دیدار امنیتی معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه

معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است در اولین ماه از سال میلادی جدید با حضور در ژنو، گفت‌وگوهایی درباره تضمین‌های امنیتی مورد نظر دو طرف انجام دهند.

به گزارش مشرق، بعد از مشخص شدن تاریخ نشست گفت‌وگوهای امنیتی روسیه و آمریکا، اکنون مذاکره‌کنندگان شرکت‌کننده از دو طرف اعلام شدند.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی او مذاکرات امنیتی در ژنو را در ۱۰ ژانویه هدایت خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این وزارتخانه، سپس قرار است نمایندگان روسیه در ۱۲ ژانویه با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفتگو داشته باشند.

بر اساس این گزارش، بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه، در وین برگزار خواهد شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این‌باره توضیح داد: «در طول مذاکرات، ما به دنبال تضمین‌های حقوقی محکم برای امنیت روسیه از طرف آمریکا خواهیم بود، یعنی اینکه ناتو به سمت شرق حرکت نکند و سامانه‌های تسلیحاتی تهدیدکننده روسیه در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند».

به نوشته رویترز، در مذاکرات ۱۳ ژانویه، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) مستقر در وین، که شامل آمریکا و اعضای ناتو است، روسیه، اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق است، شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او قرار است شامگاه پنجشنبه با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

شامگاه چهارشنبه همچنین یک مقام دولتی آمریکا با اعلام آمادگی این کشور جهت گفتگو با روسیه درباره نگرانی‌های امنیتی دو طرف، خواستار عقب‌نشینی نظامیان روس از مرز اوکراین شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس