مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی پابرجاست

الزام پزشکان به نسخه نویسی الکترونیک در مطب‌ها، کلینیک‌ها و...، از اول دی ماه ۱۴۰۰ الزامی شده و حالا با گذشت یک ماه از اجرای این طرح، همچنان مشکلات و گلایه‌ها از روند اجرای آن پابرجا است.

به گزارش مشرق، مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با عنوان این مطلب که در حال حاضر یک شبکه ارتباطی میان تمامی ارائه دهندگان خدمت یعنی پزشکان، داروخانه و سایر ارکان پاراکلینیک ایجاد شده که قبلاً وجود نداشته است، گفت: در میان مراکز داده‌های رسمی کشور نیز شاهد تبادل اطلاعات هستیم، سامانه‌های نسخه نویسی با سازمان ثبت احوال، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی در حال تبادل داده هستند، این موضوع مانع جعل اطلاعات می‌شود. به عنوان مثال دیگر کسی نمی‌تواند با مدرک جعلی طبابت کند. یا اینکه شکل‌گیری پایگاه‌های مرجع اطلاعاتی مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر از مزایایی است که در بحث نسخه نویسی الکترونیکی شکل گرفته است که یکی از مزایای آن رفع هم پوشانی بیمه‌ای است.

بیشتربخوانید:

چالش‌های نسخه نویسی الکترونیک

وی افزود: بحث اجرای راهنماهای بالینی که در وزارت بهداشت تدوین شده است، در گذشته امکان اجرا نداشت اما در شرایط فعلی با اجرای نسخه الکترونیکی بستر اجرای راهنماهای بالینی فراهم شده است. از دیگر موفقیت‌های اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیکی ورود نرم افزارها و استارتاپ‌های بخش خصوصی در این عرصه است که می‌تواند موجب تحول بزرگی در سلامت الکترونیک شود.

رضایی ادامه داد: در بخش مشکلات و عدم موفقیت‌ها می‌توان به مواردی همچون حضور نداشتن تمامی سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای نسخه نویسی الکترونیکی اشاره کرد. تنها دو سازمان بیمه سلامت ایران و تأمین اجتماعی اجرای نسخه نویسی الکترونیکی را در دستور کار قرار دادند، البته ورود بیمه‌های تکمیلی نیز در این مساله بسیار مهم است و عدم ورود جدی آن‌ها مشکلاتی برای بیمه شدگان و ارائه دهندگان ایجاد کرده است. مشکل بعدی اشکالات ارتباطی در برخی نقاط جغرافیایی کشور است که باید رفع شود.

بیشتربخوانید:

مهم‌ترین لازمه نسخه نویسی الکترونیک چیست؟

وی تاکید کرد: نیازمند متولی واحد در زمینه نسخه الکترونیک هستیم که می‌تواند وزارت بهداشت یا وزارت ارتباطات باشد.

مهدی یوسفی سرپرست دفتر ارزیابی فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت نیز هدف از راه اندازی سامانه نسخه الکترونیکی را تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: متولی سلامت با متولی سلامت الکترونیک فرق می‌کند و سلامت الکترونیک به نظر ما مهمترین وجه دولت الکترونیک است.

شیرین شجاعی دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی نیز گفت: متأسفانه نظام پزشکی نقش مشورتی جدی و پررنگی در این حوزه نداشته است.

وی با اشاره به مشکلاتی که سامانه نسخه الکترونیک برای پزشکان به وجود آورده است، گفت: پلتفورم‌های متعدد که زمان بر است و مشکلاتی که در درون این پلتفورم‌ها وجود دارد موجب کاهش ارتباط پزشک با بیمار و در نهایت آزار و اذیت بیمار می‌شود.

شجاعی با انتقاد از ضعف‌های امنیتی سامانه نسخه الکترونیکی گفت: این سیستم هنوز امنیت لازم را ندارد و بحث محرمانگی اطلاعات بیماران به خوبی در نظر گرفته نشده و امکان امضای الکترونیکی هم هنوز مهیا نشده است.

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی با بیان اینکه این سیستم اگر درست اجرا می‌شد و بشود، می‌تواند مؤثر باشد، افزود: الان ما همه شده‌ایم میرزا بنویس بیمه‌ها.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: بستر برای نسخه نویسی الکترونیکی فراهم شده، اما مشکلاتی هم باقی است.

وی افزود: برخی پزشکان ما سن بالایی دارند و کار کردن با فناوری برای آنها آسان نیست.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز گفت: افزایش ۵۰ درصدی نسخه‌های الکترونیکی با کاهش کیفیت آنها روبرو بوده و ضریب خطا و سهو پزشکان بالا رفته است.

وی افزود: تجویز اشتباه داروها، تجویز کم یا زیاد داروها از روی اشتباه مسئولیت بزرگی را متوجه ما می‌کند.

فاطمی همچنین خواهان فراهم شدن بستری برای ارتباط داروخانه‌ها با پزشکان شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس