ترامپ

یک روزنامه آمریکایی نوشته دنیا به دلیل خروج آمریکا از برجام ممکن است مجبور شود همزیستی با ایران هسته‌ای را یاد بگیرد.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی نوشته با توجه به خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام ممکن است لازم باشد دنیا زیستن با ایران هسته‌ای را یاد بگیرد.

«ماکس بوت»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست در یادداشتی در این روزنامه که امروز دوشنبه منتشر شده از تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای به عنوان «فاجعه‌بارترین خطای محاسباتی سیاست خارجی بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳» یاد کرده است.

بوت نوشته ایران به موجب توافق هسته‌ای برجام، ۹۷ درصد از ذخایر سوخت هسته‌ای خود را کنار گذاشت و ظرفیت غنی‌سازی خود را به ۳.۶۷ درصد رساند.

به نوشته واشنگتن‌پست، خروج دونالد ترامپ از برجام به ایران اجازه داده برنامه هسته‌ایش را احیا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر مجاز در برجام است.  علاوه بر این، ایران ظرفیت غنی‌سازی خودش را اکنون به ۶۰ درصد رسانده است.

واشنگتن‌پست در ادامه یادآور شده حتی مقام‌های امنیتی اسرائیل که اکثر آنها با توافق هسته‌ای برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» مخالفت می‌کردند هم اکنون اذعان می‌کنند که خروج از این توافق اثرات معکوس داشته است.

او نوشته «موشه یعلون»، وزیر دفاع (جنگ) «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ماه گذشته اعتراف کرد: «اگر نگاهی به سیاست‌گذاری‌ها در قبال ایران در یک دهه گذشته بیندازیم، اصلی‌ترین اشتباه خروج دولت آمریکا از این توافق بود.»

طبق این گزارش، «تامیر پادرو»، رئیس اسبق سازمان جاسوسی موساد هم از خروج آمریکا از این توافق به عنوان «یک تراژدی» یاد کرده است. «اسحاق بن اسرائیل»، رئیس آژانس فضایی اسرائیل هم در مصاحبه‌ای گفت: «تلاش‌های نتانیاهو برای تشویق دولت ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای، بدترین اشتباه راهبردی تاریخ اسرائیل بود.»

ماکس بوت از اینکه این مقام‌های رژیم صهیونیستی اکنون زبان به اعتراف گشوده‌اند گلایه کرده و نوشته است: «اینها را حالا دارند به ما می‌گویند.»

نگارنده روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه به گزینه‌های نظامی ادعایی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بمباران برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و نوشته او در گذشته چنین اقدامی را اقدامی کم‌ضررتر از هسته‌ای شدن ایران می‌دانسته اما در حال حاضر نظرش عوض شده است.

او می‌نویسد: «ایران، به عنوان کشورش با ۸۵ میلیون نفر جمعیت بسیار بزرگتر و قوی‌تر از دشمنانی است که آمریکا نتوانست در عراق و افغانستان به آنها غلبه کند. ضمن آنکه برنامه هسته‌ای ایران به مراتب پیشرفته‌تر از برنامه‌های هسته‌ای عراق یا سوریه است که اسرائیل در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ آنها را بمباران کرد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 1
    ایران باید یک قدرت هسته ای باشد و دنیا هم باید با این موضوع کنار بیاد حال خوشایند آمریکا و رژیم جعلی غصبی تازه تاسیس اسرائیل هم. نباشد ، ما برای تولید قدرت هیچگاه از کسی اجازه نگرفته ایم و نخواهیم گرفت ..
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    4 0
    دنیا قانون جنگل حکم فرماست به حکم قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است ، صنعت هسته ای و تسلیحات اتمی باز دارندگی فوق العاده بالایی دارند ایران باید یک قدرت اتمی بشود باید قوی و قدرتمند شویم ، هر نوع تسلیحاتی که دشمنان ایران دارند ما نیز باید بهترینش رو داشته باشیم ..
  • NL ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    هیچ همزیستی در کار نیست تا به امروز تروریست هسته ای نداشته ایم و نخواهیم داشت
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    نباید مذاکره کنیم حداقل تا یک سال دیگه چون اونها سه سال خارج شدن کلی خسارت به اقتصاد ما ردند و ما هم باید عقر ماندگی در علم هسته ای را جبران کنیم
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    رفت و امد کشتی ها در تنگه هرمز مراقبت و بازرسی ویژه ای را میطلب بخصوص در رابطه امریکا و اسراییل. هر لحظه میتواند ابستن حوادث شرور امیزی باشد.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • آریا IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    ایران در دویست و پنجاه سال گذشته و از ابتدای قاجاریه همیشه مورد طمع بیگانگان بوده و هر زمان که در موقعیت ضعف بوده گوشه‌ای از پاره تن کشورمان را جدا کرده اند ، بهترین مدرک هم جدا کردن بیش از یک میلیون کیلومتر مربع از کشور طی دویست سال گذشته است . ثروت خدادادی و موقعیت فوق العاده استراتژیک ایران اگرچه ابزاری قدرت ساز است اما در صورت ضعف حاکمیت یکی از دلایل طمع بیگانگان به کشورمان می باشد بنابراین باید با تولید سلاح هسته‌ای یکبار برای همیشه دندان طمع متجاوزان و عوامل تجزیه طلبشان را از ریشه بکشیم . جاویدان ایران ...
  • علی خان IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    عین امضای من هست ، فقط کمی نوامضای ترامپ خمیده ولی ماله من نوکش راست است و رو به هوا . جالبه ها .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس