سناتور آمریکایی به نقل از ترامپ: پوتین می‌داند که بایدن ضعیف است

یک سناتور آمریکایی گفت، رئیس جمهور روسیه فهمیده که رئیس جمهور آمریکا ضعیف است و برای دنبال کردن تمایلات ژئوپولتیک خود هراسی از آمریکا ندارد.

به گزارش مشرق، «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی روز شنبه پس از ملاقات با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، انتقادات تندی را علیه ساکن جدید کاخ سفید مطرح کرد.

گراهام در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت او و ترامپ هر دو تأیید کردند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به‌عنوان فرمانده کل قوای این کشور یک فاجعه است و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این نگرانی را ندارد که بابت تمایلات ژئوپولتیکی که دارد با پاسخ جدی آمریکا مواجه شود.

این سناتور جمهوری‌خواه با اشاره به نشست خبری اخیر بایدن که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت گفت: «نشست خبری او از جنبه‌های مختلف یک فاجعه بود. او چهل سال در صحنه جهانی حضور داشته و در دوره [باراک] اوباما مسئول پرونده اوکراین بود».

گراهام گفت: «هرکسی در اوکراین این را می‌داند هنگامی که جو بایدن در تلاش بود این کشور را از فساد پاک کند، پسر خودش جزو هیأت مدیره شرکت بوریسما، فاسدترین شرکت گازی تمام جهان بود».

این قانون‌گذار آمریکایی مدعی شد:‌ «پوتین می‌داند در دوره بایدن می‌تواند به اوکراین حمله کرده و با مجازاتی روبه‌رو نشود. او فهمیده است که در دوره ترامپ نمی‌توانست به اوکراین حمله کند و بدون پاسخ بماند».

او در ادامه گفت:‌ «ترامپ امروز به من گفت، پوتین می‌داند که بایدن ضعیف است اما این را نمی‌داند که در سال ۲۰۲۴ دیگر بایدن این اطراف نخواهد بود. بنابراین رئیس جمهور ترامپ امروز گفت اگر روس‌ها به اوکراین حمله کنند، در واقع این امکان را از بین می‌برند که روابطی عادی با رئیس جمهور آینده [آمریکا] داشته باشند که از دید من [حرف ترامپ] ملاحظه بسیار عاقلانه‌ای بود».

گراهام گفت: «این پیام من به بایدن است: تو ادعا می‌کنی که جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند به تو کمکی کنند. این حرف درست نیست. باید کاری را انجام دهی که ما بتوانیم در آن به تو کمک کنیم. چرا ما به‌جای حمله [روسیه]، بابت استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین تحریم اعمال نمی‌کنیم».

این سناتور آمریکایی افزود: «همه تحریم‌های دموکرات‌ها بعد از حمله آن‌ها انجام شده است. بیایید همین حالا پوتین را تنبیه کنیم و چرا لایحه‌ای مانند آنچه سناتور کورنین مطرح کرد را معرفی نمی‌کنیم و کاری را که برای بریتانیایی‌ها در اوایل جنگ جهانی دوم انجام دادیم برای اوکراینی‌ها انجام نمی‌دهیم: مقادیر بی‌شماری سلاح بفرستیم تا مطمئن شویم نتیجه حمله روسیه به اوکراین، جنازه روس‌ها خواهد بود».

او در پایان گفت: «بایدن نمی‌تواند سیاست‌های خود را درخصوص مسائل انرژی تنظیم کند. او نمی‌تواند سیاست‌های خود درباره مرزها را تنظیم کند زیرا او یک چپ‌گرا است. او می‌تواند سیاست‌هایش درباره اوکراین را تنظیم کند ولی وقت در حال اتمام است».

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد.

هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس