کد خبر 1330051
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
ماجرای نجات "دختر برفی" چه بود؟

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ، از نجات جان "دختر برفی" در دهستان موگوئی خبر داد.

به گزارش مشرق، آفتاب کم کم غروب می‌کرد که به اورژانس دهستان موگویی از توابع استان چهارمحال و بختیاری، خبر رسید زنی باردار در روستای سرآقا سید دچار درد زایمان شده است.

همه ساله با بارش نخستین برف زمستانی محور دهستان موگویی با ۱۴ روستا بسته و کالاهای اساسی مورد نیاز سکنه منطقه پیش از بارش‌ها و آغاز فصل پائیز به منطقه ارسال می‌شود.

ماجرای نجات "دختر برفی" در شهرکرد +عکس

ماموریت نفس‌گیر نیروهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ، برای نجات جان مادر باردار آغاز می‌شود، اما بارش برف و وقوع پدیده کولاک، در محورهای سخت گذر روستا مانع از اعزام آمبولانس کمک دار شد.

پزشک و مامای مرکز بهداشت روستای"خویه" برای رفتن به روستا از راهداران کمک می‌گیرندو با سوار شدن به بولدوزر و پشتیبانی یک دستگاه لودر به جنگ برف، کولاک و کوهستان پر خطر در شب می‌روند.

ماجرای نجات "دختر برفی" در شهرکرد +عکس

مسیر یک ساعته در گردنه‌های برفی همراه با بوران و باد شدید، سخت‌تر از آن بود که بتوان از مسیر گذشت. بنابر این بولدوزر سوم از مسیر مقابل به سمت تیم امدادی حرکت کرد.

در حالیکه خطر سرمازدگی، اُفت فشار و اُکسیژن در ارتفاع سه هزار متری کوهستان و خطر سقوط به دره وجود داشت، اما پس از شش ساعت گروه اورژانس بولدوزر به روستای سرآقاسید رسیدند.

حشمت الله منصوری گفت: حدود ساعت ۱۱ شب بود که پزشک و ماما بر بالین بیمار رسیدند و مراقبت‌های اولیه را انجام دادند.

اما این تازه آغاز ماجرا بود؛ چراکه به دلیل چرخیدن نوزاد در شکم مادر، امکان زایمان در روستا وجود نداشت و خطر مرگ مادر ۲۸ ساله و نوزاد را تهدید می‌کرد.

ماجرای نجات "دختر برفی" در شهرکرد +عکس

منصوری می‌گوید: به سختی بالگرد از استان لرستان به دهستان موگویی اعزام شد و موفق شدیم مادر باردار را به بیمارستان امام صادق (ع) استان لرستان در شهرستان الیگودرز اعزام کنیم.

بالاخره بعد از ساعت‌ها تلاش مردم روستا، راهداران و کادر درمان اورژانس هوایی استان همجوار چهارمحا و بختیاری، فرزند پنجم این مادر جوان به دنیا آمد.

ماجرای نجات "دختر برفی" در شهرکرد +عکس

نوزاد بختیای "دختر برفی" لقب گرفت که در آستانه سالروز تولد حضرت زهرا (س) نامش را "زهرا سادات" گذاشتند؛ تولدی که یک و نیم میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت، اما طبق قوانین برای روستائیان رایگان محسوب می‌شود.

به گفته مسئولان حال عمومی مادر و کودک مساعد است.

مدد گرفتن از امکانات اورژانس هوایی سابقه طولانی در کشورمان ندارد. در گرفت و گیر عملیات‌های ۸ سال دفاع از میهن بود که ۲۳۰ هزار مجروح از طریق هوایی در خط مقدم به بالگردها و بعد از آن به بیمارستان‌ها منتقل شدند. بعد اتمام جنگ این دغدغه رسیدگی به مناطق کم برخوردار در مناطق سخت گذر بود.

ماجرای نجات "دختر برفی" در شهرکرد +عکس

بارش برف برای خیلی از روستائیان دو روی سکه بیم و امید است؛ ارتباط زمینی منطقه سراقاسید در ۶ماه دوم سال با مرکز شهرستان کوهرنک قطع است و تنها راه ارتباطی آن جاده خاکی از مسیر بزنوید به الیگودرز استان لرستان می‌باشد.

در شرایط عادی امدادرسانی در این منطقه با مسیر خاکی و پرخطر، ۱۲ ساعت طول می‌کشد که در شرایط برفی این مسیر بسیار زمان‌بر و پرخطر می‌باشد.

ماجرای نجات "دختر برفی" در شهرکرد +عکس

با توسعه خدمات اورژانس هوایی دسترسی اورژانس ۱۱۵ به مناطق سخت گذر و دور از دسترس امکان پذیر شد؛ روستای سرآقا سید در منطقه سخت گذر و کوهستانی شهرستان کوهرنگ و در ۱۴۰ کیلومتری شهرکرد واقع است.

بالگرد اورژانس چهارمحال و بختیاری در اسفند ماه سال ۹۷ برای اعزام بیمار به روستای دهدلی یکی از روستاهای صعب‌العبور شهرستان اردل اعزام شده بود که قبل از رسیدن به محل مأموریت دچار سانحه شد و پنج سرنیشین آن شامل دو خلبان، یک مهندس پرواز و دو تکنسین اورژانس جانباختند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    60 19
    انشالله قدم این فرشته کوچولو برای اسلام و مسلمین و مامان و باباش مبارک باشه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    34 41
    در حالی رضاخان ملعون این مردم بیچاره را وادار کرد در زمستان سخت اینجا اقامت کنند، که قبلا اجدادشان به قشلاق و گرمسیر می رفتند و بهار مجددا به اینجا باز می گشتند و محتاج صدقه و کمک دولت هم نبودند. خدا لعنت کند رضاخان پست فطرت را
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      35 31
      لعنت بر پهلوی و همه خائنان کشور چه در این دولت و چه حکومت شاه
    • عبدالله مومن IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      4 3
      علاوه بر پالونی ملعون، بر منفی زن های پوشک لیس او هم لعنتی ابدی باد !!! ههههههههههههههههههه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      3 3
      خیلی مغز فندقی هستی......
  • مریم IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    8 0
    به به مبارکا باد زهرا سادات/خدایا یه فرشته کوچولو هم به ما بده به ابروی فاطمه زهرا
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 0
    همیشه در تبلیغات عقب هستیم اگر الان این کار امداد رسانی در غرب و امریکا اتفاق افتاده بود همراه پرسنل امداد یک تیم مستندسازی هم می فرستادن برای تبلیغ و پز دادن به ملل دیگه ولی ما کارهای خوبمون رو مخفیانه انجام می دهیم اونوقت بی فرهنگ ها کارهای بد رو توی لایو اینستاگرامی میرن
  • نیما IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 0
    خداحفظ کند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 0
    خدا قوت. انصافا از این همه همدلی و کمک و انسانیت، آدم به وجد میاد. خدا یارتون. خدا اون خانم و خانواده گرامیشون رو حفظ کنه که تا حالا با این وضعیت اقتصادی، پنج فرزند تحویل ایران داده. به کوری چشم سلبریتی های سگ باز که میخوان نسل ایرانی منقرض بشه.
  • سید یوسف هاشمی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    10 4
    بنده ساکن همین استام چهار محال و بختیاری هستم استانی که فقیر ترین استان کشور محسوب می شود هر ساله ساکنان این مناطق که صعب العبور هستند همین مشکل را دارند خوب شما که میفرمایید اینقدر هزینه شده و رایگان هست چرا همین را صرف جاده سازی این مناطق نمیکنید تا هم مشکلی پیش نیاید هم مردم روستا نشین دچار استرس نشوند
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      جاده سازی شده. اما برف جاده را می پوشاند.
  • ازادباش IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 0
    اگر ما خرد داشتیم .نباید که در باتلاق فساد ودو رویی و دزدی فرو میرفتیم.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      ربط به «خرد» نداره... وجود فساد و دوروئی و... از نداشتن تقوا و دوری از دین هست
  • IT ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    aghl keh nabashad jan dar azab ast ineh, in mavared ra mibayad sezariyan ba barnamehriziye ghabli konand ta beh in noghtehe urganc baresad.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 0
    تولدش مبارک إن شاءالله زندگیش فاطمی باشه
  • ناشناس IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 1
    مگر چکار کردن که میلیارد و پانصد برای رفتن به یک روستا و زایمان یک خانم باردار هزینه شده باید گذاشت تولد لاکچری
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      یعنی باید بچه می مرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس