کد خبر 1328138
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
تحقق بسیاری از درآمد‌های مالیاتی با هوشمند سازی نظام مالیاتی/ افزایش ۳ برابری درآمد‌های مالیاتی با قوانین فعلی امکان پذیر است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور باید یک آسیب‌شناسی، انجام و مالیات بر عایدی سرمایه با تأخیر اجرا شود.

به گزارش مشرق، مسعود خوانساری امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مراجع رسمی، مشخص شد که وضعیت تولید و تجارت در کشور کمی رونق گرفته و نسبت به گذشته بهتر شده و شاهد افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی و ۳.۳ درصدی تولید ناخالص بوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کماکان با تورم بالایی مواجه هستیم که مانع بزرگی برای تولید و ثبات اقتصادی در کشور است و از سوی دیگر معیشت خانوارها را نامناسب کرده است.

خالص حساب سرمایه ۶۳ درصد تضعیف شده است

وی افزود: همچنین طبق آمار بانک مرکزی شاهد افزایش تراز منفی حساب سرمایه هستیم؛ بر این اساس خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری، منفی ۶.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد تضعیف شده است که احتمال تشدید خروج سرمایه را به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

دلال‌ها و پردرآمدها همچنان نباید مالیات بدهند؟!

خوانساری گفت: علی‌رغم سقوط لیر (پول ملی ترکیه) اما باز هم ایرانی‌ها رتبه اول را در خرید خانه در ترکیه به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ها، ارزش لیر همچنان سقوط خواهد کرد. این نگرانی وجود دارد که چرا ایرانی‌ها همچنان به دنبال خرید ملک در ترکیه هستند؟ دولت حتماً باید این مسئله را آسیب‌شناسی کند که چرا با این شدت شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

وی تصریح کرد: در شرایط خروج سرمایه از کشور آیا اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به نفع کشور است؟ اگر اجرای این سیاست به صلاح نیست، دولت آن را کمی به تأخیر بیندازد زیرا وقتی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نداریم، خروج سرمایه بسیار خطرناک است.

رشد سرمایه‌گذاری در سال جاری منفی بود

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری نامناسب در کشور گفت: رشد سرمایه‌گذاری در دو فصل سال ۱۴۰۰ منفی بوده که در فصل دوم به شدت اُفت کرده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، امنیت سرمایه‌گذاری مهمترین عامل عدم سرمایه‌گذاری در کشور است. همچنین نبود ثبات اقتصادی و نداشتن محیط کسب و کار مناسب از دیگر عوامل است.

خوانساری همچنین به ارتباط ایران با کشور چین اشاره کرد و گفت: بار دیگر مباحثی در مورد ارتباط بین ایران و چین مطرح شده است. در هر حال ما نباید تحت تأثیر یکسری مسائل قرار بگیریم. همانطور که ارتباط با غرب مهم است، شرق هم دارای اهمیت است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام می‌دهد. اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید واقع‌بینانه عمل کند و ضمن اینکه در مورد انعقاد درست پیمان‌ها هشدار می‌دهد که یک رابطه برد – برد وجود داشته باشد اما نباید تحت تأثیر شبهات قرار گیرد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد نمایندگان مجلس گفت: در دو روز گذشته مباحثی بین مجلس و اتاق بازرگانی به وجود آمد که بحث‌های خوبی نبود. در تقابل قرار گرفتن مجلس و اتاق آن هم در این شرایط درست نیست. اینکه قرار باشد بین بخش خصوصی و مجلس تعارض و اختلافی سر بگیرد، خطرناک است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اعلام می‌کنم بدون همکاری با سه قوه، بخش خصوصی نمی‌تواند موفق باشد. دست خود را به پیشگاه سران سه قوه، دراز و اعلام می‌کنیم که با همدلی می‌توانیم کارها را جلو ببریم.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر تحریم‌ها لغو شوند و به تبعیت از آن کسب و کارها رونق بگیرد و با اشتغالزایی بیشتر مردم راحت‌تر زندگی کنند و آینده بهتری پیش‌روی کشورمان و مردم قرار گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • علی خان IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    16 6
    ی شسینا خریدم ۵۰ میلیون تومن ، که افزایش سرمایه عجیب داده الان در ی ماه فقط در ی ماه ۲۲ میلیون تو زیان کردم ، اگه میخواهی برو ی نگاه به این سهم بنداز ببین چه بلا سرم آورده ، تپکو خریدم با ۷۰ درصد زیان فروختم ،، ۳۵ میلون تپکو خریدم در ۸میلیون تومن فروختم . بعد دوسال بستن سهم
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      13 4
      خوب دوست عزیز شما هیچی از بورس بلد نیستی رفتی تپکو و تامین اجتماعی ضرر ده رو با قیمت بالا خریدی الان دولت باید به از بیت المال به شما پرداخته کنه چون طمع کار بودی و بدون دانش وارد بورس شدی ؟
  • 1 IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 20
    این پیروزی فرخنده بر مسئولین مبارکباد
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    8 1
    الان تو ایران اونهایی که خوب پول دارند اینجا براشون واقعا بهشت هست .طرف ماشین خریده سه ماه پیش 800میلیون امروز با دویست میلیون سود فروخته یک میلیارد تومن .فلان ماشین شاسی بلند رو سایت بهمن موتور فروش فوق العاده گذاشته 700میلیون اگر برنده بشی حدود یک میلیارد ماشین رو ازت میخرن .طرف زمین خریده تو شمال دوسال پیش متری 500تومن الان متری سه میلیون نمی فروشه .نه مالییاتی پرداخت می کنند نه جایی حسابرسی میشه اموالشون.در مقابل کارگر وکارمند وبازنشسته با زیر 5.میلیون حقوق هرروز باید زیر بار تورم له بشه.
  • milad IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 8
    اینا نتیجه دخالت و تصمیم گیری افراد بی سواد و بی تخصص در همه زمینه ها و کنارگذاشتن و فراری دادن افراد با سواد و باتخصص هست.انقلابی بودن و مذهبی بودن هرگز ملاک شایستگی نیست بلکه سواد و تخصص حرف اول رو میزنه.برای فهم اوضاع مملکت یک نگاه به افراد بی سوادی و بی تخصصی کنید که پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 صرفا با رانت و فامیل بازی به قدرت رسیدن .امثال زاکانی و علی عسگری و ...
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      15 1
      تخصص و تعهد هر دو مهمه و الا دولت قبل پر بود از افراد تحصیل کرده و به زعم شما باسواد
    • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      طرف معاون وزیر رفاه اومده خط فقر غذایی رو تعریف کنه نمیدونه به کالری یا کیلو کالری میگه خانواده ۴ نفره در تهران با ۴ میلیون تومن بالای خط فقر مرزهای بی سوادی تو این دولت جابجا شده
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    6 1
    به نظر شما در تقابل سرمایه داری (دلالی) در ایران و عمیقتر شدن شکاف طبقاتی، اولویت با کدام است؟ اگر قرار باشد با اخذ مالیات حداقلی بر عایدی، عده ای از کشور فرار کنند، چه راهکار عادلانه ای برای پرداخت مالیات و جلوگیری از سوداگری وجود دارد؟
  • س و IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 3
    دولت مقصر اصلی خروج سرمایه از کشور هست چرا که مانع تراشی دولت برای دریافت مالیات خانه خالی و غیره مردم رو وادار به سرمایه گذاری برای خرید ملک به ترکیه انجام شده والا کسی بدش نمیاد تو کشور خود سرمایه گذاری کنه اما دولت مانع میشه هی میگه مالیات مالیات خانه خالی و از این حرف ها ی بی هوده که ضررش من سهام دار باید بپردازم الان هم دولت خودش کشیده کنار مردم رو مقصر اصلی نشون بده.
  • حسین IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 1
    دولت اگر نتونه جلوی قاچاق سرمایه را بگیره و یقه کسانی را که اینجا با سوار شدن بر تورم خون مردم را در شیشه کرده و الان با پر رویی تمام میگن سرمایه از کشور خارج می‌کنیم ، بگیره. اون دولت باید برف بوق بزنه و حرف از اقتدار بهش نمیاد. القصه، باید با قاچاق سرمایه برخورد شدید بشه و از همه خصوصا دانه درشت‌هایی که با تورم خودشان را رشد داده‌اند، مالیات گرفته بشه
  • احمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 2
    اولاً قرار بود چیزی به برجام گره نخورد اما ظاهراً دوباره بعضی دوستان مشغول گره زدن سفره مردم به برجام هستند. دوماً حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود آمریکا خبیث تر از آن است که اجازه معامله با ایران را بدهد لذا خیلی دل به رفع تحریم نبندید!! سوماً قرار بود دولت سیزدهم مشکلات اقتصادی را به مرور کاهش دهد که تا آلان خبری نشده یا لااقل اثر قابل توجهی در سفره مردم نداشته. چهارماً قرار بود آیت اله رئیسی ظرف دو ماه به بورس سر و سامان دهد اما تا آلان که 4 ماه گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده.
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 0
    اینها بهانه ست ، 4 درصدی ها باید مالیات بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس