انسداد ۱۳۰۰ محور روستایی به دلیل برف و سیلاب و بازگشایی۶۰۰ جاده/۷۰۰ باب راهدارخانه در آماده‌باش

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری گفت: از شب گذشته تاکنون ۱۳۰۰ محور روستایی مسدود شد که ۱۰۰۰ جاده به دلیل بارش برف و ۳۰۰ محور هم در جنوب کشور به دلیل آبگرفتگی مسدود بود.

به گزارش مشرق، ‌فرهاد مهریاری درباره آخرین وضعیت راهداری در محورهای کوهستانی و برفگیر و بازگشایی محورها توسط راهداران‌ اظهار داشت: از ابتدای ورود این دو سامانه بارشی که همزمان در شمال و شمال‌غرب همچنین جنوب کشور فعال بوده و است، عملیات راهداری در محورها را آغاز کردیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در حال حاضر تاکنون ۲۰ استان درگیر باران و برف هستند و ۶ استان هم درگیر سیلاب و بارندگی شدید هستند.

انسداد ۱۳۰۰ جاده‌ روستایی به دلیل برف و سیلاب/‌۶۰۰ محور روستایی باز شد

وی گفت: از شب گذشته تاکنون ۱۳۰۰ محور روستایی مسدود شده بود که یک‌هزار محور بر اثر شدت برف و کولاک مسدود و ۳۰۰  محور هم در جنوب کشور به دلیل آبگرفتگی مسدود بود که از این ۱۳۰۰ جاده تاکنون ۶۰۰ جاده روستایی با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شده است و بقیه جاده‌ها هم به سرعت توسط راهداران با کاهش بارش‌ها بازگشایی می‌شود.

انسداد ۱۳۰۰ محور روستایی به دلیل برف و سیلاب و بازگشایی۶۰۰ جاده

فعالیت ۶۵۰۰ نفر راهدار با ۵۰۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در جاده‌ها

مهریاری ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از راهداران‌ بیست و چهار ساعته در جاده‌ها استقرار دارند،   بیش از ۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین را به کار گرفته‌ایم تا شبانه‌روزی در سه روز گذشته در جاده‌ها فعال باشند و محورهای مسدود را باز کنند.

۲۲ جاده غیر شریانی مسدود است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت راه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲ محور غیرشریانی و فرعی در کشور مسدود است که اغلب به خاطر حفظ ایمنی، این محورهای غیرشریانی را مسدود اعلام کرده‌ایم تا برف و کولاک آنها فروکش کند و سپس پاکسازی کنیم.  

انسداد ۱۰ محور شریانی

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر همچنین ۱۰ محور شریانی نیز مسدود است که در این باره می‌توان به محورهایی نظیر کندوان، آزادراه تهران - شمال، جاده سنندج - کامیاران و محور سنندج - مریوان‌ اشاره کرد که به دلیل کولاک و بارش سنگین برف مسدود است.

مهریاری افزود: همچنین درگان به ایرانشهر، جاده زهگلوت به ایرانشهر و ریگان-ایرانشهر نیز به دلیل بروز سیلاب مسدود است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به انسداد محور بندر خمیر به بندر لنگه و در ادامه به بندرعباس گفت: همچنین محور خرم‌آباد - پل زال به دلیل طغیان رودخانه و تخریب جاده توسط سیل، مسیر مسدود است.

آماده‌باش ۷۰۰ باب‌ راهدارخانه‌/ اقامت مسافران‌در راهدارخانه‌ها با کمک هلال‌احمر

وی درباره آماده‌سازی راهدارخانه‌ها در محورهای کوهستانی اظهار داشت: در این مدت تعداد ۷۰۰ باب راهدارخانه برای خدمت به مسافران و راهداران آماده‌سازی شده است، ‌راهداران بارگیری شن و نمک را در راهدارخانه‌ها انجام می‌دهند، ضمن آنکه در راهدارخانه‌ها محل‌هایی گرم برای اسکان مسافران در راه مانده درنظر گرفته‌ایم و طی هماهنگی با هلال‌احمر، اکیپ‌های هلال‌احمر در کنار راهداران در محل‌های اقامت مسافران در راه مانده به راهداران کمک می‌کند.

۴۵ هزار تن شن‌پاشی‌ و نمک‌پاشی در جاده‌های ۲۰ استان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در این چند روز چندین بار در بسیاری از محورهای برفگیر، شن‌پاشی و نمک‌پاشی انجام شده است، اظهار داشت: در این مدت بیش از چندین بار برخی محورهای برف‌خیز برف‌روبی شد و ۴۵ هزار تن شن و نمک‌پاشی در این ۲۰ استان دارای برف و باران انجام گرفت.  

انسداد ۱۳۰۰ محور روستایی به دلیل برف و سیلاب و بازگشایی۶۰۰ جاده

مهریاری با اشاره به اینکه روز پنج‌شنبه ۳۰ دی نیز سامانه دیگری وارد کشور می‌شود، گفت: این آمادگی در راهداران ایجاد شده است که تا پایان وقت فردا ۲۸ دی عملیات راهداری را انجام دهند و محورهای مسدود باز شود، روز چهارشنبه ۲۹ دی تجدید قوایی داشته باشند و بازسازی و آماده‌سازی انجام شود تا مجدداً برای روز پنج‌شنبه ۳۰ دی و انجام عملیات راهداری در جاده‌ها آماده شویم.

تأثیر سیلاب بر جاده‌های ۵ استان و انسداد ۶ محور شریانی

وی همچنین درباره تأثیر بارش‌ها بر جاده‌های استان‌های جنوبی کشور بیان کرد: عمده سیلاب در پنج استان داریم که شامل کرمان (خصوصاً کرمان جنوب)، خراسان جنوبی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان‌ است.  

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: در حال حاضر در این پنج استان تعداد ۶ مسیر شریانی مسدود وجود دارد، همچنین برخی محورهای روستایی نیز مسدود است.

زنجیرچرخ از ضروریات سفر در جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر/راننده‌ها مراقب سیلاب باشند

مهریاری ضمن توصیه به مسافران بابت خودداری از انجام سفرهای غیرضروری بیان کرد:‌ مسافران حتماً قبل از انجام سفر خصوصاً در محورهای کوهستانی و برفگیر نسبت به کسب اطلاعات جاده و شرایط جوی از سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها اقدام کنند.

انسداد ۱۳۰۰ محور روستایی به دلیل برف و سیلاب و بازگشایی۶۰۰ جاده

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود مسافران حتما تجهیزات زمستانی خصوصاً زنجیر چرخ به همراه داشته باشند، این بسیار مهم است، یکی از دلایل اصلی گرفتاری مسافران در جاده‌ها نبود همین زنجیر چرخ است. وقتی راه هم بسته شود، امدادرسان امکان رسیدن به آن جاده را ندارد، چون ازدحام ترافیک در قسمت‌هایی که خودروهای بدون زنجیر چرخ بودند رخ می‌دهد و بدین ترتیب امکان پاکسازی هم از ما گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره راه‌های سیل‌گیر هم توضیح داد: مسافران از عبور از جاده‌هایی که در کنار رودخانه‌ها هستند خودداری کنند و زمانی که بارش زیاد بود، در محلی دارای ارتفاع توقف کنند تا زمانی که بارش‌ها کاهش یافت مجددا حرکت کنند و ضرورت دارد راننده‌ها در زمان بارش‌های زیاد، در محورهایی که تشخیص می‌دهند سیل‌گیر است، حرکت نکنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس