امیر عبداللهیان نمایه

وزارت امور خارجه روسیه درباره دیدار ورزای خارجه روسیه و ایران نوشت، دو طرف تأکید کردند سفر رئیس جمهور ایران به روسیه برگ جدیدی در توسعه روابط دوجانبه محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و درباره طیف گسترده‌ای از مسائل گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای نوشت، دو طرف تأکید کردند که سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به مسکو برگ جدیدی در توسعه روابط دوجانبه و عامل تعمیق بنیان‌های مستحکم همکاری‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود.

در این بیانیه آمده است، در این دیدار، مسائل مختلف مسیاسی، جنبه‌های مختلف توسعه همکاری‌های ایران و روسیه از جمله توسعه گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و مسائل بشردوستانه، با تأکید بر اجرای پروژه‌های مشترک کلیدی به بحث گذاشته شد.

این بیانیه می‌افزاید، در خلال این گفت‌وگو، درخصوص تقویت همکاری در زمینه مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا بر پایه گفت‌وگو میان وزارتخانه‌های مربوطه توافق شد.

بیانیه وزارت امور خارجه روسیه درباره دیدار لاوروف و امیرعبداللهیان

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه می‌نویسد، در این دیدار، به وضعیت پیرامون برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) توجه دقیقی شد. این توافق همچنان مهم‌ترین توافق در زمینه منع اشاعه است. هردو طرف بر عزم خود برای تداوم گف‌وگوها در وین به منظور احیای توافق هسته‌ای به شکل اولیه آن بدون هیچ کم و زیادی تأکید کردند.

در پایان این بیانیه آمده است، لاوروف و امیر عبداللهیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل منطقه‌ای از جمله در حوزه‌های افغانستان، سوریه، قفقاز جنوبی و دریای خزر را ابراز داشتند.

علاوه بر دیدار امروز وزرای امور خارجه ایران و روسیه، آیت‌الله رئیسی و «ولادیمیر پوتین» دیروز (چهارشنبه) در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در توئیتی درباره این دیدار نوشت: «در دیدار مهم، صمیمانه و طولانی مدت دکتر رئیسی و پوتین در کرملین، مناسبات تهران و مسکو در مسیر جدید، متنوع و پرشتاب قرار گرفت.در فصل نوین مناسبات، همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد».

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که روسای دو کشور بر ترسیم نقشه راه بلندمدت توافق کردند، خاطرنشان کرد: «جهان آینده بر پایه چندجانبه گرایی می‌چرخد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس