کد خبر 1330133
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
جولان قاتل خاموش در روزهای برفی/ خواب ابدی زوج شاهرودی

در ۵ حادثه جداگانه ۱۰ نفر قربانی مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شدند.

به گزارش مشرق، کاهش دما در اغلب نقاط کشور باعث افزایش حوادث مربوط به گازگرفتگی شده و در تازه‌ترین حوادث، مسمومیت با گاز منواکسید کربن در ۵حادثه جداگانه در سقز، شاهرود، گمیشان، تهران و علی آباد کتول، جان۱۰نفر از جمله ۳کودک را گرفت.

نخستین حادثه که بیشترین تلفات را داشت در محله حاجی آباد سقز در استان کردستان اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که به اورژانس سقز خبر رسید که ۳نفر دچار گازگرفتگی شده‌اند و دقایقی بعد ۳دستگاه آمبولانس راهی محل حادثه شد.

سیروان فتاحی، رئیس اورژانس سقز در این‌باره می‌گوید: همکارانم در محل  ۳کودک را دیدند که بر اثر گازگرفتگی هر ۳نفر جان‌شان را از دست داده بودند. والدین این خانواده هم در منزل حضور داشتند اما این ۳ کودک شامل ۲دختر ۱۰ و ۱۴ساله که یکی از آنها میهمان خانواده بود و پسری ۱۶ساله در یک اتاق بودند که به‌دلیل نقص فنی در دودکش بخاری، دچار گازگرفتگی شده و جان‌شان را از دست داده ولی با این حال، والدین آنها سالم بودند.

خواب ابدی زوج میانسال

حادثه مرگبار بعدی در شاهرود اتفاق افتاد و قربانیان آن، زن و شوهری میانسال بودند. ماجرا از این قرار بود که زن و مردی ۵۰ساله در خانه مشغول استراحت بودند که جمع شدن گاز منواکسیدکربن، باعث مسمومیت‌شان شد و آنها را به کام مرگ کشاند. سرهنگ علی کریمی، فرمانده انتظامی شاهرود در این‌باره می‌گوید: زن و شوهر شاهرودی به‌دلیل مسدود بودن مسیر خروجی دودکش و کلاهک بخاری‌شان، دچار گازگرفتگی شدند و کارشناسان آتش‌نشانی، بازگشت منواکسیدکربن به منزل را علت اصلی این حادثه اعلام کردند.

مرگ خاموش زن و شوهر ترکمن

یکی از تازه‌ترین حوادث گازگرفتگی که دلیل اصلی‌اش بی‌احتیاطی بود، در منطقه گمیشان واقع در استان گلستان اتفاق افتاد که در جریان آن زن و شوهری جان خود را از دست دادند. محمدجواد مقسمی، مدیر اورژانس گلستان می‌گوید: این حادثه عصر جمعه رخ داد و ۲عضو یک خانواده در محله گدوک سیمین‌شهر در گمیشان به دلیل نشت گاز منواکسیدکربن از وسیله گرمایشی، جان باختند.

گاز تنور، بلای جان زن و شوهر

گازگرفتگی زن و مرد ترکمن تنها حادثه مرگبار این روزهای استان گلستان نبود و زن و مرد دیگری نیز بر اثر نشت گاز جان خود را از دست دادند. این زن و مرد اهل شهر فاضل‌آباد از توابع علی‌آباد کتول بودند. آنها در خانه‌شان از یک تنور خانگی برای پخت نان استفاده می‌کردند و در شرایطی که تنور روشن بود گاز منواکسیدکربن ناشی از آن به خانه نشت کرده و باعث مسمومیت آنها شد و جانشان را گرفت. سرپرست اورژانس گلستان می‌گوید: اجساد این مرد ۴۳ساله و زن ۴۰ساله چند ساعت پس از فوت آنها پیدا شد.

مرگ در اتاق نگهبانی

آخرین مورد از گازگرفتگی‌های مرگبار بعد از ظهر دیروز در شمال تهران اتفاق افتاد و در جریان آن کارگری افغان در اتاق نگهبانی یک خانه ویلایی جانش را از دست داد. عقربه‌های ساعت ۱۵:۱۱روز شنبه را نشان می‌داد که این خبر به آتش‌نشانی تهران گزارش شد. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره می‌گوید: حادثه در قسمت سرایداری یک منزل ویلایی قدیمی شهرک نفت که ظاهراً کسی در آنجا زندگی نمی‌کرد اتفاق افتاده و مردی حدود ۵۰ ساله که تبعه کشور افغانستان بود دچار گازگرفتگی شده و جانش را از دست داده بود.

وی ادامه داد: با حضور کارشناس آتش‌نشانی و بررسی محل حادثه مشخص شد که استفاده از اجاق خوراک‌پزی به شیوه کاملاً غلط به‌عنوان وسیله گرمایشی باعث انتشار گاز منواکسید کربن در این فضای کوچک حدود ۱۰ متری شده است. به‌گفته وی همه پنجره‌ها و راه‌های ورود هوا در این اتاق نیز بسته بود.

۸ نکته حیاتی

رعایت نکته‌هایی ساده اما در عین حال مهم و حیاتی، می‌تواند از وقوع بسیاری از حوادث گازگرفتگی پیشگیری کند که به ۸مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  هرگز به بخاری‌های بدون دودکش اطمینان نکنید. روشن بودن مداوم این بخاری‌ها، اکسیژن اتاق را تخلیه کرده و باعث خفگی می‌شود.

  قرار دادن دودکش در سطل آب، باور غلطی است که به هیچ وجه گاز سمی منواکسیدکربن را تخلیه نمی‌کند. عاقلانه‌ترین راه استفاده از دودکش و کلاهک ایمن است.

  تغییر سایز دهانه دودکش‌ها یکی از علل اصلی نشت گاز به محیط خانه است. دقت کنید که برای وسایل گرمایشی باید از لوله‌ای استاندارد و هم اندازه دهانه دودکش استفاده کنید.

  خروجی دودکش باید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن قرار داشته باشد. هرچه طول دودکش بیشتر شود، احتمال نشت گاز از آن نیز بیشتر می‌شود. این نکته را جدی بگیرید.

  استفاده از سه راهی و دودکش‌های مشترک برای وسایل شعله دار بسیار خطرناک است؛ چرا که احتمال نشت گاز در محیط را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

  کلاهکی که در انتهای دودکش وسایل گازسوز استفاده می‌شود حتما باید استاندارد و از نوع اچ باشد. همچنین هنگام راه‌اندازی وسایل گازسوز، حتما باید کلاهک‌ها کنترل و از باز بودن خروجی آنها مطمئن شوید.

  استفاده از آبگرمکن و بخاری، بدون دودکش، نوعی خودکشی است. برای این وسایل حتما از دودکش و کلاهک استاندارد استفاده کنید.

  دودکش‌های آکاردئونی، استاندارد و قابل اطمینان نیستند؛ چرا که هر لحظه ممکن است در آنها روزنه‌ای ایجاد شده یا از جای خود خارج شوند و گاز نشت کند.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس