کد خبر 1327772
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
ایران روسیه نمایه

روسیه کشوری است که عضو دائم شورای امنیت است در پیمان‌های منطقه‌ای نقش محوری دارد جزو کشورهای صنعتی است و در اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیمان شانگهای عضو اصلی است.

سرویس دیدگاه مشرق - به نظر می‌رسد باروی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی بار دیگر فضای تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه به سطح قابل‌قبول رسیده است. در حال حاضر هر دو کشور یکدیگر را فرصتی برای ایجاد کریدور راهبردی و شراکت برابر تلقی می‌کنند، اما باید پذیرفت که چالش‌های گذشته باعث شده است که رابطه تهران و مسکو از انسجام لازم برخوردار نباشد.

به اعتقاد کارشناسان سفر رئیس‌جمهور به روسیه می‌تواند سطح کیفی روابط دوجانبه را چندین پله بالابرده و تا مرز شریک استراتژیک هم سو کند.

با توجه به تمایل مسئولین ۲ کشور ایران و روسیه شاهد توسعه روابط خصوصاً در بخش اقتصاد نیستیم؛ این اتفاق ۹ دلیل مهم دارد:

۱- تعاملات با غرب از گذشته و قبل از انقلاب شکل‌گرفته و شرکت‌های ایرانی مایل به ادامه سنتی این روابط هستند.

۲-عدم شناخت شرکت‌های ایرانی از توانمندی‌های روسیه

۳-ذهنیت‌های اشتباه از دلایل شکست بعضی از مراودات تجاری با روسیه

۴-تبلیغات وسیع غربی‌ها برای این‌که مراودات با روسیه را تقدیم منافع به آن‌ها جلوه دهند.

۵-بزرگ کردن خیانت‌های روس‌ها به ایران و به فراموشی سپردن خیانت‌های کشورهای استعمارگر غربی به ایران خصوصاً خیانت‌های انگلیس و آمریکا به ایران

۶-غربی و خواهان آن هستند که ایران همچنان وابسته به آن‌ها بماند و از این طریق بتواند مقاصد سیاسی خود را به ایران دیکته کنند.

۷-وجود افرادی در مراکز تصمیم‌گیری دولت با گرایش‌های غربی و شرق ستیز که ساختار لازم برای توسعه روابط را فراهم نمی‌کند.

۸-عدم وجود زیرساختارهای لازم برای توسعه روابط تجاری خصوصاً در حوزه حمل‌ونقل و بانکی.

۹-وجود خائنین به ملت در مراکز اجرایی که منافع شخصی خود را در مراوده با شرکت‌های غربی می‌بینند.

شواهد نشان می‌دهد که ایران و روسیه در زمینه‌های دوجانبه (روابط اقتصادی، نظامی-امنیتی)، منطقه‌ای (نقش آن‌ها در نظم جدید امنیتی منطقه خاورمیانه) و بین‌المللی (برجام و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا) اشتراک منافع راهبردی دارند. از این توسعه روابط میان تهران و مسکو به دلایل زیر بسیار مهم است.

۱-مقام معظم رهبری برای ۳ گروه از کشورها اولویت در توسعه روابط قائل شدند: الف-کشورهای همسایه ب-کشورهای مسلمان و ج-کشورهای همسو به نظر من روسیه کشوری است که هر سه ویژگی را دارد و از هر سه اولویت برخوردار است همسایه است، در بسیاری از مواضع با ما همسو است و با داشتن بیش از ۲۵ میلیون مسلمان علاقه‌مند به ایران ظرفیت اسلامی خوبی دارد.

۲- برای خنثی‌سازی فشار تحریم‌ها باید با کشورهایی که باوجود تحریم علاقه‌مند همکاری با ما هستند ازجمله روسیه و چین روابط را توسعه دهیم.

۳-ما با روسیه منافع و تهدیدات مشترک داریم مسائلی مثل دریای خزر، قفقاز، سوریه، عراق و خاورمیانه مسائل مشترک این دو کشور هست و تهدیداتی مثل تحریم‌های امریکا و...تهدیدات مشترک ما است.

۴-روسیه برای اجرای مقاصد خود در خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان و حوزه خلیج‌فارس به کمک ایران نیازمند است. قدرت منطقه‌ای ایران روسیه را نیازمند به روابط با ایران می‌کند.

۵-روسیه کشوری است که عضو دائم شورای امنیت است در پیمان‌های منطقه‌ای نقش محوری دارد جزو کشورهای صنعتی است و در اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیمان شانگهای عضو اصلی است.

۶-منابع داخلی روسیه به‌گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از نیازهای ایران را با ترجیحات فراوان تأمین کند به‌عنوان‌مثال ۴۰ میلیون تن گندم مازاد سالانه و همچنین نهاده‌های دامی و گوشت و…

۷- وجود منافع مشترک در حوزه انرژی و نظامی که از اهمیت خاص خود برخوردار است.

** علی باکوئی استاد دانشگاه تربیت‌مدرس (دیپلمات و رایزن اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    در دنیا امروز که تحت نظارت انواع دستگاه های شنود و دید و0000 است. تنها ماندن و استقلال کامل بی معنی است. لذا حتما باید پیوند با دوستان داشته باشیم. غربی ها هم از 200 سال پیش جز ضرر و زیان و سلطه با کشور ما نداشته اند. بنابراین دوستی و گسترشرابطه با روسیه و چین و هند و کره شمالی لازم و حتی واجب است
  • حسن IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 3
    پناه بر خدا از شر شيطاني بنام روسيه
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 2
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند.
  • نصر IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    عوامل وابسته به غرب در ایران و روسیه مانع از ارتباط قوی این دو کشور میشوند.چون به ضرر صهیونیزم جهانی است .دولت باید عمال وابسته به غرب را در وزارت خارجه ایران و روسییه شناسایی و مانع از ان شود که اتحاد دو کشور بهم خورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس