"بخش بالادستی نفت و گاز" در صف اول توافقات انرژی ایران و روسیه

امضای اسناد همکاری بین ایران و روسیه در بخش‌های مختلف مرتبط با انرژی، خبر مهمی بود که وزیر نفت اعلام کرد.

به گزارش مشرق، روز گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این کشور سفر کرد. در کنار ده‌ها موضوع مختلفی که دو کشور مدنظر داشته‌اند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد، مباحث مرتبط با انرژی، از اصلی‌ترین مباحث راهبردی برای ارتقای سطح روابط تجاری دو کشور بوده است.

جواد اوجی، وزیر نفت صبح امروز دستاوردهای سفر به روسیه را در بخش نفت و گاز تشریح کرد.

خلاصه مهم‌ترین بخش‌های سخنان وزیر نفت در خصوص نتیجه سفر به روسیه:

* یکی از پربارترین سفرها بود و بسیار بیشتر از آنچه انتظار داشتیم، حاصل شد

* توافق‌های بسیار خوبی در زمینه مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی و گازی، احداث پتروپالایشگاه، انتقال فناوری و تجهیزات فناورانه امضا شد

* نقشه راه جامع همکاری مشترک ایران و روسیه در تمام زیرمجموعه‌های نفت و انرژی تدوین شد

* شرکت‌های توانمند روسی علاقمندی خود را برای همکاری اعلام کردند

* مردم اثرات توافق‌های نفتی با روسیه را به زودی خواهند دید

اوایل هفته‌جاری، تیمی از شرکت‌ملی نفت که راس آن، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود، راهی روسیه شده و مذاکرات فشرده‌ای را با تیم‌های روسی پشت سر گذاشتند و در نتیجه این مذاکرات، با حضور وزیر نفت، تفاهم‌نامه‌ها و اسنادی به امضا رسید که محور مهم‌ترین این تفاهم‌ها و اسناد به امضا رسیده که در برخی موارد به قرارداد قطعی در همین سفر منجر شده، توسعه میادین گازی و نفتی کشور با همکاری طرف‌های روس به صورت سرمایه‌گذاری، پیمانکاری و انتقال فناوری است.

همچنین، همکاری مشترک در زمینه تأمین تجهیزات مورد نیاز در توسعه صنعت نفت و گاز کشور یکی دیگر از بندهای توافق‌های فی‌مابین بوده است.

استفاده از ظرفیت‌های روسیه که کشوری توانمند در عرصه فناوری نفت و گاز و همچنین از دارندگان بزرگترین منابع گازی و نفتی جهان بوده و از سوی دیگر، بیشترین ارتباطات را در بازار آسیا و اروپا در صادرات نفت و گاز و خدمات فنی و مهندسی دارد، فرصت مغتنمی برای کشورمان است. از سوی دیگرموقعیت ژئوپلیتیک ایران، ظرفیت‌های بکر جذب سرمایه و توسعه در صنعت نفت و گاز کشورمان و همچنین دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز، روسیه را مجذوب بازار و ظرفیت‌های ایران کرده و فرصتی که در سایه دیپلماسی موثر انرژی در دولت سیزدهم به وجود آمده، نیازمند توجه بیش از پیش تصمیم‌گیران کشور و مدیران اجرایی است تا ظرفیت‌های بالقوه ارتباط موثر ایران و روسیه در بخش نفت و گاز، بالفعل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    0 0
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس