روسیه به منظور پوشش ۹ منطقه زمانی خود دارای ۵ مرکز فرماندهی منطقه ای اصلی به منظور مدیریت دفاعی سرزمین پهناور روسیه می باشد. این ۵ مرکز فرماندهی شامل مرکز فرماندهی ناوگان شمالی مستقر در سوروموسک، مرکز فرماندهی غربی شامل ناوگان بالتیک مستقر در سن پترزبورگ، مرکز فرماندهی مشترک جنوبی شامل ناوگان دریای سیاه، ناوگروه خزر و پایگاه‌های فراسرزمینی روسیه مستقر در شرق مدیترانه، ستاد مرکزی مشترک فرماندهی مستقر در یکاتینبورگ و مرکز فرماندهی مشترک شرقی شامل ناوگان پاسیفیک مستقر در خاباروفسک می‌باشد.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

نکته جالب توجه در این نقل و انتقالات، انتقال هزاران نیرو و تجهیزات از هر ۵ فرماندهی مرکزی و نیز انتقال نیرو از مراکز فرماندهی مستقل  به دو فرماندهی غربی و جنوبی شامل ناوگان بالتیک و ناوگان دریای سیاه است.

به عبارت دیگر همانطور که نقشه های وزارت دفاع ایالات متحده طی روزهای گذشته نشان داده است مسیر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین از سه جهت غربی- شرقی  که احتمالا مرکز عملیات به سوی خارکف به عنوان مهم ترین پایگاه نظامی اوکراین در شرق خواهد بود، مسیرهای شمالی از خاک بلاروس با هدف تهدید کیف پایتخت اوکراین و مسیرهای جنوبی از طریق شبه جزیره کریمه و عملیات ابی خاکی از طریق دریای سیاه درست پشت سر خطوط دفاعی اوکراینی ها از رودخانه دنیپر  صورت خواهد گرفت که به نظر میرسد مسیرهای شمالی و جنوبی به منظور قطع خطوط ارتباطی یگان های ارتش اوکراین مستقر در شرق این کشور به سوی غرب و تهدید مسقیم   کی‌یف پایتخت کشور  طراحی شده اند. این مسئله در صورت دخالت بلاروس در نبرد احتمالی وضعیت ارتش اوکراین را قطعا شکننده تر و توانایی آن برای مقابله با موج اول حملات نیرو های متجاوز تضعیف خواهد نمود.

اما گذشته از مباحث تاکتیکی به چه دلیل روس ها این زمان را برای فراهم کردن چنین استعدادی رزمی در مرزهای غربی خود و تهدید اوکراین فراهم کرده اند و اساسا اهمیت اوکراین برای روسیه در چه مسئله ای است. به عبارت دیگر هدف مسکو از چنین اماده سازی رزمی بی سابقه ای چیست؟

برای درک اهداف روس‌ها باید درک کاملی از دکترین امنیت ملی و دکترین دفاعی آنها داشته باشیم.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

از نظر روسیه جهان پس از جنگ سرد نه تنها صلح آمیزتر نشده است بلکه به صورت بی رحمانه ای خصومت آمیزتر نیز شده است. روسیه که بعد از فروپاشی شوروی هنوز توانایی جایگاه جدید خود در جهان جدید را نداشت به منظور حفظ حداقل های استراتژیک لازم به منظور تحرک در نظام بین الملل، جهان را به سه لایه امنیتی تقسیم نمود.

لایه اول این جهان سه لایه ای معروف به خارج نزدیک منطقه ای متشکل از جمهوری های جداشده از شوروی بودند. لایه دوم را دولت‌های عضو پیمان ورشو که به تازگی از این پیمان خارج شده بودند تشکیل می‌دادند و در نهایت لایه سوم تمام دولت‌های غربی و غیر غربی که جز دو لایه اول نبودند.

روسیه در سال های پس از جنگ سرد با مشاهده روند گسترش ناتو به سوی شرق شاهد سقوط تک تک دولت های سابق عوض پیمان ورشو به دست سازمان‌های یوروآتلانتیکی بود. در عین حال تلاش‌های غربی‌ها و چین و ژاپن و اعراب به نفوذ به لایه اول یعنی منطقه خارج نزدیک یا به عبارتی جمهوری‌های جدا شده از شوروی در اسیای میانه، قفقاز جنوبی و نیز مناطقی شرقی استپ‌های اروپای مرکزی را مشاهده نموده است.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

به عبارت دیگر نفوذ رقبای شوروی به لایه های امنیتی روسیه که روسها حضور و حفظ آنها را به منظور تضمین امنیت استراتژیک مرزهای خود لازم و ضروری می‌دانستند. اما در این میان اوکراین از وضعیت خاص و منحصر به فردی برخودار بود. این کشور که در سال ۱۹۹۴ طی توافقی سه جانبه با ایالات متحده و جمهوری فدراسیون روسیه تسلیحات اتمی خود را منهدم کرده و یا تحویل داد از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ سیاسی روسیه داشته است. این کشور نه تنها گهواره تمدن اسلاوی و رحم روح امپراطوری بزرگ روسیه بوده است، عملا بخش مهمی از صنایع حساس نظامی و هسته‌ای و فضایی شوروی را طی جنگ سرد درون خود جای داده است. از سوی دیگر اوکراین از سال‌های گذشته به عنوان انبار غله اروپا معروف بوده است و پس از فروپاشی شوروی، روسیه همواره برای تهیه بخش بزرگی از نیازهای کشاورزی خود به اوکراین وابسته بوده است.

در کنار موارد گفته شده، اوکراین به همراه بخش هایی از بلاروس و لهستان بخش مرکزی منطقه‌ای که امروز به عنوان هارتلند شناخته می‌شود را شامل می‌شود و مسیر دسترسی زمینی روسیه به اروپای مرکزی را فراهم می‌نماید.

بنا بر مباحث مطرح شده، روس ها دلایل کافی برای ناخشنودی از وضعیت فعلی اوکراین را در اختیار دارند اما ایا روسیه واقعا خواهان نبرد برای سرنگونی دولت کی‌یف است؟

یادمان باشد مهم ترین هدف روسیه در ارتباط با اوکراین در حال حاضر جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو است. به عبارت دیگر با تحولات پس از فروپاشی شوروی، اوکراین تبدیل به مرکز ثقل کمربند امنیتی خارج نزدیک روسیه در مرزهای غربی این کشور شد. اما با گسترش ناتو مشخص بود که هدف بعدی ناتو کشورهای پشت دیواره مقدس، که معروف به دیواره شرقی نیز هستند، شامل اوکراین و بلاروس است.

علیرغم تحرکاتی که در بلاروس اتفاق افتاده است، اما همچنان لوکاشنکو متحد کرملین قدرت خود را در این کشور حفظ نموده است. اما در اوکراین از همان ابتدای فروپاشی شوروی این کشور راه غرب را در پیش گرفته است و حتی رئیس جمهور متحد کرملین در سال ۲۰۱۴ نیز نتوانست این مسیر را دگرگون نماید و ناچار خود قدرت را واگذار نمود. به هر صورت طی تحولات متعاقب انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین و سرنگونی یانکوویچ و دخالت محدود نظامی روس ها در شرق این کشور و تصرف کریمه عملا مسیر پیوستن اوکراین به ناتو به صورت دو فاکتو مسدود شده است و این کشور تا وقتی اختلافات ارضی خود را به صورتی قطعی حل و فصل ننماید توانایی ورود به ناتو را نخواهد داشت.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

پس هدف روسیه در این میان چیست؟

برای پاسخ به این مسئله می‌توان به سناریوهای مختلفی اشاره نمود اما یکی از این سناریوها را به نظر می‌رسد باید "بازی اطلاعاتی غرب" به منظور تضعیف موضع روسیه در شرق اروپا و وادار نمودن مسکو به انتخاب میان اولویت‌های ژئوپلیتک این کشور در شرق اروپا و اسیای شرقی دانست.

به عبارت بهتر در حال حاضر روسیه در وضعیتی قرار گرفته است که عدم انجام عملیات نظامی هر چند محدود و یا انجام یک عملیات نظامی هر کدام مخاطراتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت؛ از جمله این مخاطرات می‌توان به از دست رفتن اعتبار پوتین رئیس جمهور روسیه و نیز تضعیف اعتبار بازدارندگی این کشور در شرق اروپا و نیز تضعیف موقعیت راهبردی این کشور در روابط سه گانه خود با ایالات متحده و چین دانست و در صورت انجام عملیات نظامی گسترده هزینه‌های انسانی، اقتصادی و امنیتی مختلف که روسیه می‌تواند با آن مواجه شود. در این بین تحولات امنیتی قزاقستان درست در میانه تنش‌های اوکراین نیز می تواند این چراغ قرمز را برای تصمیم گیران روس روشن کرده باشد که روسیه می تواند به آسانی از دو جبهه مورد هدف قرار بگیرد.

اما به نظر نمی‌رسد که مسکو به عنوان استراتژیست‌های قدیمی بازی بزرگ، دست به چنین قمار خطرناکی بزنند. به عبارت بهتر به نظر می‌رسد که روس‌ها نیز استراتژی طرف مقابل برای کشیدن پای روسیه به داخل یک تله استراتژیک را متوجه شده باشند و از استراتژی طرف مقابل برای برابر کردن امتیازها استفاده نمایند. به این معنی که با افزایش نیرو های خود در برابر مرزهای اوکراین این بار روسیه میزان امادگی غرب و از جمله دولت بایدن را برای حمایت از متحدان جدید این کشور در شرق اروپا را به بوته ازمایش بگذارد و این مسیر را تا سر حد درگیری‌های کوچک در شرق اروپا بدون ورود به یک درگیری تمام عیار ادامه دهد. در این وضعیت به نظر می‌رسد که تجمع نیرو های ناتو در مرزهای شرقی و نیز ادامه افزایش نیرو های روسیه در مرزهای غربی خود به دیپلماسی سرعت بیشتری بخشیده است.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

اگر ما اشنایی مختصری با فرهنگ راهبردی روسیه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که بر خلاف امریکایی‌ها معمولا روس‌ها در بیان اهداف راهبردی خود صریح‌تر و بی پرده‌تر صحبت می‌کنند. در این حالت صحبت‌های مقامات روس مبنی بر این که برنامه ای برای حمله و تصرف اوکراین ندارند را می توان نوعی سیگنال روسها به غربی ها برای امادگی این کشور برای مذاکرات گسترده تر بر مبنای نگرانی های راهبردی روس‌ها دانست. به عبارت دیگر روسیه با مشاهده تضعیف هر چه بیشتر موضع خود و توازن راهبردی اروپا خواهان استفاده از این فرصت به منظور بازگشت این توازن به صحنه اروپاست.

در این بین درخواست‌های حداکثری مسکو از آمریکا و عدم پاسخ از جانب ایالات متحده به نظر میرسد که روس‌ها را در موقعیت سختی قرار خواهد داد؛ از این رو دیپلماسی اروپایی به کار افتاده است. دیپلماسی که تنها پشتوانه آن نیروی قهریه ایالات متحده و سابقه تاریخی دیپلماسی اروپایی است.

همچنین بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با نشان دادن انفعال عمدی، عدم پشتیبانی سنگین نظامی از اوکراین و مواضعی که شامل پاسخ نظامی به مسکو نمی‌شود، این کشور را به آغاز درگیری و ورود به باتلاق اوکراین تحریک کنند تا همزمان هم بهانه اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه مسکو را در اختیار داشته باشند و هم به بهانه خطر نظامی روسیه برای کشورهای اروپایی، نفوذ و حضور خود در خاک اروپا را بیشتر کرده و سیاست مداران اروپایی را ناچار به همراهی با خواسته‌ها و خط مشی واشنگتن در مسائل بین المللی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    بهترین زمان برای جایگزینی ایران به عنوان تامین کننده گاز اروپا با یک توافق عالی و گفتگوی مستقیم ایران و امریکا و رفع تحریم های ایران هست که جایگاه نظام رو بالا میبره در نظر مردم
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      86 30
      شما را هم باید به احمقهای اوکراینی اضافه کرد که با در باغ سبز آمریکا و اروپا به چه بدبختی افتاده اند و نمی دانند که فردا کدام قسمت از کشورشان را از دست خواهند داد.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      49 17
      احسنت، دقيقأ همینطوره! به نظر میاد این اوکراینی ها خیلی احمق تر از اونی هستند که به نظر میاد و غربگداهای داخلی هم که دست اوکراینی ها رو هم از پشت بستند!!!
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      21 5
      بیا پایین مزدور بیا پایین برای تعیین تکلیف نکن
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      22 3
      در کل این صحبت منافقانه و خیانت در روابط است که از کشور جوانمردی مثل ایران دوره و این کارا برا ترکیه و اردوغان خوبه گور پدر غرب و آمریکا با هم
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    68 14
    خلاصه کلام،اولأ روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد و این فقط بازی اطلاعاتی غرب است، دومأ خاک بر سر کشورهای اروپایی که آلت دست یانکیها شده اند!!!!
  • بنیامین IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    29 2
    شطرنج برنده اون کسی هست که عاقل تر و نترس باشه
  • مجتبی از زنجان IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 73
    آقای پوتین میخواهی اوکراین رو تجزیه کنی خودت داخل کشورت چچنی-اینگوشی-یاقوت-تاتار و.... هستش اوکراین باید روس ها از اوکراین همه شون رو بیرون کنه همه210کشور که قوم دارند ایران هم کشورها تک قومی بشن
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      44 5
      فعلأ که عربستان در لیست تجزبه قرار دارد. تو را هم می فرستیم نجد برای جهاد نکاح.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    20 1
    مشرق همیشه تحلیل هات از ابعاد مختلفی موضوع رو بررسی میکنه و این خیلی خوبه، اما خیلی بده که اسم اون کسانی که این تحلیل هارو می‌نويسن نمیگی، چرا؟ شاید ما بخوایم با نوشته هاشون توی فضای مجازی بیشتر آشنا شیم
  • حسین IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    26 6
    روس ها میدونن قدرت نظامی ناتو چیزی در حد بلوفه وتوان جنگیدن ندارن. امکان جنگ اتمی هم وجود نداره .پس با فشار و فرسوده کردن کشور های شوروی سابق متحد اروپا اونا رو میبلعه در دراز مدت بدون هزینه
  • DE ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    20 1
    مقاله جالبی است. تنها یک نکته مغفول مانده و آن بررسی ارتباط بحران اوکراین با اجرای راهبرد اخیر آمریکا در اطراف چین و جنوب شرق آسیا است.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 8
    اکراین تله آمریکا برای روسیه است
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 2
      اتفاقا اوکراین تله ای برای امریکایی ها است
  • ایرانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    18 72
    روسیه اگه غلطی کند اکراینی‌ها درس بزرگی به روس‌ها خواهند داد و کریمه را بازپس خواهند گرفت.مثل مردم فنلاند
    • GB ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      36 1
      شما خودشو ناراحت نکن و دیدی که غلط هم کردند و کریمه را به روسیه برگرداندند و آمریکا با پادوهاش هم غلطی نتوانستند بکنند و این دفعه هم همینطور خواهد شد. زیاد فیلم هالیوودی نگاه نکن از واقعیت دور میشی عزیز دل.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      26 1
      این اوکراین هست که هیچ غلطی نکرده تا حالا اگر کاری ازش بر می آمد کریمه رو دوباره به اوکراین الحاق میکرد هدف روسیه تغییر حکومت در اوکراین و کنار زدن این رییس جمهور دلقک است
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 5
      اینطوری نگو روسیه ناراحت میشه
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    38 9
    اوکراین تاوقتی باروسیه رابطه داشت ودولت قبلش متحد ودوست روسیه بودنه یذره مشکل اقتصادی نه مشکل امنیتی هیچی نداشتن ملت داشتن راحت زندگیشون میکردن. غرب وحشی هرکشوری پابزاره بجزازکودتاکشور رابه نابودی میکشونه وبرده وفرمانبردارخودش میکنه. چیزی بعنوان متحدورابطه دو طرفه وجودنداره برای امریکا.فقط بایدمستعمره شد. نمونش بحرین. ترکیه واروپا. عربستان اینااگه راست میگن بدون اجازه امریکایحرکتی انجام بدن یاجرات بکنن چندتانظامی امریکایی از کشورشون خارج کنن چه برسه جرات کنن پایگاه استعمارگر را بیرون کنن. امدن کمک عراق خیلی خب پس چرا جاخشک کردن وبیرون نمیرن؟؟ ماکه ازعراق یامصروبحرین نمیتونیم به غرب نزدیک بشیم شرایطشون ببینیدفقط.بحال غربلیسها بایدگریه کرد بس کودن ونافهمن دارن نوکری وچاپلوسی ابلیس میکنن ک جنایتکارقرنه
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    11 33
    روسیه قدرت اشغالگر اوستیای جنوبی و آبخازیا و چچن و اینگوش و داغستان در قفقاز و کریمه در شرق اروپا است این امپراتوری پوشالی روزی فروخواهد پاشید همانطوری که امپراتوری شوروی مثل برف در آفتاب آب شد.
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 9
      با قطعی شدن قرارداد قطر با اروپا روسیه دیگر توان فروش گاز را نخواهد داشت و از این هم ذلیل تر خواهد شد. ماجرای اوکراین هم از ترس لوله گازی است که از آنجا می گذرد.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 29
    مجاهدان محور مقاومت اسلامی به ویژه حزب الله لبنان باید هر چه سریعتر به یاری برادران خود در روسیه بشتابن
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      13 0
      منافق چکار به مقاومت داره روسیه ارتشش آماده باشه که این صنایع حساس زمان شوروی سربازای ناتو و آمریکا پاش نروند و تا صحبت ناتو هست این نیرو ها هستند
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    21 25
    طبع خونخوار و طماع روس‌ها هیچ گاه عوض نمیشه. یک زمانی نصف خاک حاصلخیز ایران را اشغال کردند و الان هم به کشور های اطراف خود چشم طمع دارد.به روس‌ها چه کار که اوکراین می خواد جزو ناتو بشه یا نه؟!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 6
      الان گیلان و مازندران و گلستان که حاصلخیزن چی شده مگه ؟! ویلا ویلا ویلا خوشبحال قفقازی ها که جدا شدن
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      14 2
      چه کار؟!!! پوتین میگه ناتو داره میاد کنار مرزهای من ،بعد تو میگی به روسیه چه ربطی داره؟!!
  • رامین IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 26
    اگه حمله کنه بد شکست میخوره هم نظامی هم اقتصادی هیچ کشوری نمی تونه جایی که امریکا ازش حمایت می کنه برنده بشه
  • CA ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 38
    متحدهايشان ارمنستان، فارسستان مگر مرده اند كه روسيه تنها بماند؟
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 1
    چنانچه روسیه ناچار به تهاجم شود . چرا تا آلمان نرود .
  • mojtaba SE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    18 1
    ما کلا 3 نوع رتوریک سیاسی داریم که همیشه بنوعی باید برجسته بشن.اولی جهانی مثل داستان بچه گرسنه و وحشتزده(اوکرائین) و دیو و قهرمان..یا چین و تایوان ..رتوریک منطقه ای جنگهای غرب آسیا. و رتوریک کشوری .رمانیک بازیهای اصولگرا و اصلاح طلب وو.. نه روسیه حمله به کشور جهان سومی اوکرائین میکنه و نه این مشکل دونسک که ده میلیون روس زندگی میکنن حل میشه ..و هر 5 سال این داستان برای خودنمائی غرب و سیاست تنفر از روسیه ادامه خواهد داشت و ما هم روضه میخوانیم و هم کامنت خواهیم داد!!!پاینده رهبر مراکز نفتی عربستان و امارات (17 میلیون بشکه در روز امریکا میدزده)مثل شیشه عمر امریکا است .بزنید تا امریکا مرده کاملا دفن شود..
  • حسن ازتبریز IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 26
    باسلام واحترام دوستان گرامی روسیه می خواهد خودی نشان بدهد و الی جرات حمله به اوکراین را ندارد چون چیزی بدست نمی آورد خاک خودش چندین برابر اوکراین است وبه جائی نرسیده است دربرابر ترکیه مثل جوجه شده واختیاری ازخود ندارد می خواهد واکنش غرب را بسنجد
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 8
    همزمان با حمله روسیه به اکراین، ایران چکار باید انجام دهد؟؟؟ ‌____نخجوان را بگیرید و سپس فراخوان بدهید خود ما ترکهای ایران برای فتح آنکا.را کفایت میکنیم لازم‌به دیگر برادران ایرانی مان نیست._ آلب ارسلان‌دیگری خواهیم شد و انکا.را را دوباره دست بسته جلوی مادرمان ایران می اندازیم.
    • mehdi IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      11 2
      ایران غرش شیران......ایران مهد دلیران...:)
  • نادر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 3
    ببینید آقایون و خانمهای محترم اونها بالاخره یه کاری میکنند‌ از این روس و انگلیس و آمریکا تا حالا آبی برا هیچ ملتی داغ نشده امیدوار به خداوند باشید وتنها با اتکا به قدرت و توان خودمون میتونیم مملکت خودمون رو بسازیم
  • نادر IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 16
    همزمان‌با حمله روسیه به اوکراین چون حواسها پرت میشه ما حمله کنیم به چین
    • خسته IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 2
      ساقی تو عوض کن برادر
    • مهدی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 1
      خخخخخخ
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    15 3
    تنها راه حل خوب در اوکراین سرنگونی دولت کودتای نارنجی اوکراین و امدن دوباره دولت مردمی به این کشور است راه حل دوم خوب جدایی بخش شرقی اوکراین و تشکیل کشور اوکراین شرقی می باشد تا مرزهای رومانی و حذف دسترسی کیف به دریاهای آزاد میباشد
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    13 2
    راه حل روسها ایجاد دولت دست نشانده و با آرای مردم در اوکراین و نابودی دولت حاصل از کودتا و شورش بهترین گزینه می باشد
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    بهترین پیشنهاد واگذاری همزمان حکومت روسیه و ٱمریکا و متحدین ٱن به مدیران توانمند و دانشمند ایرانی است تا خطر جنگ را از سر جهان بردارند
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 1
    بهترین جنگ برای روسیه، مثل آمریکا جنگ نیابتی است، باید نیروهای وابسته به خودش را کاملا تجهیز و آماده کنه و جنگ داخلی به صورت نیابتی راه بندازه. همان کاری که آمریکا با نیروهای وابسته داعشی خودش انجام می ده، داعش هم نیروی نیابتی برای آمریکا است و هدیه شیطان به آنها و هم این که با این نیروها به کل اسلام ضربه می زنند.
  • رضا IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    سیاستمداران امریکا و اروپا میخان اوکراین کاری رو انجام بده که خودشون شهامتشو ندارن،بیچاره ملت اوکراین که گیر سیاستمدارای کوته بین خودشون و گرگهای روس و غرب گیر افتادن
  • محسن IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    اکراینی ها عاشق نوکری و حمالی برای امریکا و اروپا هستن
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 1
    مشکل اینه که غرب هیچوقت از پیشروی و تجاوز به خاک و حقوق ملت ها سیر نمی شود روس ها هم می دانند .
  • علی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 1
    به این میگن یه رییس جمهور و ملت احمق که اوکراین رو کردن بازیچه بازی روسیه و ناتو و شک نکنید نابود و ویران شدن اوکراین احمق هم زیاد براشون مهم نیست و فقط نیت شون شکست دادن طرف مقابله و این وسط اوکراین ویران میشه قطعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس