کد خبر 1329325
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
روده

پیچیدگی باورنکردنی روده و اهمیت آن برای سلامت کلی ما موضوعی است که منجر به افزایش تحقیقات در جامعه پزشکی شده است.

به گزارش مشرق، پیچیدگی باورنکردنی روده و اهمیت آن برای سلامت کلی ما موضوعی است که منجر به افزایش تحقیقات در جامعه پزشکی شده است. مطالعات متعدد در دو دهه گذشته ارتباط بین سلامت روده و سیستم ایمنی، خلق و خو، سلامت روان، بیماری‌های خود ایمنی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌های پوستی و سرطان را نشان داده‌اند. زمانی، سیستم گوارش ما یک سیستم بدن نسبتاً «ساده» در نظر گرفته می‌شد که اساساً از یک لوله طولانی تشکیل شده بود تا غذا از آن عبور کند، جذب شود و سپس دفع شود. اصطلاح «میکروبیوم روده» به طور خاص به میکروارگانیسم‌هایی که در روده شما زندگی می‌کنند اشاره دارد. یک فرد حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گونه مختلف باکتری در دستگاه گوارش خود دارد. در حالی که برخی از میکروارگانیسم‌ها برای سلامتی ما مضر هستند، بسیاری از آنها برای یک بدن سالم بسیار مفید و حتی ضروری هستند.

به گفته دکتر EM Quigley در مطالعه خود بر روی باکتری‌های روده در مجله گوارش و کبد، وجود طیف گسترده‌ای از این باکتری‌های خوب در روده شما می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی شما را تقویت کند، علائم افسردگی را بهبود بخشد، به مبارزه با چاقی کمک کند و مزایای متعدد دیگر.

* ۷ نشانه روده ناسالم

بسیاری از جنبه‌های زندگی مدرن مانند سطح بالای استرس، خواب کم، خوردن غذاهای فرآوری شده و با قند بالا و مصرف آنتی بیوتیک‌ها همگی می‌توانند به میکروبیوم روده ما آسیب بزنند. این به نوبه خود ممکن است بر سایر جنبه‌های سلامتی ما مانند مغز، قلب، سیستم ایمنی، پوست، وزن، سطح هورمون‌ها، توانایی جذب مواد مغذی و حتی ایجاد سرطان تأثیر بگذارد. راه های مختلفی وجود دارد که یک روده ناسالم ممکن است خود را نشان دهد. در اینجا هفت مورد از رایج ترین نشانه‌ها آورده شده است:

۱. ناراحتی معده
اختلالات معده مانند گاز معده، نفخ، یبوست، اسهال و سوزش سر دل همگی می‌توانند نشانه‌هایی از روده ناسالم باشند. روده متعادل در پردازش غذا و دفع مواد زائد با مشکل کمتری مواجه خواهد شد.

۲. رژیم غذایی با قند بالا
رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قندهای افزوده شده می‌تواند میزان باکتری‌های خوب را در روده شما کاهش دهد. این عدم تعادل می‌تواند باعث افزایش میل به مصرف قند شود که می‌تواند به روده شما آسیب بیشتری وارد کند. مقادیر بالای قندهای تصفیه شده، با افزایش التهاب در بدن مرتبط است. التهاب می‌تواند پیش ساز تعدادی از بیماری‌ها و حتی سرطان‌ها باشد.

۳. تغییر وزن ناخواسته
افزایش یا کاهش وزن بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا عادات ورزشی ممکن است نشانه‌ای از روده ناسالم باشد. روده نامتعادل می‌تواند توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی، تنظیم قند خون و ذخیره چربی را مختل کند. کاهش وزن ممکن است به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO) باشد، در حالی که افزایش وزن ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا تمایل به پرخوری به دلیل کاهش جذب مواد مغذی باشد.

۴. اختلالات خواب یا خستگی مداوم
روده ناسالم ممکن است به اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا بد خوابی کمک کند و در نتیجه منجر به خستگی مزمن شود. اکثر سروتونین بدن، هورمونی که بر خلق و خو و خواب تأثیر می‌گذارد، در روده تولید می‌شود. بنابراین آسیب روده می‌تواند توانایی شما را برای خواب خوب مختل کند. برخی از اختلالات خواب نیز با خطر فیبرومیالژیا مرتبط است.

۵. تحریک پوست
بیماری‌های پوستی مانند اگزما ممکن است مربوط به روده آسیب دیده باشد. التهاب روده ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی غذایی ممکن است باعث افزایش نشت پروتئین‌های خاص به بدن شود که به نوبه خود می‌تواند پوست را تحریک کند و باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند اگزما شود.

۶. شرایط خود ایمنی
محققان پزشکی به طور مداوم در حال یافتن شواهد جدیدی از تأثیر روده بر سیستم ایمنی هستند؛ تصور می شود که یک روده ناسالم ممکن است التهاب سیستمیک را افزایش و عملکرد صحیح سیستم ایمنی را تغییر دهد. این می‌تواند منجر به بیماری‌های خود ایمنی شود، جایی که بدن به جای مهاجمان مضر به خود حمله می‌کند.

۷. عدم تحمل غذایی
عدم تحمل غذایی نتیجه مشکل در هضم برخی غذاها است (این با آلرژی غذایی متفاوت است که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی غذاها ایجاد می‌شود). تصور می شود که عدم تحمل غذایی ممکن است ناشی از کیفیت پایین باکتری در روده باشد. این  معضل می‌تواند منجر به مشکل در هضم غذاهای محرک و علائم ناخوشایندی مانند نفخ، گاز، اسهال، درد شکم و حالت تهوع شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلرژی غذایی ممکن است با سلامت روده نیز مرتبط باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    26 2
    شفا الله کل مریض بحق علی بن ابی طالب علیه السلام
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      4 0
      آمین
  • سحر IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    فلفل دلمه ای سبز را نخورید.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      سلام ببخشید مگه فلفل دلمه ای سبز چه ضرری داره میشه توضیح بدید لطفا چون من زیاد میخورم
  • محمد IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 4
    عالی بود.. ممنون از راهنمایی. و نظرتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس