واکنش به فرار داعشی‌ها؛ از ابراز اطمینان سخنگوی الکاظمی تا زنگ خطر «الزبیدی»

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در حالی از وجود امنیت کامل در مرزهای این کشور با سوریه خبر داد که وزیر کشور پیشین عراق زنگ خطر را به صدا درآورد و به مقصد و نیت شوم تکفیری‌ها اشاره کرد.

به گزارش مشرق، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که مرزهای این کشور و سوریه به طور کامل امن است.

این مقام نظامی عراقی افزود که پس از فرار تعدادی از تروریست‌ها از زندان حسکه در سوریه، دستوراتی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح برای افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای مشترک عراق و سوریه صادر شد.

وی خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی عراق جهت مقابله با تلاش بقایای گروه تروریستی داعش برای ورود به خاک این کشور در اوج آمادگی به سر می‌برند.

 سخنگوی الکاظمی بیان کرد:  مرزهای عراق و سوریه به واسطه دوربین‌های حرارتی، سیم‌های خاردار و گودال، کاملا امن است.

«یحیی رسول» همچنین تاکید کرد که بقایای داعش توانایی مقابله با نیروهای عراقی را ندارند و به هیچ وجه تهدیدی برای دستگاه‌های امنیتی محسوب نمی‌شوند.

زنگ خطری که «الزبیدی» به صدا درآورد

از سوی دیگر «باقر جبر الزبیدی» وزیر کشور اسبق عراق در اظهاراتی هشدار داد که هدف از فرار زندانیان داعش از یک زندان در سوریه، رسیدن به مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن و از آنجا رسیدن به محور نجف و کربلاست.

کشور عراق ,

الزبیدی در بیانیه‌ای گفت که با ادامه اهمال نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نسبت به تلاش‌های زندانیان داعشی برای فرار از زندان‌های سوریه و ناتوانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در هدف قرار دادن عناصر داعش، ما در آینده شاهد فرارهای بیشتری خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد که خطر واقعی، همسویی مردم مناطق تحت کنترل «قسد» با داعشی‌هاست که به خاطر اقدامات نیروهای قسد علیه مردم، مناطق شرقی سوریه به پناهگاهی امن برای داعشی‌هایی تبدیل شده است که از زندان‌های قسد فرار کرده‌اند.

وزیر کشور اسبق عراق همچنین از نیروهای امنیتی، مرزبانی و دیگر نیروهای مسلح در نقاط مرزی میان عراق و سوریه که اعلام کردند آماده مقابله با هر گونه نفوذ تروریستی هستند، اعلام حمایت کرد.

وی همچنین افزود که با اینکه زندان «غویران» از مرزهای عراق بسیار دور است و بیشتر به مرزهای ترکیه نزدیک است اما همچنان فرضیه نفوذ این افراد به عراق پابرجاست و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد عناصر تروریستی تلاش دارند خود را به مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن و سپس حوران و از آنجا به محور نجف اشرف و کربلای معلی برسانند و این نقشه‌ای است که «العدنانی» سخنگوی داعش در یکی از فایل‌های صوتی به آن اشاره و تاکید کرده که هدف نهایی نجف و کربلاست و نه چیز دیگر.

این سیاستمدار عراقی در پایان خاطرنشان کرد که فرار زندانیان داعشی از زندان «غویران» در حسکه سوریه بر عراق تاثیر خواهد گذاشت به ویژه که بیش از ۸ هزار تروریست عضو داعش و القاعده در زندان «الحوت» عراق به سر می برند و با وجود آن‌که حکم اعدام آنها بیش از ۴ سال است صادر شده اما تاکنون اجرایی نشده در حالی که هزینه نگهداری این افراد ماهیانه بیش از ۲۴۰ هزار دلار است؛ همه اینها یعنی احتمال تکرار حادثه فرار تروریست‌ها از زندان «ابوغریب» در سال ۲۰۱۴ که عامل اصلی در حمله داعش به عراق و از دست رفتن یک سوم خاک عراق بود.

پیشتر در پی انفجار در یک زندان در استان حسکه سوریه که در کنترل نیروهای «قسد» است، تعدادی از عناصر داعش فرار کردند.

رایزنی امنیتی نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور در دیدار با یکدیگر بر اهمیت حفظ امنیت شهروندان عراقی و نیز تعقیب عناصر باقی‌مانده گروه تروریستی داعش تاکید کردند.

کشور عراق ,

رئیس جمهور و نخست وزیر عراق ، اوضاع کلی عراق را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر اهمیت حفظ امنیت شهروندان، تعقیب بقایای داعش، مقابله با اقدامات جنایتکارانه این گروه تروریستی، تاکید کردند.

دو طرف همچنین حمایت همه جانبه از نیروهای امنیتی در انجام وظایف خود را ضروری دانستند.

در این دیدار بر اهمیت اتحاد نیروهای عراقی به منظور دستیابی به امنیت و ثبات و تمرکز بر تامین نیازها و خواسته‌های شهروندان نیز تاکید شد.

بیش از ۱۰ نفر از عناصر داعش بامداد روز جمعه  گذشته در حمله‌ای ناگهانی به یک پایگاه ارتش عراق در استان دیالی هجوم بردند. در این حمله ۱۱ نظامی ارتش از جمله یک افسر جان باختند.

نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز پس از این حادثه تروریستی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند و تروریست‌ها با واکنش سخت مواجه خواهند شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس