ترامپ نمایه

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت که خروج یکجانبه واشنگتن از برجام یک اشتباه بود و دولت پیشین آمریکا با انجام این کار ائتلاف بین‌المللی را از دست داد.

به گزارش مشرق، «موشه یعلون» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه آلمانی «دویچه‌وله» تأکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده با خروج یکجانبه از برجام، ائتلاف جهانی را از دست داد.

یعلون با یادآوری اینکه در زمان حصول توافق برجام از جمله مخالفان آن توافق هسته‌ای بوده تصریح کرد که کنار گذاشتن این توافق در حال حاضر دردساز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بازی با عنصر «زمان» در مذاکرات وین؛ ضرب‌الاجل‌هایی که از رو نمی‌روند

یعلون در این خصوص گفت: «من فکر می‌کنم که برجام سال ۲۰۱۵ اشتباه تاریخی بود اما در عین حال یک به واسطه فشارهایی که به رژیم ایران وارد می‌کرد یک فرصت محسوب می‌شد».

این مقام سابق رژیم صهیونیستی سپس با انتقاد از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از آن توافق حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ ادامه داد: «ایده رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ برای خروج از این توافق (برجام) یک اشتباه دیگر بود زیرا وقتی رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت، هیچ طرح جایگزین (طرح ب) وجود نداشت و در حقیقت او (با خروج از برجام) این توافق را نقض کرد».

یعلون در ادامه افزود: «ترامپ با این کار ، ائتلاف جهانی را از دست داد و ایران این بهانه را برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بدون محدودیت پیدا کرد».

حدود یک ماه پیش نیز، یعلون در کنفرانس امنیتی روزنامه «هاآرتص» با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام به تشویق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی گفت که خروج از برجام یک اشتباه بوده است که با تشویق و تمجید نتانیاهو اتخاذ شد.

اظهارات یعلون در حالی مطرح شده است که اخیراً رسانه‌ها از چند دستگی و اختلاف میان صهیونیست‌ها در قبال موضوع هسته‌ای ایران گزارش می‌دهند.

اواسط دی ماه، وبگاه صهیونیستی «دبکا» گزارش کرد که مقام‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول کسانی هستند که معتقدند که بایستی با نتیجه مذاکرات وین همراه بود.

از طرف دیگر، گروه دوم، کسانی مانند «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود که آنها هم جزو طرفداران توافق هسته‌ای هستند با این تفاوت که می‌گویند تل‌آویو بایستی روی متن نهایی توافق مذاکره اثر گذاشته و تغییراتی در آن اعمال کند و گروه سوم می‌گویند برجام تنها در صورتی قابل قبول است که این توافق بازنویسی شده و در مفاد آن تغییرات محسوسی ایجاد شود.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی اخیراً نوشت که یعلون که در زمان امضای برجام با آن به شدت مخالف بود، اخیراً به این باور رسیده که تصمیم ترامپ به تشویق نتانیاهو برای خروج از برجام یک اشتباه بزرگ بوده است.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و پس از آن به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    3 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس